Accueil
Détail de l'auteur
Auteur Norbert Stötzner |
Documents disponibles écrits par cet auteur
Ajouter le résultat dans votre panier Affiner la recherche
Composite body structure / Andreas Rüegg in JEC COMPOSITES MAGAZINE, N° 53 (11-12/2009)
[article]
Titre : Composite body structure Type de document : texte imprimé Auteurs : Andreas Rüegg, Auteur ; Mark Berlin, Auteur ; Norbert Stötzner, Auteur ; Diego Jaggi, Auteur Année de publication : 2009 Article en page(s) : p. 30-32 Langues : Anglais (eng) Tags : 'Fibre longue' Polyoléfine minérale' Automobile Carrosserie Application Conception 'Propriété mécanique' 'Moulage injection' 'Matériau fibre unidirectionnelle' Fibre verre' renforcé fibre' Polypropène composite' Index. décimale : 668.4 Plastiques, vinyles Résumé : The concept of a fully Load-bearing body structure was shown to be feasible with the E-LFT process. Using a clever design and fibre arrangement, even a commodity polymer such as glass-fibre-reinforced PP can be used to produce a passenger cell that meets standard requirements. Note de contenu : - The E-LFT process
- Structural elements produced : tailgate and rear seatback
- Composite body structure concept
- Design
- SimulationsPermalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=14237
in JEC COMPOSITES MAGAZINE > N° 53 (11-12/2009) . - p. 30-32[article]Réservation
Réserver ce document
Exemplaires (1)
Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 012079 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible New production process for fibre-reinforced composite components / Norbert Stötzner in KUNSTSTOFFE PLAST EUROPE, Vol. 94, N° 4/2004 (04/2004)
[article]
Titre : New production process for fibre-reinforced composite components Type de document : texte imprimé Auteurs : Norbert Stötzner, Auteur ; Andreas Rüegg, Auteur ; Diego Jaggi, Auteur Année de publication : 2004 Article en page(s) : p. 62-66 Note générale : Bibliogr. Langues : Anglais (eng) Index. décimale : 668.4 Plastiques, vinyles Résumé : Framework principle - Economic production of high-load-bearing, lightweight structural components is now possible in a one-stage process. This process is a combination of the established method for producing components from long-fibre thermoplastics with the strategic use of complex multiple inserts of unidirectionally oriented endless fibres. Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=7911
in KUNSTSTOFFE PLAST EUROPE > Vol. 94, N° 4/2004 (04/2004) . - p. 62-66[article]Réservation
Réserver ce document
Exemplaires (1)
Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 000152 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible
[article]
Titre : Plastic forms metal : One-step hybrid foaming process for the production of hybrid structures for vehicle bodies and chassis Type de document : texte imprimé Auteurs : Xiangfan Fang, Auteur ; Daniel Heidrich, Auteur ; Tobias Kloska, Auteur ; Björn Sonnenstädt, Auteur ; Norbert Stötzner, Auteur ; Andreas Sprick, Auteur ; Rüdiger Heinritz, Auteur ; Maximilian Gruhn, Auteur Année de publication : 2019 Article en page(s) : p. 50-53 Langues : Anglais (eng) Catégories : Assemblages multimatériaux
Automobiles -- Pièces
Essais dynamiques
Flexion trois points
Matières plastiques -- Moulage par compression
Matières plastiques dans les automobiles
Polyamide 6Index. décimale : 668.4 Plastiques, vinyles Résumé : In large-scale automotive production, all-metal components are still mainly used instead of high-performance plastic/metal hybrids for reasons of cost. With a newly developed production process combining metal sheet forming and compression molding, hybrid components can now be manufactured more quickly and economically. Note de contenu : - Efficient production of hybrid components
- Tool technology and sealing concept
- Design of hybrid components
- Production of the longitudinal and transverse control arms
- Figure : The longitudinal control arm or a rear suspension system made from a hybrid comprising long fiber-reinforced PA6 and steel sheet is formed an dbonded in one step. The two materials combine lightweight design with fail-safe crash behavior
- Fig. 1 : The subsequent process oprations shown schematically in a sectio nthrough a hybrid compression mold
- Fig. 2 : To prevent escape of thermoplastic melt in hybrid compression molding, various sealing concepts were developed for the mold. Sealing profiles with open ends, such as for side or cross members, posed a particular challenge
- Fig. 3 : Comparison and results of different component variants based on cross-member geometry in the three-point bending test. Weighing 10 % less than conventional steel strike plate structures (black), the steel/LFT (orange) structure can withstand twice the load
- Fig. 4 : Thanks to the component-optimized design of the suspension link, a thinner metal sheet could be used in combination with the plastic, so achieving an overall weight saving of around 20% compared with the steel reference component
- Fig. 5 : View of the D-LFT machine that precedes hybrid forming and view into the hybrid mold at Weber Fibertech. One-step production of the steel/LFT longitudinal control arm follows in a hydraulic upper ram press
- Fig. 6 : The finished hybrid control arm components before (transverse control arm) and after (longitudinal control arm) the trimming operationEn ligne : https://drive.google.com/file/d/1nIlWXQvIbcnKwQwf02yIe0azsh6MYAXA/view?usp=drive [...] Format de la ressource électronique : Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=31831
in KUNSTSTOFFE INTERNATIONAL > Vol. 109, N° 1-2 (01-02/2019) . - p. 50-53[article]Réservation
Réserver ce document
Exemplaires (1)
Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 20616 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible Smart fortwo tailgate / Andreas Rüeg in JEC COMPOSITES MAGAZINE, N° 45 (11-12/2008)
[article]
Titre : Smart fortwo tailgate : the first high volume application of E-LFT technology Type de document : texte imprimé Auteurs : Andreas Rüeg, Auteur ; Stefan Ziegler, Auteur ; Diego Jaggi, Auteur ; Norbert Stötzner, Auteur Année de publication : 2008 Article en page(s) : p. 35-38 Note générale : Bibliogr. Langues : Anglais (eng) Catégories : Automobiles -- Habitacles
Composites à fibres longues
Composites thermoplastiques
Sièges
Smart (automobiles)Index. décimale : 668.4 Plastiques, vinyles Résumé : The smart fortwo tailgate is the first mass-produced application using the E-LFT process (LFT with UD reinforcement). It is also the first LFT component to feature a completely visible grained, moulded-in-colour surface. Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=5864
in JEC COMPOSITES MAGAZINE > N° 45 (11-12/2008) . - p. 35-38[article]Réservation
Réserver ce document
Exemplaires (1)
Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 010853 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible