Accueil
JEC COMPOSITES MAGAZINE / Mutel, Frédérique . N° 128Manufacturing : Recycling, automotive - Solutions : Infrastructure, furnituresMention de date : 05-06/2019 Paru le : 20/05/2019 |
Dépouillements
Ajouter le résultat dans votre panierNew process solves composites recycling challenge / John McQuilliam in JEC COMPOSITES MAGAZINE, N° 128 (05-06/2019)
[article]
Titre : New process solves composites recycling challenge Type de document : texte imprimé Auteurs : John McQuilliam, Auteur Année de publication : 2019 Article en page(s) : p. 22-23 Langues : Anglais (eng) Catégories : Composites à fibres de carbone -- Recyclage
Composites thermoplastiques -- Recyclage
Matériaux -- Imprégnation
Matières plastiques dans les automobilesIndex. décimale : 668.4 Plastiques, vinyles Résumé : A new process enables composites to be re-used several times and negates theneed for an autoclave, significantly reducing cost and increasing production capacity. The P2T process addresses one of the most debated topics in the composites industry : end-of-life recycling. Note de contenu : - Reactive thermoplastic resin
- Recycled multiple times
- Fig. 1 : Prodrive Composite has developed a process to manufacture recyclage composites called P2T or Primary 2 tertiary. Note that the finished component has a near identical appearance to one made with primary prepreg material
- Fig. 2 : A comparison between standard prepreg and the secondary recycled carbon material
- Fig. 3 : Prodrive uses a variety of processes in ther manufacturing techniques, including pattern machining
- Fig. 4 : Customers can ask Prodrive to not just manufacture the composite components but also design them
- Fig. 5 : Recycled material lay-up onto carbon mould
- Fig. 6 : An on-site painting facility enables Prodrive Composites to supply automotive manufacturers with ready-to-fit partsEn ligne : https://drive.google.com/file/d/1pFlbhvefTXEHXb-El5TtXTVDw3wPrQ6-/view?usp=drive [...] Format de la ressource électronique : Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=32531
in JEC COMPOSITES MAGAZINE > N° 128 (05-06/2019) . - p. 22-23[article]Réservation
Réserver ce document
Exemplaires (1)
Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 20914 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible Optimizing leaf springs via enhanced composite solutions / Pascal Albrecht in JEC COMPOSITES MAGAZINE, N° 128 (05-06/2019)
[article]
Titre : Optimizing leaf springs via enhanced composite solutions Type de document : texte imprimé Auteurs : Pascal Albrecht, Auteur ; Jürgen Becher, Auteur ; Christos Derdas, Auteur ; Mike Wienand, Auteur ; Jan Hindahl, Auteur Année de publication : 2019 Article en page(s) : p. 24-26 Langues : Anglais (eng) Catégories : Automobiles -- Ressorts et suspension
Composites à fibres de verre
Essais de résilience
Essais dynamiques
Matériaux -- Allègement
Matériaux -- Fatigue
PolyuréthanesIndex. décimale : 668.4 Plastiques, vinyles Résumé : Leaf springs are a component that can be lightweighted using composites. The results of joint research between Saertex GmbH & Co. KG and Henkel AG & Co. KgaA on how engineered preform architectures and high fatigue resistance PU resins can enhance fatigue performance are presented in this paper. Note de contenu : - Materials
- Coupon-levels results
- Fig. 1 : Leaf spring demonstrator preform placed in the mould
- Fig. 2 : Leaf spring demonstrator
- Fig. 3 : Coupon test stress results comparison
- Fig. 4 : Coupou-level tensile fatigue test results
- Fig. 5 : The fatigue test rig, as installed at Henkel's Global Engineering Centre
- Fig. 6 : Maximum force vs. cycles to failureEn ligne : https://drive.google.com/file/d/1pvAuM6qLM6Zmk1tw6lEemu8yLFw-pu7I/view?usp=drive [...] Format de la ressource électronique : Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=32532
in JEC COMPOSITES MAGAZINE > N° 128 (05-06/2019) . - p. 24-26[article]Réservation
Réserver ce document
Exemplaires (1)
Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 20914 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible Structural characterization of a composite FishBAC morphing trailing-edge device / Andres E. Rivero in JEC COMPOSITES MAGAZINE, N° 128 (05-06/2019)
[article]
Titre : Structural characterization of a composite FishBAC morphing trailing-edge device Type de document : texte imprimé Auteurs : Andres E. Rivero, Auteur ; Stéphane Fournier, Auteur ; Paul M. Weaver, Auteur ; Jonathan E. Cooper, Auteur ; Benjamin K. S. Woods, Auteur Année de publication : 2019 Article en page(s) : p. 29-31 Note générale : Bibliogr. Langues : Anglais (eng) Catégories : Ailes (avions)
Autoclave (technologie)
Avions -- Matériaux
Collage
Composites à fibres de carbone
Elastomères
Essais dynamiques
Flexion (mécanique)
SiliconesLes silicones, ou polysiloxanes, sont des composés inorganiques formés d'une chaine silicium-oxygène (...-Si-O-Si-O-Si-O-...) sur laquelle des groupes se fixent, sur les atomes de silicium. Certains groupes organiques peuvent être utilisés pour relier entre elles plusieurs de ces chaines (...-Si-O-...). Le type le plus courant est le poly(diméthylsiloxane) linéaire ou PDMS. Le second groupe en importance de matériaux en silicone est celui des résines de silicone, formées par des oligosiloxanes ramifiés ou en forme de cage (wiki).Index. décimale : 668.4 Plastiques, vinyles Résumé : The University of Bristol is currently developing a composite variable camber morphing device for airplane wings, the FishBAC concept. Its structural behaviour was simulated using a two-camera point tracking system, showing that the FishBAC can improve the airplane's aerodynamic efficiency by around 25%. Note de contenu : - The fish bone active camber (FishBAC)
- Manufacturing & composite FishBAC wind tunnel model
- Structural testing
- Fig. 1 : The FishBAC morphing trailing-edge concept
- Fig. 2 : Manufacturing the carbon fibre spine using a standard vacuum bag and autoclave curing process
- Fig. 3 : Composite FishBAC model during the last stage of the manufacturing process (silicone skin bonding)
- Fig. 4 : FishBAC wing during the static structure test. Extra light sources are added to increase the visibility of target points
- Fig. 5 : Target point close-up along the chordwise direction
- Fig. 6 : Imetrum camera tracking chordwise points
- Fig. 7 : Deflections - along the spanwise edge - for several actuation combinationsEn ligne : https://drive.google.com/file/d/12KdXF7ecyjoEEyiZStU8JKCFYXcOYLNL/view?usp=drive [...] Format de la ressource électronique : Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=32533
in JEC COMPOSITES MAGAZINE > N° 128 (05-06/2019) . - p. 29-31[article]Réservation
Réserver ce document
Exemplaires (1)
Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 20914 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible Thermoplastic composites set to fly high in aerospace / Aditya Joshi in JEC COMPOSITES MAGAZINE, N° 128 (05-06/2019)
[article]
Titre : Thermoplastic composites set to fly high in aerospace Type de document : texte imprimé Auteurs : Aditya Joshi, Auteur Année de publication : 2019 Article en page(s) : p. 32-34 Langues : Anglais (eng) Catégories : Aéronautique
Avions -- Matériaux
Composites à fibres de carbone
Composites thermoplastiques
Economies d'énergie
Matériaux -- AllègementIndex. décimale : 668.4 Plastiques, vinyles Résumé : In the aerospace industry, structural performance is becoming synonymous with ecology. Fuel costs represent the highest of all the operating costs of an aircraft. Unsurprisingly, the industry is mustering efforts to reduce the weight of aircraft, which has a direct impact on airline economics and on the environment. In passenger aircraft, every kilogram of weight reduction counts. Estimates suggest that a weight reduction of 100 kg in an average airliner results in a yearly fuel saving of about 19000 litres, thereby reducing CO2 emissions. Therefore, the use of lightweight, high-strength materials has become essential for high-end applications in the aviation industry. Note de contenu : - We are set to witness a new begining
- The aerospace thermoplastic composites market is taking off
- Carbon composites clocking the highest tonnage
- Commercial aviation giants make Europe and North America the go-to markets
- The industry is gearing up for the growing opportunity
- Fig. 1 : Aerospace & defence thermoplastic composites market to reach US$ 636 million in 2023
- Fig. 3 : Penetration of composite materials in different aircraft (% of total structural weight)
- Fig. 2 : Key applications of thermoplastic compositesEn ligne : https://drive.google.com/file/d/1Cw6I0D1yc7OBmRM-5WO-s58tW9kcrUrM/view?usp=drive [...] Format de la ressource électronique : Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=32534
in JEC COMPOSITES MAGAZINE > N° 128 (05-06/2019) . - p. 32-34[article]Réservation
Réserver ce document
Exemplaires (1)
Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 20914 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible Induction welding of reinforced additive-manufactured parts / Alex Berkel in JEC COMPOSITES MAGAZINE, N° 128 (05-06/2019)
[article]
Titre : Induction welding of reinforced additive-manufactured parts Type de document : texte imprimé Auteurs : Alex Berkel, Auteur ; Maarten Labordus, Auteur Année de publication : 2019 Article en page(s) : p. 35-36 Langues : Anglais (eng) Catégories : Composites à fibres de carbone
Composites thermoplastiques
Fibres à orientation unidirectionnelle
Impression tridimensionnelle
Soudage par inductionIndex. décimale : 668.4 Plastiques, vinyles Résumé : Three companies within the technology Park Ypenburg joined forces to extend the boundaries of thermoplastics processing. A unidirectional carbon fibre thermoplastic leading edge was reinforced using three different additive manufactured or injection-moulded ribs. The ribs and leading edge were joined using induction welding. Note de contenu : - Rib manufacturing
- Welding process
- Fig. 1 : Specialised tooling used to weld the ribs and the leading edge
- Fig. 2 : UD CF leading edge section with a CF 3D printed ribEn ligne : https://drive.google.com/file/d/1Q6M0Jow03ESYIZC6I8XUUtNoXB-8pfj-/view?usp=drive [...] Format de la ressource électronique : Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=32535
in JEC COMPOSITES MAGAZINE > N° 128 (05-06/2019) . - p. 35-36[article]Réservation
Réserver ce document
Exemplaires (1)
Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 20914 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible Manufacturing large aerospace composite structures using liquid resin infusion / Will Harris in JEC COMPOSITES MAGAZINE, N° 128 (05-06/2019)
[article]
Titre : Manufacturing large aerospace composite structures using liquid resin infusion Type de document : texte imprimé Auteurs : Will Harris, Auteur Année de publication : 2019 Article en page(s) : p. 37-39 Langues : Anglais (eng) Catégories : Avions -- Matériaux
Composites à fibres -- Moulage par infusion
Composites thermoplastiques -- Moulage par infusion
Hors autoclave (technologie)Index. décimale : 668.4 Plastiques, vinyles Résumé : As the world's aerospace industry looks to implement the serial production of composite wing structures into future production lines, there has been a noticeable shift in the approach to manufacturing large composite structures within the industry. Note de contenu : - Ooa processing technologies
- Process map
- LSRI equipment
- Integrated heating system and vacuum pump
- Centralised control and full integration
- Intelligent control without operator input
- Fig. 1 : Critical processing conditions
- Fig. 2 : Large Scale Resin Infusion (LSRI) equipment capable of injectin up to 400 kg of resin
- Fig. 3 : Composite integration's latest investment to support its developmentEn ligne : https://drive.google.com/file/d/1-8-MojHvtBuFXDPaeyi5JQUBxYlZjgKf/view?usp=drive [...] Format de la ressource électronique : Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=32536
in JEC COMPOSITES MAGAZINE > N° 128 (05-06/2019) . - p. 37-39[article]Réservation
Réserver ce document
Exemplaires (1)
Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 20914 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible
[article]
Titre : Automated composite manufacturing pilot plant Type de document : texte imprimé Année de publication : 2019 Article en page(s) : p. 40-41 Langues : Anglais (eng) Catégories : Automatisation
Avions -- Matériaux
Industries aérospatiales -- Matériaux
Matériaux -- Allègement
Placement automatisé de fibresIndex. décimale : 668.4 Plastiques, vinyles Résumé : A key objective for more efficient and sustainable aircraft is to make lightweight, durable and affordable parts which are designed for ease of maintenance. To be allowed to use parts made of new materials such as composite and metal additive printed components in an industry such as aviation, all of the materials must be accompanied by the right certification. NLR takes care of the entire process, from calculation and design all the way through to manufacturing and certification. NLR assesses material properties, develops structural concepts and manufacturing technologies, designs components and builds parts up to the level of full-scale prototypes. Note de contenu : - Meeting the demand for automation
- Automated Composite Manufacturing (ACM)
- Fig. 1 : The Automated Composite Manufacturing (ACM) pilot plant was set up with state-of-the-art industrial equipment
- Fig. 2 : Components made of thermoplastic materials with an automated manufacturing processEn ligne : https://drive.google.com/file/d/1eXegxN3F3GZBycV8905Smrdp-OieRVLJ/view?usp=drive [...] Format de la ressource électronique : Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=32537
in JEC COMPOSITES MAGAZINE > N° 128 (05-06/2019) . - p. 40-41[article]Réservation
Réserver ce document
Exemplaires (1)
Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 20914 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible
[article]
Titre : Composite repair : qualified automation using abrasive waterjet Type de document : texte imprimé Auteurs : François Cenac, Auteur Année de publication : 2019 Article en page(s) : p. 42-43 Langues : Anglais (eng) Catégories : Abrasion par jet d'eau
Assemblages collés
Automatisation
Avions -- Entretien et réparations
Composites -- Réparation
Coupage au jet d'eauIndex. décimale : 668.4 Plastiques, vinyles Résumé : The applicability of composite materials in primary aircraft parts initially depended on the availability of automated manufacturing processes. Now that composites fly, industrialization has to be propagated to bonded repairs, starting with machining steps that are currently conducted by hand. Unexpectedly, the only robot qualified for this task uses an abrasive waterjet cutting system. Note de contenu : - The first portable repair robot
- Abrasive waterjet
- Reducing the size of bonded repairs by two
- Fig. 1 : REPLY.5 operated on a structure
- Fig. 2 : Transverse tensile strength of UD GFRP
- Fig. 3 : Optimized repair designEn ligne : https://drive.google.com/file/d/1oTdWh6cYvVNbUxB59vmsDeuvwVvt1qh9/view?usp=drive [...] Format de la ressource électronique : Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=32538
in JEC COMPOSITES MAGAZINE > N° 128 (05-06/2019) . - p. 42-43[article]Réservation
Réserver ce document
Exemplaires (1)
Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 20914 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible A350 XWB composite bonded repair / Sébastien Hanser in JEC COMPOSITES MAGAZINE, N° 128 (05-06/2019)
[article]
Titre : A350 XWB composite bonded repair : New technology for new aircraft Type de document : texte imprimé Auteurs : Sébastien Hanser, Auteur ; Guillaume Ferrer, Auteur ; Sébas Dupouy, Auteur Année de publication : 2019 Article en page(s) : p. 44-46 Langues : Anglais (eng) Catégories : Assemblages à boulons
Avions -- Entretien et réparations
Compactage
Composites à fibres de carbone
Ensachage
Essais de résilience
Films adhésifs
Foudre, Protection contre la
Matériaux -- Imprégnation
Traîtements de surfaceIndex. décimale : 668.4 Plastiques, vinyles Résumé : Even if composite repairs are not new at Airbus, the extensive use of Carbon Fibre Reinforced Plastic (CFRP) on the A350 XWB and especially on primary non-removable parts, is driving the development and the industrialisation of new composite-specific repair solutions. As published in Airbus FAST magazine 61 - March 2018. Note de contenu : - COMBINING LEGACY AND ADVANCED INNOVATIVE SOLUTIONS
- ADAPTIVE THE REPAIR TYPE TO THE SITUATION : Quick but temporary bolted metallic doubler - Permanent bolted pre-cured CFRP repair (but not flush) - Permanent bonded flush repair
- A BONDED REPAIR, FROM START TO FINISH : Damage assessment - Damage removal - Stepping design for bonded repair - Surface preparation - The water-break test - Thermal profile - Repairing with pre-impregnated materials and film adhesives - Compaction - Vacuum bagging (internal/external) - Cure cycle - Restoration of lightning strike protection - Internal bolted repair embodiment - Final post repair inspections before return to service - System and internal equipment re-installation
- Fig. 1 : A complex repair, mixing bolted an dbonded techniques
- Fig. 2 : Principle of vacuum bagging
- Fig. 3 : Restoration of lightning strike protectionEn ligne : https://drive.google.com/file/d/1SNh8IlpTypqBCSwJpOjU0ZMXyZvFXMaJ/view?usp=drive [...] Format de la ressource électronique : Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=32539
in JEC COMPOSITES MAGAZINE > N° 128 (05-06/2019) . - p. 44-46[article]Réservation
Réserver ce document
Exemplaires (1)
Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 20914 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible FlyWin, an H2 gas airship demonstrator / Milova Prasikovia in JEC COMPOSITES MAGAZINE, N° 128 (05-06/2019)
[article]
Titre : FlyWin, an H2 gas airship demonstrator Type de document : texte imprimé Auteurs : Milova Prasikovia, Auteur ; Hendrick Patrick, Auteur ; Nicolas Caeymaex, Auteur Année de publication : 2019 Article en page(s) : p. 47-49 Note générale : Bibliogr. Langues : Anglais (eng) Catégories : Ballons dirigeables -- Conception et construction
Industries aérospatiales -- MatériauxIndex. décimale : 668.4 Plastiques, vinyles Résumé : The FlyWin project was launched by the Belgian engineer and entre-preneur Laurent Minguet, with the support of the Walloon region. The project's goal is to develop an airship for cargo transport, specifically a 20-tonne universal container, that should be both economical and ecological. An airship is a type of aerostat or lighter-than-air aircraft that can navigate through air by means of a propulsion system. Note de contenu : - Project motivation
- Designing a demonstrator
- ULB-ATM work package : Envelope, gas cells and materials - Safety subsystem - Safety concerns in relation to the use of H2
- Fig. 1 : The FlyWin airship : representation and built demonstrator
- Table 1 : Comparison of airship transportation vs. aircraft and ships
- Table 2 : Demonstrator design requirements
- Table 3 : Requirements vs. properties of the gas cells materialEn ligne : https://drive.google.com/file/d/1DHCgbMB6srV87BQ_4G3OHP3G5heUevd-/view?usp=drive [...] Format de la ressource électronique : Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=32540
in JEC COMPOSITES MAGAZINE > N° 128 (05-06/2019) . - p. 47-49[article]Réservation
Réserver ce document
Exemplaires (1)
Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 20914 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible
[article]
Titre : Composite materials : an innovative and virtuous alternative for the construction sector Type de document : texte imprimé Auteurs : Nicolas Vollerin, Auteur Année de publication : 2019 Article en page(s) : p. 52-53 Langues : Anglais (eng) Catégories : Composites à fibres
Gouttières
Plaques d'égoutIndex. décimale : 668.4 Plastiques, vinyles Résumé : Composite materials are often associated with high-tech industries like aerospece or transportation. And yet, these materials also have their place in numerous other fields, starting with the construction sector. Note de contenu : - The example of cover plates
- Waste collection and recycling
- Fig. 1 : Composite manhole cover Ki 800 class D400, EN 124-5 certified
- Fig. 2 : Technical gutter
- KIO 800 D400 with customEn ligne : https://drive.google.com/file/d/1XNOURFZNiZMDUxShrw2cjPQvAa9WrM-p/view?usp=drive [...] Format de la ressource électronique : Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=32541
in JEC COMPOSITES MAGAZINE > N° 128 (05-06/2019) . - p. 52-53[article]Réservation
Réserver ce document
Exemplaires (1)
Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 20914 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible Healable composites and their performance through mechanical and durability testing / Nathan Hostettler in JEC COMPOSITES MAGAZINE, N° 128 (05-06/2019)
[article]
Titre : Healable composites and their performance through mechanical and durability testing Type de document : texte imprimé Auteurs : Nathan Hostettler, Auteur ; Amaël Cohades, Auteur ; Véronique Michaud, Auteur Année de publication : 2019 Article en page(s) : p. 60-63 Note générale : Bibliogr. Langues : Anglais (eng) Catégories : Cisaillement (mécanique)
Composites -- Effets de l'humidité
Composites -- Effets de la température
Composites thermoplastiques -- Propriétés mécaniques
Entretien et réparations
Epoxydes
Essais de résilience
Flexion trois points
Humidité -- Absorption:Eau -- Absorption
Matériaux -- FatigueIndex. décimale : 668.4 Plastiques, vinyles Résumé : Composite materials are massively used as a lightweight alternative to metals in structural applications. The brittle nature of their matrix, however, makes them more prone to crack development and propagation, leading to prolonged and costly maintenance operations coupled with a strong environmental impact. This research focuses on epoxy/thermoplastic-based healable composites as a durable and sustainable alternative to standard composites, to reduce the maintenance costs due to impact events and fatigue crack propagation. Note de contenu : - MATERIALS AND METHODS : Materials and sample preparation - Impact and compression after impact (CAI) - Moisture absorption and short-beam shear (SBS) - Three-point bending fatigue testing
- RESULTS AND DISCUSSION : Mechanical and healing properties after impact damage - Effects of humidity and temperature on mechanical properties - Fatigue and lifetime extension
- Fig. 1 : Images of the reference and healable impacted samples before and after healing
- Fig. 2 : Healing efficiency as a function of the impact energy measured by CAI
- Fig. 3 : Water absorption and relative decay of SBS as a function of the time spent in the environmental chamber at 80°C and 90°C RH
- Fig. 4 : Wholer curve of the healable and reference systems
- Fig. 5 : Extension of a sample's lifetime through successive healing steps compared to unhealed samples
- Fig. 6 : Typical aerospace part produced with CompPair's healable systemEn ligne : https://drive.google.com/file/d/1Az_L5Fa4pJM1XwcfRVfg_PD9rpwityur/view?usp=drive [...] Format de la ressource électronique : Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=32542
in JEC COMPOSITES MAGAZINE > N° 128 (05-06/2019) . - p. 60-63[article]Réservation
Réserver ce document
Exemplaires (1)
Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 20914 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible
Exemplaires (1)
Code-barres | Cote | Support | Localisation | Section | Disponibilité |
---|---|---|---|---|---|
20914 | - | Périodique | Bibliothèque principale | Documentaires | Disponible |