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Design surfaces thanks to innovative mold coating / Jochen Klos in KUNSTSTOFFE INTERNATIONAL, Vol. 112, N° 8 (2022)
[article]
Titre : Design surfaces thanks to innovative mold coating : New injection molding technology for foamed parts with class A surfaces Type de document : texte imprimé Auteurs : Jochen Klos, Auteur ; Alexander Roch, Auteur Année de publication : 2022 Article en page(s) : p. 98-100 Langues : Anglais (eng) Catégories : Automobiles -- Portières
Bionique
Matériaux -- Allègement
Matières plastiques dans les automobiles
Mousses plastiques -- Moulage par injectionIndex. décimale : 668.4 Plastiques, vinyles Résumé : With the MicroJect Advanced, Faurecia, a company of the Forvia Group, is presenting a new manufacturing process for foam injection molding. The motivations for the development were to achieve a sustainable manufacturing process as well as greater design freedom and product quality. By combining an innovative mold coating and modified process control, substantially more lightweight visible components with flawless surface quality can be manufactured with a significantly lower carbon footprint. Note de contenu : - Passive variotherm process
- Bionics - Lightweight engineering inspired by nature
- Sustainable and lightweight
En ligne : https://drive.google.com/file/d/1tum8L3WZ0566HHwPslARreKxgc9_ofH3/view?usp=drive [...] Format de la ressource électronique : Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=38691
in KUNSTSTOFFE INTERNATIONAL > Vol. 112, N° 8 (2022) . - p. 98-100[article]Réservation
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 23635 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible From the vertical machine into the car door / Reinhard Bauer in KUNSTSTOFFE INTERNATIONAL, Vol. 109, N° 5 (05/2019)
[article]
Titre : From the vertical machine into the car door : Assembly of higher integrated car window modules through injection molding Type de document : texte imprimé Auteurs : Reinhard Bauer, Auteur Année de publication : 2019 Article en page(s) : p. 40-42 Langues : Anglais (eng) Catégories : Assemblages (technologie)
Assemblages multimatériaux
Automobiles -- Pièces
Automobiles -- Portières
Matières plastiques -- Moulage par injection
Matières plastiques -- Surmoulage
Matières plastiques dans les automobilesIndex. décimale : 668.4 Plastiques, vinyles Résumé : The integration of individual parts to a multifunctional assembly is one of the important innovation potentials of plastic injection molding, e. g. the production of glass window modules for car rear doors, as practiced at Henniges Automotive. They consist of the glass pane, a web strip, and fastening clips, which are overmolded by a TPE frame to a ready-to-install assembly. For the manufacturing the automotive supplier relies on vertical C-frame injection molding machines from LWB Steinl. Note de contenu : - Assembling on a horizontal or a vertical machine ?
- Different machine concepts
- Individually tuned machine concept
- Rotary-table is part of an integrated production unit
- Picture : The rear doors of four-door passenger car models are designed maximum wide, reaching over the rear wheel, for maximum entry comfort. That limits the available movement space for the crank window in the door body. Therefore, the door glazing consists of a movable and a fixed glass
- Fig. 1 : The rear door window modules, supplied to the automobile assembly line, consist of a glass pane and prefabricated inserts which are assembled on an injection molding machine by overmolding a TPE-frame
- Fig. 2 : The generously dimensioned free space around the turntable creates ergonomically favorable conditions for part manipulation and tool maintenance
- Fig. 3 : The comparison with an analogue installation on an older rotary table machine visualizes how "tidied up" the media and energy connections through the LWB rectangle turntable concept can be led to the two tool setsEn ligne : https://drive.google.com/file/d/1PEO1LVINGsc_4bF0bPNdXm1bEMhds4wX/view?usp=drive [...] Format de la ressource électronique : Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=32554
in KUNSTSTOFFE INTERNATIONAL > Vol. 109, N° 5 (05/2019) . - p. 40-42[article]Réservation
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 20927 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible Improved bio-based fibers for automotive textile applications / Amparo Verdù Solis in CHEMICAL FIBERS INTERNATIONAL, (10/2018)
[article]
Titre : Improved bio-based fibers for automotive textile applications Type de document : texte imprimé Auteurs : Amparo Verdù Solis, Auteur Année de publication : 2018 Article en page(s) : p. 55-56 Langues : Anglais (eng) Catégories : Alliages polymères
Automobiles -- Portières
Caractérisation
Extrusion réactive
Fibres textiles synthétiques
Formulation (Génie chimique)
Panneaux de fibres
Polylactique, AcideL'acide polylactique (anglais : polylactic acid, abrégé en PLA) est un polymère entièrement biodégradable utilisé dans l'alimentation pour l'emballage des œufs et plus récemment pour remplacer les sacs et cabas en plastiques jusqu'ici distribués dans les commerces. Il est utilisé également en chirurgie où les sutures sont réalisées avec des polymères biodégradables qui sont décomposés par réaction avec l’eau ou sous l’action d’enzymes. Il est également utilisé pour les nouveaux essais de stent biodégradable.
Le PLA peut-être obtenu à partir d'amidon de maïs, ce qui en fait la première alternative naturelle au polyéthylène (le terme de bioplastique est utilisé). En effet, l'acide polylactique est un produit résultant de la fermentation des sucres ou de l'amidon sous l'effet de bactéries synthétisant l'acide lactique. Dans un second temps, l'acide lactique est polymérisé par un nouveau procédé de fermentation, pour devenir de l'acide polylactique.
Ce procédé conduit à des polymères avec des masses molaires relativement basses. Afin de produire un acide polylactique avec des masses molaires plus élevées, l'acide polylactique produit par condensation de l'acide lactique est dépolymérisé, produisant du lactide, qui est à son tour polymérisé par ouverture de cycle.
Le PLA est donc l’un de ces polymères, dans lequel les longues molécules filiformes sont construites par la réaction d’un groupement acide et d’une molécule d’acide lactique sur le groupement hydroxyle d’une autre pour donner une jonction ester. Dans le corps, la réaction se fait en sens inverse et l’acide lactique ainsi libéré est incorporé dans le processus métabolique normal. On obtient un polymère plus résistant en utilisant l'acide glycolique, soit seul, soit combiné à l’acide lactique.
Structure cristalline (solide)
Textiles et tissus -- Emploi dans l'industrie automobileIndex. décimale : 677.4 Textiles artificiels Résumé : Polylactic acid (PLA) is one of the most promising biodegradable polymers that provides a unique combination of advantages: it is a material from annually renewable resources with the look and feel of other natural fibers, yet with the performance properties of synthetic ones. PLA successfully bridges the gap between synthetic and natural fibers and finds a wide range of uses, but despite their large market share, commercial PLA grades still do not fulfil all the mechanical and thermal requirements for some applications. Note de contenu : - Automotive sector : requirements and limitations
- Reactive extrusion for improving polymer'sblend performance
- Effect of crystallinity degree on thermal properties
- Developed prototype : door panel
- Fig. 1 : Textile fibers incorporated in different car components
- Fig. 2 : Different chemical modifications of a polymer
- Fig. 3 : Fabric obtained with new PLA fibers
- Fig. 4 : Final prototype developed in Biofribrocar project
- Table : Characterization and crystallinity degree analysis of different formluations developedEn ligne : https://drive.google.com/file/d/1EvVPywLj7ChAMpIS_izdsHI36cp4Jq7R/view?usp=drive [...] Format de la ressource électronique : Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=31256
in CHEMICAL FIBERS INTERNATIONAL > (10/2018) . - p. 55-56[article]Réservation
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 20259 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible
[article]
Titre : Leading-edge process control : Single-shot injection molding of heterogeneous components Type de document : texte imprimé Année de publication : 2022 Article en page(s) : p. 38-41 Langues : Anglais (eng) Catégories : Assemblages multimatériaux
Automobiles -- Pièces
Automobiles -- Portières
Capteurs (technologie)
Matières plastiques -- Moulage par injection
Matières plastiques dans les automobiles
Procédés de fabricationIndex. décimale : 668.4 Plastiques, vinyles Résumé : Family molds belong to the state-of-the-art in injection molding – at least when wall thicknesses and volumes of individual components vary considerably. Using a trial mold soon ready for series production, Synventive demonstrates that – though demanding – optimal process control can be achieved using the right technology. The filling of each mold cavity is controlled individually and in real time. The Kunststoffe editorial team were among the first guests at the new Tech Center. Note de contenu : - Complete freedom regarding filling direction
- The core : a melt-pressure controlled system that responds in real time
- A crucial difference : what happens is regulated, not controlled
- Improving the component surface using software
- Making processes transparent
- Fig. 1 : View into the mold space of the Engel Duo 2700 at the Tech Center. In the background, a 6-axis robot with 180 kg load-bearing capacity which removes the components
- Fig. 2 : The trial and development mold manufactures an assembly for the door panel
- Fig. 3 : Challenges in designing family molds
- Fig. 4 : Making a clear difference : one of 19 sensors installed in the moldEn ligne : https://drive.google.com/file/d/1VayFdAoZx2euJEgoT9rhgm9oc8x0F4QB/view?usp=drive [...] Format de la ressource électronique : Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=37307
in KUNSTSTOFFE INTERNATIONAL > Vol. 112, N° 2 (2022) . - p. 38-41[article]Réservation
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 23299 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible Lean material mix for lightweight interiors / Christoph Menzel in KUNSTSTOFFE INTERNATIONAL, Vol. 107, N° 5 (05/2017)
[article]
Titre : Lean material mix for lightweight interiors : Microsandwich made from a fiber-reinforced PP nonwoven and a PET foam core for vehicle trim components Type de document : texte imprimé Auteurs : Christoph Menzel, Auteur ; Benno Simon Stamp, Auteur ; Lothar Kroll, Auteur ; Roman Rinberg, Auteur ; Tobias Blumenstock, Auteur ; Hubert Bieder, Auteur Année de publication : 2017 Article en page(s) : p. 53-56 Langues : Anglais (eng) Catégories : Analyse thermique
Automobiles -- Portières
Construction sandwich -- Propriétés mécaniques
Flexion (mécanique)
Matériaux -- Allègement
Matières plastiques dans les automobiles
Mousses plastiques
Nontissés
Polyéthylène téréphtalate
PolypropylèneIndex. décimale : 668.4 Plastiques, vinyles Résumé : The first series application of the lightweight material microsandwich in 2018 will reduce the weight of vehicle interior trim components by up to 50 %. The efficient one-shot process on existing manufacturing systems offers cost-effective component production by virtue of its short cycle times, as illustrated by the example of a door pocket. Note de contenu : - Foam reduces areal weight
- Combination of material properties contributed by cover and core layers
- Sample application : Door pocket
- FIGURES : 1. Material structure of microsandwich composite systems consisting of PP nonwoven and a PET foam core including decorative material - 2. Results of dynamic scanning calorimetry (DSC) performed on the PP and PEt materials under N2 atmosphere - 3. Steps in the production of microsandwich components - 4. Results of a 4-point bending test on sample components made from PP-NF compact or NF-PP microsandwich (adapted from DIN 53293 - 5. Structure of door trim as illustrated by the Mercedes-Benz GI.C (X253) - 6. Primary energy requirements of door pockets made in compact and sandwich construction across the production, use and disposal phasesEn ligne : https://drive.google.com/file/d/1sqxPLsZzxLo90rPV27HqUHGKUlkSZyE1/view?usp=drive [...] Format de la ressource électronique : Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=28725
in KUNSTSTOFFE INTERNATIONAL > Vol. 107, N° 5 (05/2017) . - p. 53-56[article]Réservation
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Exemplaires (1)
Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 18923 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible Lightweight hybrid material door / Jérôme Coulton in JEC COMPOSITES MAGAZINE, N° 149 (01-02/2023)
PermalinkOrgano-sheet evolves from niche products to standards series production / Christian Götze in JEC COMPOSITES MAGAZINE, N° 109 (11-12/2016)
PermalinkSmart textiles for innovative vehicles / Valérie Bartsch in TECHNICAL TEXTILES, Vol. 65, N° 5 (12/2022)
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