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A350 XWB composite bonded repair / Sébastien Hanser in JEC COMPOSITES MAGAZINE, N° 128 (05-06/2019)
[article]
Titre : A350 XWB composite bonded repair : New technology for new aircraft Type de document : texte imprimé Auteurs : Sébastien Hanser, Auteur ; Guillaume Ferrer, Auteur ; Sébas Dupouy, Auteur Année de publication : 2019 Article en page(s) : p. 44-46 Langues : Anglais (eng) Catégories : Assemblages à boulons
Avions -- Entretien et réparations
Compactage
Composites à fibres de carbone
Ensachage
Essais de résilience
Films adhésifs
Foudre, Protection contre la
Matériaux -- Imprégnation
Traîtements de surfaceIndex. décimale : 668.4 Plastiques, vinyles Résumé : Even if composite repairs are not new at Airbus, the extensive use of Carbon Fibre Reinforced Plastic (CFRP) on the A350 XWB and especially on primary non-removable parts, is driving the development and the industrialisation of new composite-specific repair solutions. As published in Airbus FAST magazine 61 - March 2018. Note de contenu : - COMBINING LEGACY AND ADVANCED INNOVATIVE SOLUTIONS
- ADAPTIVE THE REPAIR TYPE TO THE SITUATION : Quick but temporary bolted metallic doubler - Permanent bolted pre-cured CFRP repair (but not flush) - Permanent bonded flush repair
- A BONDED REPAIR, FROM START TO FINISH : Damage assessment - Damage removal - Stepping design for bonded repair - Surface preparation - The water-break test - Thermal profile - Repairing with pre-impregnated materials and film adhesives - Compaction - Vacuum bagging (internal/external) - Cure cycle - Restoration of lightning strike protection - Internal bolted repair embodiment - Final post repair inspections before return to service - System and internal equipment re-installation
- Fig. 1 : A complex repair, mixing bolted an dbonded techniques
- Fig. 2 : Principle of vacuum bagging
- Fig. 3 : Restoration of lightning strike protectionEn ligne : https://drive.google.com/file/d/1SNh8IlpTypqBCSwJpOjU0ZMXyZvFXMaJ/view?usp=drive [...] Format de la ressource électronique : Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=32539
in JEC COMPOSITES MAGAZINE > N° 128 (05-06/2019) . - p. 44-46[article]Réservation
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 20914 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible Boeing simulates thermal expansion in composites with expanded metal foil for lightning protection of aircraft structures / Jennifer Segui in JEC COMPOSITES MAGAZINE, N° 99 (09/2015)
[article]
Titre : Boeing simulates thermal expansion in composites with expanded metal foil for lightning protection of aircraft structures Type de document : texte imprimé Auteurs : Jennifer Segui, Auteur Année de publication : 2015 Article en page(s) : p. 45-47 Note générale : Bibliogr. Langues : Anglais (eng) Catégories : Avions -- Matériaux
Composites à fibres de carbone
Dilatation (thermodynamique)
Eléments finis, Méthode des
Foudre, Protection contre la
Simulation par ordinateurIndex. décimale : 668.4 Plastiques, vinyles Résumé : Modern aircraft such as the Boeing 787 Dreamliner are comprised of more than 50% carbon fibre composite requiring the addition of expanded metal foil for lightning strike protection. Researchers at Boeing are using environmental testing and simulation to verify that protective coatings on the metal foil will not fail due to thermal stress arising from a typical flight cycle. Note de contenu : - Simulation thermal expansion in aircraft composites
- Impact of EMF on stress an displacement
- Relating displacement with crack formationEn ligne : https://drive.google.com/file/d/1nv2LEViIhGHpP2u6K-QUrVkwYRvdbmK0/view?usp=drive [...] Format de la ressource électronique : Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=25518
in JEC COMPOSITES MAGAZINE > N° 99 (09/2015) . - p. 45-47[article]Réservation
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 17422 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible Developing a carbon fibre hybrid fuselage for multifunctional purposes / Yosif Golfman in JEC COMPOSITES MAGAZINE, N° 97 (05-06/2015)
[article]
Titre : Developing a carbon fibre hybrid fuselage for multifunctional purposes Type de document : texte imprimé Auteurs : Yosif Golfman, Auteur Année de publication : 2015 Article en page(s) : p. 56-59 Note générale : Bibliogr. Langues : Anglais (eng) Catégories : Amortissement (mécanique)
Avions -- Fuselage
Avions -- Matériaux
Composites à fibres de carbone
Epoxydes
Formulation (Génie chimique)
Foudre, Protection contre la
Isolation acoustique
Polyesters
StratifiésIndex. décimale : 668.4 Plastiques, vinyles Résumé : The Boeing 787 Dreamliner is an innovative aircraft that consists of more than 50% carbon fibre reinforced plastics (CFRP) due to these materials' low weight and exceptional strength. Using COMSOL modelling tools, engineers at Boeing research found that a metal foil inserted in a CFRP laminate can provide lightning protection for the aircraft structure. The purpose of this article is to explain how this laminate can be improved to create multifunctional materials that can protect the fuselage from lightning strikes while providing vibration damping and sound absorption effects. Note de contenu : - Material requirements
- Thickness control
- Technology development
- Experimental samples
- Testing a new damping treatment
- TABLES : 1. Thickness control parameters for the epoxy layer - 2. Thickness control parameters for the polyester layer - 3. Typical properties of cured Loctite epoxy marine - 4. Top layer polyester formulation - 5. Summary of average damping performance - 6. Sound absorption coefficients at frequencies ranging from 125 to 4000 HzEn ligne : https://drive.google.com/file/d/1zzZuBTWwMe6W9_hhrvndqBwgv5a-jgXk/view?usp=drive [...] Format de la ressource électronique : Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=24318
in JEC COMPOSITES MAGAZINE > N° 97 (05-06/2015) . - p. 56-59[article]Réservation
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 17253 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible
[article]
Titre : Down-to-earth coatings : Carbon nanotube paints reduce lightning damage to aircraft Type de document : texte imprimé Année de publication : 2012 Article en page(s) : p. 80-83 Langues : Anglais (eng) Catégories : Avions -- Revêtements:Avions -- Peinture
Conduction électrique
Foudre, Protection contre la
Matériaux -- Propriétés électriques
NanotubesIndex. décimale : 667.9 Revêtements et enduits Résumé : The low conductivity of composite materials used on aircraft, wind turbines etc. can lead to damage by lightning strikes, and conventional paints can aggravate this problem. Carbon nanotubes offer the possibility of producing paints with special electrical properties for this application as well as for electronics use. Studies now being undertaken are outlined and some initial results are presented. Note de contenu : - Project framework outlined
- High throughput testing assists initial
- How dielectric strength affects lightning damage
- CNTs greatly improve paint conductivity
- Electronic and electrical applications studied
- Paint curing conditions can affect conductivity
- Project to date and outlook summarisedEn ligne : https://drive.google.com/file/d/1mxtXrdv3FEVqBW9bL91Cl7E_qJGEcRrl/view?usp=drive [...] Format de la ressource électronique : Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=16709
in EUROPEAN COATINGS JOURNAL (ECJ) > N° 12 (12/2012) . - p. 80-83[article]Réservation
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 14381 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible Etude du comportement de la protection foudre face à un impact mécanique / Jeremy Crevel in REVUE DES COMPOSITES ET DES MATERIAUX AVANCES, Vol. 24, N° 2 (04-05-06/2014)
[article]
fait partie de Vol. 24, N° 2 - 04-05-06/2014 - Smart matériaux composites (Bulletin de REVUE DES COMPOSITES ET DES MATERIAUX AVANCES) / Bertrand Lascoup
Titre : Etude du comportement de la protection foudre face à un impact mécanique : Fonction intégrée dans les composites aéronautiques Type de document : texte imprimé Auteurs : Jeremy Crevel, Auteur ; Bertrand Lascoup, Auteur Année de publication : 2014 Article en page(s) : p. 221-236 Note générale : Bibliogr. Langues : Français (fre) Catégories : Avions -- Matériaux
Caractérisation
Composites -- Propriétés mécaniques
Contrôle non destructif
Emission acoustique
Endommagement (mécanique)
Flexion (mécanique)
Foudre, Protection contre la
Impact (mécanique)
Matériaux -- Propriétés mécaniques résiduelles
Torsion (mécanique)
UltrasonsIndex. décimale : 620.19 Autres matériaux Résumé : Sur aéronef, les impacts de foudre sont courants et généralement sans gravité : l’énergie électrique parcourt le fuselage sans endommager la structure. Avec des solutions composites, il n’est plus possible de compter sur l’effet protecteur « cage de Faraday ». Dès lors un blindage métallique est ajouté sur les composites aéronautiques. Or des impacts mécaniques à basse vitesse peuvent avoir des conséquences importantes sur le comportement mécanique du composite. Nous proposons ici d’étudier le comportement à l’impact et post-impact de ce type de structures. Des matériaux avec et sans protection ont été soumis à des essais mécaniques afin de déterminer leurs performances mécaniques. Note de contenu : - MATERIAUX/FABRICATION
- MOYENS D'ESSAIS : Caractérisation quasi-statique - Caractérisation dynamique
- RESULTATS EXPERIMENTAUX : Caractérisation quasi-statique - Dynamique - Post-impactDOI : 10.3166/rcma.24.221-236 Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=21472
in REVUE DES COMPOSITES ET DES MATERIAUX AVANCES > Vol. 24, N° 2 (04-05-06/2014) . - p. 221-236[article]Exemplaires (1)
Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 16303 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible New technology for hybrid carbon-fibre fuselage / Yosif Golfman in JEC COMPOSITES MAGAZINE, N° 106 (07/2016)
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