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Effect of nanosilica and Zno nanoparticles / Anabel Crespo Soler in POLYMERS PAINT COLOUR JOURNAL - PPCJ, Vol. 205, N° 4608 (05/2015)
[article]
Titre : Effect of nanosilica and Zno nanoparticles Type de document : texte imprimé Auteurs : Anabel Crespo Soler, Auteur ; N. Lardies Miaza, Auteur Année de publication : 2015 Article en page(s) : p. 14-16 Note générale : Bibliogr. Langues : Anglais (eng) Catégories : Charges (matériaux)
Formulation (Génie chimique)
Nanoparticules
Oxyde de zinc
Polyuréthanes
Résistance à l'abrasion
Résistance au rayonnement ultraviolet
Revêtements -- Propriétés mécaniques:Peinture -- Propriétés mécaniques
Revêtements en phase aqueuse:Peinture en phase aqueuse
SiliceLa silice est la forme naturelle du dioxyde de silicium (SiO2) qui entre dans la composition de nombreux minéraux.
La silice existe à l'état libre sous différentes formes cristallines ou amorphes et à l'état combiné dans les silicates, les groupes SiO2 étant alors liés à d'autres atomes (Al : Aluminium, Fe : Fer, Mg : Magnésium, Ca : Calcium, Na : Sodium, K : Potassium...).
Les silicates sont les constituants principaux du manteau et de l'écorce terrestre. La silice libre est également très abondante dans la nature, sous forme de quartz, de calcédoine et de terre de diatomée. La silice représente 60,6 % de la masse de la croûte terrestre continentale.Index. décimale : 667.9 Revêtements et enduits Résumé : In this paper, commercial nano zinc oxide (nano-ZnO) and nanosilica (nano-SiO2) were employed as fillers to improve the properties of abrasion and UV resistance of waterborne polyurethane coatings. Various dispersion techniques were studied to prevent the aggregation of primary nanoparticles in the polyol mixture. The nanoparticles dispersion was studied by OM and SEM. Polyols containing nanoparticles were mixed with the suitable amount of isocyanate to obtain polyurethane water-based coatings.
The resultant polyurethane nanocomposite was characterised according to abrasion resistance (ASTM D 4060) and QUV resistance (ASTM D 4587). Abrasion resistance was improved by adding different percentages of nanosilica nanoparticles but no improvement was obtained regarding UV resistance. Nano-zinc oxide nanoparticles contribution enhanced neither abrasion nor UV resistance, maybe due to catalytic reaction of nano-ZnO over PUR mains.Note de contenu : - EXPERIMENTAL : Materials - Mixing systems
- CHARACTERISATION TECHNIQUES : Optical microscope - Scanning electron microscope (SEM) - Abrasion resistance - QUV ageing and colour measurement - Experimental - Preparation of nanocomposites PUR coatings
- RESULTS AND DISCUSSIONS : Dispersion methods - Scanning electron microscope (SEM) - Abrasion resistance - QUV and colour measurementEn ligne : https://drive.google.com/file/d/1VOD-7gC_gX5VxH1oHG2iE2Q1AvhK2Sey/view?usp=drive [...] Format de la ressource électronique : Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=24041
in POLYMERS PAINT COLOUR JOURNAL - PPCJ > Vol. 205, N° 4608 (05/2015) . - p. 14-16[article]Réservation
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 17211 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible Recent advances in powder coating technology for the RTM process / Anabel Crespo Soler in JEC COMPOSITES MAGAZINE, N° 109 (11-12/2016)
[article]
Titre : Recent advances in powder coating technology for the RTM process Type de document : texte imprimé Auteurs : Anabel Crespo Soler, Auteur Année de publication : 2016 Article en page(s) : p. 26-28 Langues : Anglais (eng) Catégories : Automobiles -- Matériaux
Gelcoat
Machines agricoles
Matériaux -- Allègement
Moulage par transfert de résine sous vide
Revêtements poudreIndex. décimale : 668.4 Plastiques, vinyles Résumé : The EU regulation on the CO2 emissions of new cars sets out the targets for the average new car fleet across Europe to achieve 95g/km by 2020. The challenge is to reduce the weight of vehicles to meet the EU CO2 emissions targets without incurring a cost penalty and, ideally, achieving cost savings. The business opportunity is to implement technologies and design solutions to deliver vehicle weight savings that are market ready for 2020. Major weight savings can be achieved by replacing conventional materials with composite materials. Composites can reduce vehicle weight, increase fuel efficiency and improve power-to-weight ratios, leading to an overall better performance. Note de contenu : - FIGURES : 1. a) Thickness comparison, liquid/powder gelcoat ; b) Microscopic section of a powder gelcoat - 2. The ecogel RTM process - 3. Temperature distribution on the heated skin just after opening the insulated hood - 4. Pilot plant homogeneous mould heating - 5. Door skin with an electrically-conductive in-mould primer - 6. Fully-finished cover for an agricultural machine - 7. LCA manufacturing phase - 8. LCA use phase
- TABLES : 1. Ecogel target values vs. results obtained for powder gelcoat developmentsEn ligne : https://drive.google.com/file/d/1HAseZyUEJbnVlAUmcYEcEwoVEzn6bYfV/view?usp=drive [...] Format de la ressource électronique : Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=28176
in JEC COMPOSITES MAGAZINE > N° 109 (11-12/2016) . - p. 26-28[article]Réservation
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 18492 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible