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Lasting protection from atmospheric corrosion on coastal damage in POLYMERS PAINT COLOUR JOURNAL - PPCJ, Vol. 208, N° 4642 (06/2018)
[article]
Titre : Lasting protection from atmospheric corrosion on coastal damage : An innovative coating approach is providing a long-term solution to fighting corrosion in petrochemical coastal assets Type de document : texte imprimé Année de publication : 2018 Article en page(s) : p 32-34 Langues : Anglais (eng) Catégories : Acier L'acier est un alliage métallique utilisé dans les domaines de la construction métallique et de la construction mécanique.
L'acier est constitué d'au moins deux éléments, le fer, très majoritaire, et le carbone, dans des proportions comprises entre 0,02 % et 2 % en masse1.
C'est essentiellement la teneur en carbone qui confère à l'alliage les propriétés du métal qu'on appelle "acier". Il existe d’autres métaux à base de fer qui ne sont pas des aciers comme les fontes et les ferronickels par exemple.
Anticorrosifs
Anticorrosion
Industrie pétrolière et gazière
Métaux -- Revêtements protecteurs
Revêtement de céramiqueIndex. décimale : 667.9 Revêtements et enduits Résumé : In the oil and gas industry, protecting massive carbon steel assets from corrosion is a continual challenge around the world, including China, particularly along coastline exposed to high humidity and salty air near oceans or other bodies of water.
The problem is worsened by the fact that many refineries and petrochemical facilities - including tanks and process equipment, as well as above ground pipeline and railcars - are located near ports to facilitate the storage and transport of both raw crude and processed products.
The typical preventive measure is to use barrier type coatings that are commonly reapplied every few years in these high-risk coastal areas. This can be costly and disruptive to oil and gas facility production, requiring blasting off the old coating, cleaning the surface, and reapplying multiple coatings. Despite this costly maintenance, excessive corrosion of such carbon steel assets can lead to leaks, fires and accidents, as well as accelerate premature replacement.
Now in these petrochemical coastal assets, an innovative coating approach is providing a long-term solution to fighting atmospheric corrosion, while minimising production downtime and increasing safety.Note de contenu : - Protecting coastal assets from corrosion En ligne : https://drive.google.com/file/d/1e2pZ5IZiM51R5g76FllsbOAgRFhN1Rn7/view?usp=drive [...] Format de la ressource électronique : Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=30733
in POLYMERS PAINT COLOUR JOURNAL - PPCJ > Vol. 208, N° 4642 (06/2018) . - p 32-34[article]Réservation
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Exemplaires (1)
Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 20021 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible Phenolic epoxidised polyurethane coating for petroleum tanks from available raw materials / A. M. F. Shakeb in SURFACE COATINGS INTERNATIONAL. PART B : COATINGS TRANSACTIONS, Vol. 88, B2 (05/2005)
[article]
Titre : Phenolic epoxidised polyurethane coating for petroleum tanks from available raw materials Type de document : texte imprimé Auteurs : A. M. F. Shakeb, Auteur Année de publication : 2005 Article en page(s) : p. 139-143 Note générale : Bibliogr. Langues : Anglais (eng) Catégories : Enrobage (technologie)
Epoxydation
Epoxydes
Huile de linL'huile de lin ou "huile de graines de lin" est une huile de couleur jaune d'or, tirée des graines mûres du lin cultivé, pressées à froid et/ou à chaud ; parfois elle est extraite par un solvant, en vue de l'usage industriel ou artistique, principalement comme siccatif, ou huile auto-siccative.
Les utilisations de l'huile de lin dérivent de sa richesse en acides gras polyinsaturés, en particulier en acides linolénique et linoléique, qui lui doivent leur nom.
L'huile de lin polymérise spontanément à l'air, avec une réaction exothermique : un chiffon imbibé d'huile peut ainsi, dans certaines conditions, s'enflammer spontanément.
Pour ses propriétés de polymère, l'huile de lin est employée seule, ou mélangée à d'autres huiles, résines et solvants, et est utilisée en tant que : Imprégnateur et protecteur des bois à l'intérieur comme à l'extérieur : protection contre l'humidité, les champignons et insectes, et contre la poussière par son caractère antistatique, composant de certains vernis de finition, liant de broyage pour la peinture à l'huile, agent plastifiant du mastic de vitrier, agent durcisseur de diverses préparations, agent de cohérence et liant dans la fabrication du linoléum.
Industrie pétrolière et gazière
Phénols
Polyuréthanes
Réservoirs (récipients) -- revêtements protecteurs
Revêtements -- Propriétés chimiques
Revêtements -- Propriétés physiques
Revêtements organiquesIndex. décimale : 667.9 Revêtements et enduits Résumé : Linseed oil was epoxidised by 60% per acetic acid to produce epoxidised linseed oil. By this process, two new groups entered the molecule (epoxy group and hydroxyl group). These groups were detected by using infrared (IR) analysis. Product (I) reacted with phenol in different ratios by weight percent to produce Phenolic epoxidised resin (II). Product (II) reacted with toluene diisocyanate to produce product (III), Phenolic epoxidised polyurethane, which had an excellent adhesion character. Product (III) was examined chemically and physically according to ASTM-API standard methods. The results provide encouragement for their use as a petroleum tank coating material. They can be used as a one-layer coating which combines the properties of more than coating of two layers because it combines more than one function group. Note de contenu : - EXPERIMENTAL : Materials used - Methods
- RESULTS AND DISCUSSION : Epoxidation of linseed oil - Chemical resistance - Physical properties
- Physical propertiesDOI : 10.1007/BF02699546 En ligne : https://link.springer.com/content/pdf/10.1007/BF02699546.pdf Format de la ressource électronique : Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=5428
in SURFACE COATINGS INTERNATIONAL. PART B : COATINGS TRANSACTIONS > Vol. 88, B2 (05/2005) . - p. 139-143[article]Réservation
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Exemplaires (2)
Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 001966 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible 002343 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible Protecting tank farms from corrosion in POLYMERS PAINT COLOUR JOURNAL - PPCJ, Vol. 210, N° 4658 (02/2020)
[article]
Titre : Protecting tank farms from corrosion : The three most important considerations Type de document : texte imprimé Année de publication : 2020 Article en page(s) : p. 36-37 Langues : Anglais (eng) Catégories : Anticorrosifs
Anticorrosion
Constructions -- Isolation
Industrie pétrolière et gazière
Métaux -- Revêtements protecteursIndex. décimale : 667.9 Revêtements et enduits Résumé : Going beyond barrier coatings, addressing CUI and speeding up turnaround is achievable with an innovative, cost effective approach. Note de contenu : - Go beyond barrier coatings
- Address the "silent killer" CUI
- Fast turnaround time
- Boosting the bottom lineEn ligne : https://drive.google.com/file/d/1IH0hjTKeYKKXJyVvc9_XqvPQ4eNf0OO3/view?usp=drive [...] Format de la ressource électronique : Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=33552
in POLYMERS PAINT COLOUR JOURNAL - PPCJ > Vol. 210, N° 4658 (02/2020) . - p. 36-37[article]Réservation
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Exemplaires (2)
Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 21529 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible 21528 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible Step-change epoxy coatings for pipes, tanks, vessels and railcars / Mike O'Donoghue in JOURNAL OF PROTECTIVE COATINGS & LININGS (JPCL), Vol. 35, N° 3 (03/2018)
[article]
Titre : Step-change epoxy coatings for pipes, tanks, vessels and railcars Type de document : texte imprimé Auteurs : Mike O'Donoghue, Auteur ; Ian Fletcher, Auteur Année de publication : 2018 Article en page(s) : p. 36-43 Note générale : Bibliogr. Langues : Américain (ame) Catégories : Acier au carbone
Acier inoxydable
AminesUne amine est un composé organique dérivé de l'ammoniac dont certains hydrogènes ont été remplacés par un groupement carboné. Si l'un des carbones liés à l'atome d'azote fait partie d'un groupement carbonyle, la molécule appartient à la famille des amides. Découvertes en 1849, par Wurtz les amines furent initialement appelées alcaloïdes artificiels.
On parle d'amine primaire, secondaire ou tertiaire selon que l'on a un, deux ou trois hydrogènes substitués.
Par exemple, la triméthylamine est une amine tertiaire, de formule N(CH3)3.
Typiquement, les amines sont obtenues par alkylation d'amines de rang inférieur. En alkylant l'ammoniac, on obtient des amines primaires, qui peuvent être alkylées en amines secondaires puis amines tertiaires. L'alkylation de ces dernières permet d'obtenir des sels d'ammonium quaternaire.
D'autre méthodes existent : 1. Les amines primaires peuvent être obtenues par réduction d'un groupement azoture, 2. Les amines peuvent aussi être obtenues par la réduction d'un amide, à l'aide d'un hydrure, 3. L'amination réductrice permet l'obtention d'amines substituées à partir de composés carbonylés (aldéhydes ou cétones), 4. Les amines primaires peuvent être obtenues par la réaction de Gabriel.
Epoxydes
Industrie pétrolière et gazière
Métaux -- Revêtements protecteurs
Polyamine cyclique
Résistance thermique
Revêtements organiquesIndex. décimale : 667.9 Revêtements et enduits Résumé : In the worldwide oil and gas industry, the application of epoxy phenolic coatings has been a dominant strategy in order to obtain high heat resistance from coatings and mitigate corrosion under insulation (CUI) of both insulated carbon and stainless steel pipes operating up to 392 F (200 C). These coatings, however, are sensitive to over-application, prone to cracking and costly to repair when damaged. Additionally, if applied below 50 F (10 C), epoxy phenolic coatings do not cure properly and can fail prematurely, and when applied close to this temperature, can impact shop heating costs, maintenance schedules and productivity.
The genesis and performance of a step-change epoxy coating for high heat-resistant service and CUI mitigation is investigated in this article. Based on a novel amine epoxy technology platform, this next generation high-temperature coating simplifies coating specifications and is easy to apply on carbon and stainless steel pipe externals for both insulated (CUI) and non-insulated service. Tolerant of over-application and possessing fast and sub-zero curing characteristics, the novel alkylated amine epoxy coating can enhance shop productivity and reduce project costs, thereby eliminating several challenges seen with traditional epoxy phenolic coatings.
This article also describes another step-change epoxy: a novel lining developed for the internals of tanks, pipes, vessels and railcar internals. A high-film-build, rapid-curing, single-leg spray-applied modified polycyclamine-cured epoxy (MPCE), this lining was primarily developed for high-temperature and high-pressure immersion service in harsh oil field services and later for railcar internals.
Aside from its high-temperature-resistant characteristics, the next-step MPCE was formulated to possess a smooth and abrasion-resistant surface with a low coefficient of friction and low surface energy, which markedly improved the flow properties of fluids and cargoes in tanks, pipes, vessels and railcars.Note de contenu : - Coatings for high heat and corrosion under insulation (CUI)
- A snapshot of epoxy resins : structure, reactivity andheat resistance : Bisphenol A resins - Bisphenol F resins - Novolac resins
- Linings for pipes, tanks, vessels and railcars
- Step change : alkylated amine epoxy technology
- Step change : modified polycyclamine-cured epoxy (MPCE) technology
- FIGURES : 1. Epoxy phenolic and alkylated amine networks. Conventional epoxy phenolic and Rigid network. Restricts film DFT tolerance. Alkylated amine epoxy. Flexible network. Increases film DTF tolerance - 2. CUI resistance from CCCPT - 3. Pipe spools coated with alkylated amine epoxy technology - 4. Pipe spools coated with alkylated amine epoxy technology - 5. MPCE railcar lining
- TABLES : 1. Conventional epoxy phenolic for high heat and CUI service - 2. Alkylated amine epoxy for high Heat and CUI service - 3. Tolerance to DFT over-application for a conventional epoxy phenolic - 4. Tolerance to DFT over-application for a novel alkylated amine epoxy - 5. Post-autoclave analysis from test program - 6. Critical surface tensions of a variety of substancesEn ligne : http://www.paintsquare.com/archive/?fuseaction=view&articleid=6250 Format de la ressource électronique : Web Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=30376
in JOURNAL OF PROTECTIVE COATINGS & LININGS (JPCL) > Vol. 35, N° 3 (03/2018) . - p. 36-43[article]Réservation
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 19768 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible The future of thermoplastic composites - an application roadmap / Günther Schuh in JEC COMPOSITES MAGAZINE, N° 91 (08-09/2014)
[article]
Titre : The future of thermoplastic composites - an application roadmap Type de document : texte imprimé Auteurs : Günther Schuh, Auteur ; Christian Brecher, Auteur ; Myron Graw, Auteur ; Alexander Kermer-Meyer, Auteur Année de publication : 2014 Article en page(s) : p. 21-24 Langues : Anglais (eng) Catégories : Automatisation
Composites à fibres
Composites thermoplastiques
Industrie
Industrie pétrolière et gazière
Matériaux -- Allègement
Procédés de fabrication
Production
Technique de la productionIndex. décimale : 668.4 Plastiques, vinyles Résumé : On the verge of advancement to serial production of composite components, suppliers are facing the challenge to decide which infrastructure to build to achieve a fast return on investment and to be competitive in future markets. A technology- and market-requirement based roadmap for sustainable succes has been developed. Note de contenu : - Fibre chain project layout
- Market research approach
- Example product group structure for FRTP components in the oil and gas industry
- Fibre chain FRTC roadmapPermalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=22919
in JEC COMPOSITES MAGAZINE > N° 91 (08-09/2014) . - p. 21-24[article]Réservation
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 16509 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible Thixotropic mud, compacted cake and swelling shale / J.-D. Sherwood in LES CAHIERS DE RHEOLOGIE, Vol. XIII, N° 1-2 (10/1994)
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