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Automated painting with 16 robots in INTERNATIONAL SURFACE TECHNOLOGY (IST), Vol. 14, N° 2 (2021)
[article]
Titre : Automated painting with 16 robots Type de document : texte imprimé Année de publication : 2021 Article en page(s) : p. 12-13 Langues : Anglais (eng) Catégories : Ateliers de peinture industrielle
Automatisation
Industries aérospatiales
Malaxeurs et mélangeurs
Revêtements -- Application-dosage:Peinture -- Application-dosage
Robots industrielsIndex. décimale : 667.6 Peintures Résumé : The aerospace company Turkish Aerospace is currently building one of the most modern production facilities in the aerospace industry. In the automated paint shops for 50 different components, water-borne and solvent-based 2C and 3C paints are metered and mixed directly in the 16 robots - economically and with high precision. Note de contenu : - Highest requirements for coating
- Predestined for large areas and tight spaces
- Programming with DXQ software
- Cooperation with general contractor
- Fig. 1 : In the future, paints robots will be able to automatically paint more than 50 different aircraft components
- Fig. 2 : The system meters and mixes all three of the necessary components, which means that th eincompatible water-borne and solvent-based paints can be processed directly in the robot itself without coming into contact with each otherPermalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=37439
in INTERNATIONAL SURFACE TECHNOLOGY (IST) > Vol. 14, N° 2 (2021) . - p. 12-13[article]Réservation
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 22861 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible Characterization of a chromate-inhibited primer by doppler broadening energy spectroscopy / Hong-Soo Park in JOURNAL OF COATINGS TECHNOLOGY AND RESEARCH, Vol. 3, N° 2 (04/2006)
[article]
Titre : Characterization of a chromate-inhibited primer by doppler broadening energy spectroscopy Type de document : texte imprimé Auteurs : Hong-Soo Park, Auteur ; Hyuk-Jae You, Auteur ; Hye-Jin Jo, Auteur ; Il-Woo Shim, Auteur ; Hyun-Sik Hahm, Auteur ; Seong-Kil Kim, Auteur ; Young-Geun Kim, Auteur Année de publication : 2006 Article en page(s) : p. 53-60 Note générale : Bibliogr. Langues : Américain (ame) Catégories : Aluminium L'aluminium est un élément chimique, de symbole Al et de numéro atomique 13. C’est un métal pauvre, malléable, de couleur argent, qui est remarquable pour sa résistance à l’oxydation13 et sa faible densité. C'est le métal le plus abondant de l'écorce terrestre et le troisième élément le plus abondant après l'oxygène et le silicium ; il représente en moyenne 8 % de la masse des matériaux de la surface solide de notre planète. L'aluminium est trop réactif pour exister à l'état natif dans le milieu naturel : on le trouve au contraire sous forme combinée dans plus de 270 minéraux différents, son minerai principal étant la bauxite, où il est présent sous forme d’oxyde hydraté dont on extrait l’alumine. Il peut aussi être extrait de la néphéline, de la leucite, de la sillimanite, de l'andalousite et de la muscovite.
L'aluminium métallique est très oxydable, mais est immédiatement passivé par une fine couche d'alumine Al2O3 imperméable de quelques micromètres d'épaisseur qui protège la masse métallique de la corrosion. On parle de protection cinétique, par opposition à une protection thermodynamique, car l’aluminium reste en tout état de cause très sensible à l'oxydation. Cette résistance à la corrosion et sa remarquable légèreté en ont fait un matériau très utilisé industriellement.
L'aluminium est un produit industriel important, sous forme pure ou alliée, notamment dans l'aéronautique, les transports et la construction. Sa nature réactive en fait également un catalyseur et un additif dans l'industrie chimique ; il est ainsi utilisé pour accroître la puissance explosive du nitrate d'ammonium.
Anticorrosifs
Anticorrosion
Avions
Industries aérospatiales
Surfaces -- AnalyseIndex. décimale : 667.9 Revêtements et enduits Résumé : A chromate-inhibited primer has been characterized by Doppler broadening energy spectroscopy (DBES), scanning electron microscopy (SEM), and Roman spectroscopy. The S-parameter obtained by DBES exhibited a three-layer depth profile, which is attributed to the presence of a "skin" layer in the polymer matrix of the primer and a concentration gradient in the inorganic phases distributed through the primer. The primer was also examined by DBES following immersion in solution. The change observed in the S-parameter upon immersion indicated water filling the molecular free volumes in the primer. The ability to monitor the depth of water uptake as a function of immersion time illustrates that the primer does not need to be fully saturated for chromate release to occur. DOI : 10.1007%2Fs11998-006-0012-7 En ligne : https://link.springer.com/content/pdf/10.1007%2Fs11998-006-0012-7.pdf Format de la ressource électronique : Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=3712
in JOURNAL OF COATINGS TECHNOLOGY AND RESEARCH > Vol. 3, N° 2 (04/2006) . - p. 53-60[article]Réservation
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 004551 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible Composites reinforcement fibers : III - The carbon and graphite families (Part A) / Scott W. Beckwith in SAMPE JOURNAL, Vol. 46, N° 5 (09-10/2010)
[article]
Titre : Composites reinforcement fibers : III - The carbon and graphite families (Part A) Type de document : texte imprimé Auteurs : Scott W. Beckwith, Auteur Année de publication : 2010 Article en page(s) : p. 32-33 Note générale : Bibliogr. Langues : Américain (ame) Catégories : Composites à fibres de carbone
Composites à fibres de graphite
Industries aérospatialesIndex. décimale : 620.19 Autres matériaux Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=10070
in SAMPE JOURNAL > Vol. 46, N° 5 (09-10/2010) . - p. 32-33[article]Réservation
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 012473 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible Current development of paints for spacecraft applications / Melrina Mascarenhas in PAINTINDIA, Vol. LVII, N° 12 (12/2007)
[article]
Titre : Current development of paints for spacecraft applications Type de document : texte imprimé Auteurs : Melrina Mascarenhas, Auteur Année de publication : 2007 Article en page(s) : p. 83-89 Note générale : Bibliogr. Langues : Anglais (eng) Catégories : Conduction électrique
Industries aérospatiales
Isolation électrique
Isolation thermique
Résistance thermique
Revêtements
Revêtements -- Propriétés mécaniques:Peinture -- Propriétés mécaniquesIndex. décimale : 667.9 Revêtements et enduits Résumé : Spacecraft operate in a harsh environment that inflicts severe thermal and mechanical stresses to the vehicle. The challenge in developing paint systems for spacecraft is to achieve resistance to these environmental conditions besides fulfilling specific functions such as thermal control, insulation, conductivity, etc.
This paper discusses the requirements that spacecraft paints and coatings must fulfill and it also lists some of the paints that find use in space research.Note de contenu : - Requirements for spacecraft coatings
- Types of aerospace coatings
- Insulating ceramic coatings
- Thermal control paints
- Corrosion resistant paint
- Temperature - sensitive and pressure sensitive paints
- Cryogenic paints
- Future scopeEn ligne : https://drive.google.com/file/d/1Qk7veW4kn6A_3qRbofRySn6CAyD3fsJG/view?usp=drive [...] Format de la ressource électronique : Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=11531
in PAINTINDIA > Vol. LVII, N° 12 (12/2007) . - p. 83-89[article]Réservation
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 010770 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible Development of new preforming process for high performance fibre-reinforced platic (FRP) components / Christoph Greb in SAMPE JOURNAL, Vol. 46, N° 5 (09-10/2010)
[article]
Titre : Development of new preforming process for high performance fibre-reinforced platic (FRP) components Type de document : texte imprimé Auteurs : Christoph Greb, Auteur ; Andreas Schnabel, Auteur ; Thomas Gries, Auteur ; Frank Felix Kruse, Auteur Année de publication : 2010 Article en page(s) : p. 42-50 Note générale : Bibliogr. Langues : Américain (ame) Catégories : Automatisation
Composites à fibres
Coût -- Contrôle
Industries aérospatiales
PréformageIndex. décimale : 668.4 Plastiques, vinyles Résumé : Fiber-reinforced composites offer a number of attractive material properties, most prominently high stiffness and strength combined with low mass density. Therefore, they have been the materials of choice for space and military aircraft applications for a long time and are now conquering the conservative realm of commercial transportation. In the aerospace industry a cost overrun from 500E/kg reduced wight is accepted, whereas in the automobile industry only 54/Kg1. In this contexte to cost efficient production of fiber-reinforced plastic (FRP) components for structural applications is a great demand of the aerospace, wind energy and especially automobile industries.
Composite parts are currently manufactured using manual and semi-automated processes. These are time and cost consuming and cause an inefficient use of cost intensive tool forms. Furthermore manual operations lead to a lack of reproducibility and to complex subsequent finishing steps.
While aerospace and wind energy industry demand large scale FRP components, the automotive industry requires highly integrated, mass produced parts. In both cases the production of textil reinforcement structures (preforms) causes up to 50 % of the overall costs. The combination of single step and multi-step preforming processes is an economically viable approach for the production of these preforms.
In the following, both single and multi-step preforming as well as the design of automated process chains will be introduced.Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=10112
in SAMPE JOURNAL > Vol. 46, N° 5 (09-10/2010) . - p. 42-50[article]Réservation
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 012473 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible Les élastomères, des matériaux à la conquête de l'espace / Tony Demerville in MATERIAUX & TECHNIQUES, Vol. 97, N° 5 (2009)
PermalinkElectrically-heated ceramic composite tooling for out-of-autoclave manufacturing of large composite structures in SAMPE JOURNAL, Vol. 47, N° 4 (06-07/2011)
PermalinkEpoxy/glass and polyimide (LaRC TM PETI-8)/carbon fiber metal laminates made by the VARTM process / Roberto J. Cano in SAMPE JOURNAL, Vol. 47, N° 2 (03-04/2011)
PermalinkEvaluation of sandwich structure bonding in out-of-autoclave (OOA) processing / Tan-Hung Hou in SAMPE JOURNAL, Vol. 47, N° 1 (01-02/2011)
PermalinkFunctional coatings bring extended space missions closer / Steve McDaniel in POLYMERS PAINT COLOUR JOURNAL - PPCJ, Vol. 202, N° 4571 (04/2012)
PermalinkHigh temperature VARTM of phenylethynyl terminated imide (PETI) resins / Sayata Ghose in SAMPE JOURNAL, Vol. 47, N° 2 (03-04/2011)
PermalinkHow to optimize manufacturing processes using industrial IT / Romain Lavault in JEC COMPOSITES MAGAZINE, N° 65 (05-06/2011)
PermalinkLe lean six sigma chez Air France Industries / Josselin Decroix in REVUE FRANCAISE DE GESTION INDUSTRIELLE, Vol. 31, N° 4 (09/2012)
PermalinkLTM205 OOA materials for novel prepreg formats for cauls and tooling manufactured from very low CTE CV1100 ceramic tooling block / Levi S. Woods in SAMPE JOURNAL, Vol. 47, N° 4 (06-07/2011)
PermalinkMg-rich coatings : A new paradigm for Cr-free corrosion protection of Al aerospace alloys / Michael E. Nanna in JOURNAL OF COATINGS TECHNOLOGY AND RESEARCH, Vol. 1, N° 2 (04/2004)
PermalinkMulti-cell, thermoplastic composite sandwich panel concept / A. Offringa in SAMPE JOURNAL, Vol. 46, N° 4 (07-08/2010)
PermalinkNon-autoclave (prepreg) manufacturing technology for primary aerospace structure / Gail L. Hahn in SAMPE JOURNAL, Vol. 47, N° 1 (01-02/2011)
PermalinkPermalink"Process to part" or "Part to process" / Brian Ruhl in JEC COMPOSITES MAGAZINE, N° 83 (08-09/2013)
PermalinkSimulation des composites : toujours plus de précision / Pierre Thieffry in PLASTIQUES & CAOUTCHOUCS MAGAZINE, N° 938 (04-05/2017)
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