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Adhesion properties of bonded composite to aluminium joints using peel tests / Sofia Teixeira de Freitas in JEC COMPOSITES MAGAZINE, N° 137 (11-12/2020)
[article]
Titre : Adhesion properties of bonded composite to aluminium joints using peel tests Type de document : texte imprimé Auteurs : Sofia Teixeira de Freitas, Auteur ; Jos Sinke, Auteur Année de publication : 2020 Article en page(s) : p. 54-61 Note générale : Bibliogr. Langues : Anglais (eng) Catégories : Adhésion
AluminiumL'aluminium est un élément chimique, de symbole Al et de numéro atomique 13. C’est un métal pauvre, malléable, de couleur argent, qui est remarquable pour sa résistance à l’oxydation13 et sa faible densité. C'est le métal le plus abondant de l'écorce terrestre et le troisième élément le plus abondant après l'oxygène et le silicium ; il représente en moyenne 8 % de la masse des matériaux de la surface solide de notre planète. L'aluminium est trop réactif pour exister à l'état natif dans le milieu naturel : on le trouve au contraire sous forme combinée dans plus de 270 minéraux différents, son minerai principal étant la bauxite, où il est présent sous forme d’oxyde hydraté dont on extrait l’alumine. Il peut aussi être extrait de la néphéline, de la leucite, de la sillimanite, de l'andalousite et de la muscovite.
L'aluminium métallique est très oxydable, mais est immédiatement passivé par une fine couche d'alumine Al2O3 imperméable de quelques micromètres d'épaisseur qui protège la masse métallique de la corrosion. On parle de protection cinétique, par opposition à une protection thermodynamique, car l’aluminium reste en tout état de cause très sensible à l'oxydation. Cette résistance à la corrosion et sa remarquable légèreté en ont fait un matériau très utilisé industriellement.
L'aluminium est un produit industriel important, sous forme pure ou alliée, notamment dans l'aéronautique, les transports et la construction. Sa nature réactive en fait également un catalyseur et un additif dans l'industrie chimique ; il est ainsi utilisé pour accroître la puissance explosive du nitrate d'ammonium.
Assemblages collés
Assemblages multimatériaux
Composites
Essais de pelageIndex. décimale : 668.3 Adhésifs et produits semblables Résumé : In this research, the adhesion properties of bonded composite-to-aluminium joints are evaluated usinf floating roller peel tests. The tests were performed using two different adhesives and different adhrentd lay-ups : composite-to-aluminium, composite-to-composite, and aluminium-to-aluminium. The results show that floating roller peel tests, widely used in metal bonding, can also be used to assess the adhesion properties of composite bonding and composite-to-aluminium bonding. However, attention should be paid on tests, the failure mode is more important than the failure load. The peel load can only be compared when using the same type of flexible adherend. Even when the adhesion properties are good (cohesive failure), the peel load value can decrease up to a factor of 10 when peeling off a composite flexible adherend instead of an aluminium flexible adherend. Note de contenu : - Materials and specimens : Materials - Specimens
- Experimental procedure
- Results
- Discussion : Peel loads versus fracture surfaces - Effect of the flexible adherend - Effect of the rigid adherend - Effect of the adhesive
- Table 1 : Adhesive curing cycles and peel performance on aluminium-to-aluminium, in accordance with manufacturers' technical data sheets (TDS)
- Table 2 : Nomenclature of the specimens (t - Thickness)
- Table 3 : Average peel loads and failure mechanisms
- Fig. 1 : Peel test panels
- Fig. 2 : Floating roller peel test
- Fig. 3 : Examples ofload-displacement graphs measured during the peel test : FM 73 and EA 9695
- Fig. 4 : Load-displacement curves og the FM 73 specimens and the corresponding failure surfaces of the rigid adherends when peeling off the aluminium and when peeling off the composite
- Fig. 5 : Fracture surfaces at the rigid adherend of the FM 73 specimens when peeling off the composite from the aluminium (A-c)and the composite from the composite (C-c) : 1-CF, 2- ILFC and 3-AF
- Fracture surface of both sides of the FM 73 C-c specimen, flexible member (Fm) and rigid member (Rm) a close to an AF "stripe" and zoom on both sides : 1-CF, 2-ILFC and 3-AF
- Fig. 7 : Load-displacement graphs of EA 9695 peel specimens and corresponding failur surfaces of the rigid adherends when peeling off the alumimium and whenpeeling off the composite
- Fig. 8 : Close up of the fracture surfaces at the rigid adherend of EA 9695 specimens when peeling off the aluminium from the aluminium (A-a) and the aluminium from the composite (C-a) : 1-CF, 3a-AF at the aluminium interface, 3b-AF at the composite interfacePermalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=35479
in JEC COMPOSITES MAGAZINE > N° 137 (11-12/2020) . - p. 54-61[article]Réservation
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 22572 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible Adhesive/embossing hybrid joining process for ultra-lightweight CFRP/metal structures / Jun Yanagimoto in JEC COMPOSITES MAGAZINE, N° 91 (08-09/2014)
[article]
Titre : Adhesive/embossing hybrid joining process for ultra-lightweight CFRP/metal structures Type de document : texte imprimé Auteurs : Jun Yanagimoto, Auteur ; Zhequn Huang, Auteur Année de publication : 2014 Article en page(s) : p. 52-56 Note générale : Bibliogr. Langues : Anglais (eng) Catégories : Assemblages collés
Assemblages multimatériaux
Automobiles -- Matériaux
Colles:Adhésifs
Composites à fibres de carbone
Gaufrage à chaud
Matériaux -- Allègement
Métaux
ThermodurcissablesIndex. décimale : 668.4 Plastiques, vinyles Résumé : Embossing process was applied to improve single-lap adhesive bonding quality for thermosetting CFRP and metallic thin sheets for the first time. The proposed adhesive/embossing hybrid joining process which exhibits remarkable superiorities in terms of tensile shear load, displacement and absorption energy is a competitive joining method for ultra-lightweight thermosetting CFRP/metal hybrid structures. Note de contenu : - Sample preparation and warm embossing process
- Evaluating the quality of adhesive/embossing hybrid joiningPermalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=23020
in JEC COMPOSITES MAGAZINE > N° 91 (08-09/2014) . - p. 52-56[article]Réservation
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 16509 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible Adhesives advances electric vehicle design / Christophe Van Herreweghe in ADHESION - ADHESIVES + SEALANTS, Vol. 20, N° 3/2023 (2023)
[article]
Titre : Adhesives advances electric vehicle design Type de document : texte imprimé Auteurs : Christophe Van Herreweghe, Auteur Année de publication : 2023 Article en page(s) : p. 18-21 Langues : Multilingue (mul) Catégories : Adhésifs -- Propriétés thermiques
Adhésifs dans les automobiles
Adhésifs thermoconducteurs
Assemblages multimatériaux
Biomatériaux
Coût -- Contrôle
Gaz à effet de serre -- Réduction
Matériaux -- Allègement
Thermocinétique
Véhicules électriquesIndex. décimale : 668.3 Adhésifs et produits semblables Résumé : Adhesives play a continuously growing rote in electric vehicle design and assembly. Adhesives offer significant advancements in safety, cost optimization, durability, and performance. And, with increasing vigilance on sustainability, there is growing importance for finding ways to formulate with environmentally friendlier materials, create processes that reduce energy use, and design solutions that allow for ease of repair, reuse, and recycling. Note de contenu : - Adhesives for more sustainability
- Adhesives for vehicle safety and durability
- Cost optimization
- Enhanced performance
- Lightweighting
- Fig. 1 : 1,000 MT bio-based structural adhesive used, compared with petroleum-based materials, can achieve 2,430 MT CO2 emission reduction. This corresponds to the greenhouse gas emissions of the depicted processes
- Fig. 2 : The new adhesives with extended curing window cover a temperature range from 140 °C to 210 °C
- Fig. 3 : Adhesive technologies support stronger, lighter vehicle bodies, and enable multi-material bonding of structures, components, and modules
- Fig. 4 : Application of thermal interface materials
- Fig. 5 : Applications for thermally conductive adhesives in bonded heat exchangers (a), cell-to-module bonding (6) and cell-to-pack bonding (c)
- Fig. 6 : Adhesive technologies enable more cost-effective assembly of battery modulesEn ligne : https://drive.google.com/file/d/1J8saSxiJP4xq_uRuBRftm3a3MAcmxU6k/view?usp=drive [...] Format de la ressource électronique : Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=39734
in ADHESION - ADHESIVES + SEALANTS > Vol. 20, N° 3/2023 (2023) . - p. 18-21[article]Réservation
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 24158 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible Alternatives to gluing and mechanical joining / Kira van der Straeter in KUNSTSTOFFE INTERNATIONAL, Vol. 110, N° 10 (2020)
[article]
Titre : Alternatives to gluing and mechanical joining : Thermal direct joining of plastic-metal combinations for industrial applications Type de document : texte imprimé Auteurs : Kira van der Straeter, Auteur Année de publication : 2020 Article en page(s) : p. 10-13 Langues : Anglais (eng) Catégories : Acier L'acier est un alliage métallique utilisé dans les domaines de la construction métallique et de la construction mécanique.
L'acier est constitué d'au moins deux éléments, le fer, très majoritaire, et le carbone, dans des proportions comprises entre 0,02 % et 2 % en masse1.
C'est essentiellement la teneur en carbone qui confère à l'alliage les propriétés du métal qu'on appelle "acier". Il existe d’autres métaux à base de fer qui ne sont pas des aciers comme les fontes et les ferronickels par exemple.
AluminiumL'aluminium est un élément chimique, de symbole Al et de numéro atomique 13. C’est un métal pauvre, malléable, de couleur argent, qui est remarquable pour sa résistance à l’oxydation13 et sa faible densité. C'est le métal le plus abondant de l'écorce terrestre et le troisième élément le plus abondant après l'oxygène et le silicium ; il représente en moyenne 8 % de la masse des matériaux de la surface solide de notre planète. L'aluminium est trop réactif pour exister à l'état natif dans le milieu naturel : on le trouve au contraire sous forme combinée dans plus de 270 minéraux différents, son minerai principal étant la bauxite, où il est présent sous forme d’oxyde hydraté dont on extrait l’alumine. Il peut aussi être extrait de la néphéline, de la leucite, de la sillimanite, de l'andalousite et de la muscovite.
L'aluminium métallique est très oxydable, mais est immédiatement passivé par une fine couche d'alumine Al2O3 imperméable de quelques micromètres d'épaisseur qui protège la masse métallique de la corrosion. On parle de protection cinétique, par opposition à une protection thermodynamique, car l’aluminium reste en tout état de cause très sensible à l'oxydation. Cette résistance à la corrosion et sa remarquable légèreté en ont fait un matériau très utilisé industriellement.
L'aluminium est un produit industriel important, sous forme pure ou alliée, notamment dans l'aéronautique, les transports et la construction. Sa nature réactive en fait également un catalyseur et un additif dans l'industrie chimique ; il est ainsi utilisé pour accroître la puissance explosive du nitrate d'ammonium.
Assemblage thermique
Assemblages (technologie)
Assemblages multimatériaux
Cisaillement (mécanique)
Composites à fibres de verre
Polyamide 6
Polypropylène
Structuration directe par laser
Traction (mécanique)
Traîtements de surfaceIndex. décimale : 668.4 Plastiques, vinyles Résumé : The joining of dissimilar materials is a special challenge for joining technology. Thermal direct joining together with suitable surface treatments enables stable joints between very dissimilar materials combinations, thus offering an alternative to classic procedures for joining hybrid parts. Note de contenu : - Interplay between surface pretreatment and joining process
- Materials selection affects bonding strength
- Climatic change resistance of the hybrid connection
- Joining methods for the future ?
- Figure : the electronics housing composed of an aluminium die casting with PA6 covers is a potential application case for thermal direct joining
- Fig. 1 : Cross-section of a laser microstructured DC06-galvanized metal sample and a reflected light image of the structure pattern
- Fig. 2 : Influence of surface pretreatment : tensil shear strength of various materials combinations subsequent to laser microstructuring and corundum blasting
- Fig. 3 : Tensile shear strength of hybrid connections between glass fiber-reinforced polypropylene and steel and aluminum prior to climatic change tests and subsequent to varying long temperature cycles from 80°C to -40°C
- Fig. 4 : Corroded tensile shear samples subsequent to ageing investigationsEn ligne : https://drive.google.com/file/d/1SDtqVgWhU4DMb7KLvQPjkAd8v3I7xs-r/view?usp=drive [...] Format de la ressource électronique : Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=34933
in KUNSTSTOFFE INTERNATIONAL > Vol. 110, N° 10 (2020) . - p. 10-13[article]Réservation
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 22447 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible
[article]
Titre : Amorphous metals combined with elastomers : Engel and Heraeus to demo a new processing unit for large-scale production Type de document : texte imprimé Année de publication : 2019 Article en page(s) : p. 96-97 Langues : Anglais (eng) Catégories : Assemblages multimatériaux
Automatisation
Elastomères
Matériaux amorphes
Matières plastiques -- Moulage par injection
Métaux
Presses à injecter
Production en série
SiliconesLes silicones, ou polysiloxanes, sont des composés inorganiques formés d'une chaine silicium-oxygène (...-Si-O-Si-O-Si-O-...) sur laquelle des groupes se fixent, sur les atomes de silicium. Certains groupes organiques peuvent être utilisés pour relier entre elles plusieurs de ces chaines (...-Si-O-...). Le type le plus courant est le poly(diméthylsiloxane) linéaire ou PDMS. Le second groupe en importance de matériaux en silicone est celui des résines de silicone, formées par des oligosiloxanes ramifiés ou en forme de cage (wiki).
Temps de cycle (production) -- RéductionIndex. décimale : 668.4 Plastiques, vinyles Résumé : Injection molding manufacturer Engel and technology group Heraeus have succeeded in slashing cycle times in the injection molding of amorphous metals. In so doing, the two system partners have rendered these alloys, which possess special properties, amenable to large-scale production over a wide range of end uses. The K 2019 trade fair will see two-component parts made of amorphous metal and silicone being produced for the first time – inside a fully automated manufacturing cell. Note de contenu : - Modified injection unit
- Fully automated process with two robots
- Geared for high-volume productionEn ligne : https://drive.google.com/file/d/1ySByzMQqVgbWJHGLIddMxR6n1tIMTkCM/view?usp=drive [...] Format de la ressource électronique : Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=33173
in KUNSTSTOFFE INTERNATIONAL > Vol. 109, N° 9 (09/2019) . - p. 96-97[article]Réservation
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 21163 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible An aeronautics and space-oriented research group / Bruno Castanié in JEC COMPOSITES MAGAZINE, N° 122 (07/2018)
PermalinkAn important alternative for food safe applications / Monika Toenniessen in ADHESION - ADHESIVES + SEALANTS, Vol. 17, N° 1/2020 (2020)
PermalinkAnalysis for enhancing the performance characteristics of honeycomb-filled tubes at constant mass / Abdennour Benhizia in REVUE DES COMPOSITES ET DES MATERIAUX AVANCES, Vol. 33, N° 3 (06/2023)
PermalinkBoth economical and flexible / Heinz Rasinger in KUNSTSTOFFE INTERNATIONAL, Vol. 108, N° 9 (09/2018)
PermalinkPermalinkEstampage et surmoulage one shot pour application auto / Eric Lafranche in PLASTIQUES & CAOUTCHOUCS MAGAZINE, N° 932 (09/2016)
PermalinkFatigue strength of hybrid joined multi-material structures in ADHESION - ADHESIVES + SEALANTS, Vol. 18, N° 2/2021 (2021)
PermalinkFirst composite intensive multi-material BiW structure made in/for China / Zheren Wang in JEC COMPOSITES MAGAZINE, N° 142 (09-10/2021)
PermalinkFrom the vertical machine into the car door / Reinhard Bauer in KUNSTSTOFFE INTERNATIONAL, Vol. 109, N° 5 (05/2019)
PermalinkFusion bonding of thermoplastic composites and metals / Martina Hümbert in JEC COMPOSITES MAGAZINE, N° 103 (03/2016)
PermalinkHigh-confidence performance predictions for hybrid thermoplastic composite applications / Subhransu Mohapatra in JEC COMPOSITES MAGAZINE, N° 121 (05-06/2018)
PermalinkHow tightly sealed are connectors really ? / Achim Frick in KUNSTSTOFFE INTERNATIONAL, Vol. 111, N° 6 (2021)
PermalinkHybrid seat structures - Efficient and suitable for large-scale production / Rudolf Emmerich in PLASTICS INSIGHTS, Vol. 114, N° 1-2024 (2024)
PermalinkPermalinkIntegrating adhesives with assembly / Cory Sauer in ADHESIVES & SEALANTS INDUSTRY (ASI), Vol. 24, N° 3 (03/2017)
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