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Auteur Maik Gude |
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Battery mount in a hybrid design / Alexander Liebsch in KUNSTSTOFFE INTERNATIONAL, Vol. 105, N° 9 (09/2015)
[article]
Titre : Battery mount in a hybrid design : A combination of fiber-reinforced thermoplastic and aluminum replaces a steel part Type de document : texte imprimé Auteurs : Alexander Liebsch, Auteur ; Nino Andricevic, Auteur ; Johann Maass, Auteur ; Marco Geuthe, Auteur ; Frank Adam, Auteur ; Werner Hufenbach, Auteur ; Maik Gude, Auteur Année de publication : 2015 Article en page(s) : p. 46-49 Langues : Anglais (eng) Catégories : Aluminium L'aluminium est un élément chimique, de symbole Al et de numéro atomique 13. C’est un métal pauvre, malléable, de couleur argent, qui est remarquable pour sa résistance à l’oxydation13 et sa faible densité. C'est le métal le plus abondant de l'écorce terrestre et le troisième élément le plus abondant après l'oxygène et le silicium ; il représente en moyenne 8 % de la masse des matériaux de la surface solide de notre planète. L'aluminium est trop réactif pour exister à l'état natif dans le milieu naturel : on le trouve au contraire sous forme combinée dans plus de 270 minéraux différents, son minerai principal étant la bauxite, où il est présent sous forme d’oxyde hydraté dont on extrait l’alumine. Il peut aussi être extrait de la néphéline, de la leucite, de la sillimanite, de l'andalousite et de la muscovite.
L'aluminium métallique est très oxydable, mais est immédiatement passivé par une fine couche d'alumine Al2O3 imperméable de quelques micromètres d'épaisseur qui protège la masse métallique de la corrosion. On parle de protection cinétique, par opposition à une protection thermodynamique, car l’aluminium reste en tout état de cause très sensible à l'oxydation. Cette résistance à la corrosion et sa remarquable légèreté en ont fait un matériau très utilisé industriellement.
L'aluminium est un produit industriel important, sous forme pure ou alliée, notamment dans l'aéronautique, les transports et la construction. Sa nature réactive en fait également un catalyseur et un additif dans l'industrie chimique ; il est ainsi utilisé pour accroître la puissance explosive du nitrate d'ammonium.
Batteries électriques
Composites à fibres métalliques
Composites thermoplastiques
Matériaux -- AllègementIndex. décimale : 668.4 Plastiques, vinyles Résumé : Lightweight construction - Composite materials -
In the context of a research project, a battery mount was transferred into a novel thermoplastic composite-hybrid-design with load introduction elements made of aluminum. Compared to the steel weld construction that is used so far, the mass of the assembly is reduced by about 30 %. Besides, the installation of battery is made easier by the novel design and the part has a high remaining load bearing capacity after failure.Note de contenu : - Construction of the assembly
- Comparative substructure testing
- Multifunctional injection molding toolEn ligne : https://drive.google.com/file/d/19qJMFqfiPDBsIHJUHNWT5Q5Y6GQbnrBl/view?usp=drive [...] Format de la ressource électronique : Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=24589
in KUNSTSTOFFE INTERNATIONAL > Vol. 105, N° 9 (09/2015) . - p. 46-49[article]Réservation
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 17449 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible Electrifying lightweight design / Michael Müller in KUNSTSTOFFE INTERNATIONAL, Vol. 106, N° 1 (01-02/2016)
[article]
Titre : Electrifying lightweight design : Opportunities and challenges in the resource-efficient lightweight construction for electromobility Type de document : texte imprimé Auteurs : Michael Müller, Auteur ; Michael Stegelmann, Auteur ; Maik Gude, Auteur Année de publication : 2016 Article en page(s) : p. 24-29 Langues : Anglais (eng) Catégories : Composites -- Recyclage
Composites à fibres de carbone
Durée de vie (Ingénierie)
Essais dynamiques
Matériaux -- Allègement
Matières plastiques -- Recyclage
Simulation par ordinateur
Véhicules électriquesIndex. décimale : 668.4 Plastiques, vinyles Résumé : Electromobility - Lightweight construction - Modern mobility concepts are undergoing a fundamental transformation in the face of rapid population growth and the concentration of people in conurbations. The growing need for clean energy and universal mobility is being taken into account in various parts of the world with the development of low-emission vehicles. Lightweight design is a crucial interface and key technology in this regard. Note de contenu : - CFRP - clearly the material of the future ?
- E-mobility - more than just batteries
- Plastics as the mainstay of novel combined processes
- Simulation - more than one mold
- Rolling test labs
- Printed electric cars
- Sustainable electromobility
- Outlook : cross-company alliances are becoming the ruleEn ligne : https://drive.google.com/file/d/1N415vEgQmnRG6C5uWEnnjHcW9KEJfUUR/view?usp=drive [...] Format de la ressource électronique : Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=25586
in KUNSTSTOFFE INTERNATIONAL > Vol. 106, N° 1 (01-02/2016) . - p. 24-29[article]Réservation
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 18833 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible 17859 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible Making it big with small bubbles / Gabriele Gorbach in KUNSTSTOFFE INTERNATIONAL, Vol. 109, N° 6-7 (06-07/2019)
[article]
Titre : Making it big with small bubbles : Thermoplastic sandwich structures for large series applications Type de document : texte imprimé Auteurs : Gabriele Gorbach, Auteur ; Eugen Kübler, Auteur ; Anna-Carin Föhner, Auteur ; Claudia Daberger, Auteur ; Maik Gude, Auteur ; Juliane Troschitz, Auteur ; Michael Krahl, Auteur Année de publication : 2019 Article en page(s) : p. 31-35 Langues : Anglais (eng) Catégories : Composites à fibres -- Moulage par injection
Composites à fibres -- Thermoformage
Composites thermoplastiques
Construction sandwich
Matériaux -- Allègement
Mousses plastiquesIndex. décimale : 668.4 Plastiques, vinyles Résumé : In addition to excellent mechanical characteristics and suitability for recycling, the key feature of hybrid lightweight structures made of fiber-reinforced thermoplastics is that automated, large series production is possible. New mold and process technologies were successfully developed within the scope of the ReLei research project, enabling the production of complex shaped sandwich elements in an efficient combined process. Note de contenu : - The newly developed foam forming technology
- Process-oriented component design
- Special tool and automation technology solutions
- Composite sheets are transferred on both sides of the mold
- Forming by injection pressure
- Fig. 1 : The newly developed foam forming technology combines thermoplastic foam injection molding with thermoforming of fiber-reinforced thermoplastics in one process
- Fig. 2 : The ReLei technology demonstrator is defined by its complex structure
- Fig. 3 : The handling system - here in the open state - transfers the composite layers from the heating device to the injection mold
- Fig. 4 : Process sequence in the mold during production of the technology demonstrator: a) insertion of the heated, partly stacked pre-cut composite sheets, b) injection of the plastic melt, c) local expansion stroke, d) component ejection
- Fig. 5 : Special tool functionality : a) ejector side of the demonstrator mold, b) detail of the expansion zones, c) detail of vacuum exhaustersEn ligne : https://drive.google.com/file/d/1PH0BJTT3qn_ygCbwW3b-gUvBUCT7kIRW/view?usp=drive [...] Format de la ressource électronique : Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=32982
in KUNSTSTOFFE INTERNATIONAL > Vol. 109, N° 6-7 (06-07/2019) . - p. 31-35[article]Réservation
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 21073 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible Plastic and metal - an inseparable team / Erwin Bürkle in KUNSTSTOFFE INTERNATIONAL, Vol. 107, N° 12 (12/2017)
[article]
Titre : Plastic and metal - an inseparable team : Innovative injection molding technologies for hybrid lightweight applications Type de document : texte imprimé Auteurs : Erwin Bürkle, Auteur ; Maik Gude, Auteur ; Michael Krahl, Auteur ; Michael Stegelmann, Auteur Année de publication : 2017 Article en page(s) : p. 15-19 Langues : Anglais (eng) Catégories : Assemblages collés
Assemblages multimatériaux
Composites -- Moulage par injection
Matériaux -- Allègement
Matériaux hybridesIndex. décimale : 668.4 Plastiques, vinyles Résumé : The imminent paradigm shift in mobility makes it essential that the German automotive industry prepares itself to undergo a transformation, both now and in the future, the like of which has not been seen before. Resource-efficient lightweight system engineering in a multi-material design is a key differentiating feature here. In this connection, novel materials, highly automated, digitized manufacturing processes as well as functional integration for intelligent component structures and vehicle systems will form the basis for creating springboard innovations that will dominate the competition. Note de contenu : - Plastic + Metal= Lightweight design ?
- Hybrid structures require special plant technology
- Smart mold and automation solutions
- Bonding polymer and metal properly
- FIGURES : 1. Sheet metal, fiber composite structures and LFT ribs are combined in a single process to yield complex three-dimensional hybrid parts - 2. System complex incl. bolt-on unit from KraussMaffei for manufacturing the battery tunnel of the Leika floorpan - 3. Section of the FDC unit with fiber cutting and feed at the front part of the injection unit - 4. The individual components in CAD and the finished FuPro component - 5. Microtexture on the metal surface (shown in fals colors) to improve the adhesion of a metal-fiber composite - 6. Application of a plasma polymer layer to sheet metal by the "Plasma-SealTight" nozzle - 7. ILK hybrid test specimens for analyzing the strength of the connections between different materials for different types of loadEn ligne : https://drive.google.com/file/d/1Q60DlKrR1UnVNiJ71gJRL1jg-KHvPqJ-/view?usp=drive [...] Format de la ressource électronique : Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=29674
in KUNSTSTOFFE INTERNATIONAL > Vol. 107, N° 12 (12/2017) . - p. 15-19[article]Réservation
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 19448 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible Tape braiding / Christian Garthaus in JEC COMPOSITES MAGAZINE, N° 96 (04/2015)
[article]
Titre : Tape braiding : high-performance fibre-reinforced thermoplastic profile structures Type de document : texte imprimé Auteurs : Christian Garthaus, Auteur ; Daniel Barfus, Auteur ; Bernhard Witschel, Auteur ; Maik Gude, Auteur Année de publication : 2015 Article en page(s) : p. 62-64 Langues : Anglais (eng) Catégories : Bandes composites
Composites thermoplastiques
TressageIndex. décimale : 620.1 Mécanique de l'ingénieur (mécanique appliquée) et matériaux Résumé : Braiding of fully consolidated unidirectional fibre-reinforced thermoplastic (FRT) tapes is a key process step to manufacture semi-finished and functionalized carbon fibre reinforced plastic (CFRP) profile structures. Note de contenu : - Tape braiding and processing of tape preforms
- Design of tape-braided FRT structures
- Outlook on the consolidation of tape-braided preformsPermalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=23887
in JEC COMPOSITES MAGAZINE > N° 96 (04/2015) . - p. 62-64[article]Réservation
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 17167 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible