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EUROPEAN COATINGS JOURNAL (ECJ) . N° 5Pigments and fillersMention de date : 05/2021 Paru le : 23/05/2021 |
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[article]
Titre : Sunshine in a can Type de document : texte imprimé Auteurs : Nina Musche, Auteur Année de publication : 2021 Article en page(s) : p. 20-21 Langues : Anglais (eng) Catégories : Jaune
Pigments
Produits commerciauxIndex. décimale : 667.9 Revêtements et enduits Résumé : Yellow stands for light, freshness, warmth and fun. The shades can, of course, be very different. From sun yellow to daffodil and lemon yellow, there is a wide range of colours that can be reproduced with different pigments for paint and varnish. Yellow is also used for tinting other shades. En ligne : https://drive.google.com/file/d/1YDMs2BG7ycfoLkdC_AFPlnq1PrSZ29wF/view?usp=drive [...] Format de la ressource électronique : Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=35852
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 22759 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible Driving improvements in NIR management / Paul Brown in EUROPEAN COATINGS JOURNAL (ECJ), N° 5 (05/2021)
[article]
Titre : Driving improvements in NIR management : A functional black pigment innovation for high-performance NIR-management solutions Type de document : texte imprimé Auteurs : Paul Brown, Auteur ; Jana Heiler, Auteur Année de publication : 2021 Article en page(s) : p. 22-27 Langues : Anglais (eng) Catégories : Noir (couleur)
PérylèneLes pérylènes sont des pigments organiques de synthèse.
Ils permettent de produire des nombreux rouges : clair (PR123), moyens (PR178, PR149) et sombres (PR179, PR190, PR224, PV29) ainsi qu'un noir (PBk31).
Ils sont appréciés pour leur transparence.
RéflectanceIndex. décimale : 667.9 Revêtements et enduits Résumé : LiDAR technology found in autonomous driving systems uses NIR reflection to identify and locate objects in the vehicle's 3D environment. Objects, coloured or shaded using carbon-black pigments, intensely absorb NIR radiation, resulting in less NIR reflection difficulties. By use of a new perylene black pigment to replace carbon black, NIR reflectivity can be improved while maintaining coloristic performance. Note de contenu : - Pigment type influences NIR reflectivity
- NIR management in autunomous driving
- And in coating systems
- Avoiding carbon black
- Improved reflectivity
- Measuring angular dependency of reflected NIR
- Colouristic challenges of NIR-reflective automotive formulations
- Better black values
- Improved neutral colouristic
- Superior TSR and reflectivity
- Table 1 : Masstone black coating parameters lightness (L*) and black values (Mc and My)
- Table 2 : Reflectance parameters for black pigments measured with an Agilent Cary 5000 UV/Vis/NIR spectrophotometer fitted with an integration sphrere detector. All masstone coatings applied over reflective white substrateEn ligne : https://drive.google.com/file/d/1M-xUrumMh13MiySEww3l4N_d2Rs4jovQ/view?usp=drive [...] Format de la ressource électronique : Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=35853
in EUROPEAN COATINGS JOURNAL (ECJ) > N° 5 (05/2021) . - p. 22-27[article]Réservation
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[article]
Titre : Who shines the longest ? : 95 automotive clearcoat systems were tested with dry and wet scratching - before and after weathering - and for their chemical resistance The tests of this benchmark study revealed considerable differences between the systems Type de document : texte imprimé Auteurs : Markus Mechtel, Auteur ; Tanja Hebestreit, Auteur Année de publication : 2021 Article en page(s) : p. 28-35 Note générale : Bibliogr. Langues : Anglais (eng) Catégories : Automobiles -- Vernis
Essais de résilience
Rayures
Résistance à l'abrasion
Résistance chimiqueIndex. décimale : 667.9 Revêtements et enduits Résumé : Clearcoats form the outermost of usually fourlayers in automotive OEM coatings. In 2019, around 310 000 metric tons of clearcoat were consumed worldwide for this purpose. 40% were two-component (2K) polyurethane (PU) coatings, 390% one-component (1K) TSA coatings (thermosetting acrylics). The remainder was divided among 1K technologies of various chemistry, namely acid-epoxy, carbamate and PU-modified TSA systems. Note de contenu : - The tests
- Wet scratched : the result
- Table 1 : Participating coating systems
- Table 2 : Wet scratching of non-weathered automotive clearcoats (2K systems : green background, 1K systems : blue background)
- Fig. 1 : Number of coatings tested, ordered by chemical technology
- Fig. 2 : Wet scratching of the unweathered paint surfaces, before and after 2h heating to 60°C
- Fig. 3 : Wet scratching before and after 1000 h weathering
- Fig. 4 : Dry scratching for all 2K PU systems investigated
- Fig. 5 : Nano-scratch tests for all tested automotive clearcoats
- Fig. 6 : Test for chemical resistance, classified according to exposed chemicals and chemical technologies of the coatingsEn ligne : https://drive.google.com/file/d/1ozXnvCQMhZgFsdR4E17cxskvkolUYItI/view?usp=drive [...] Format de la ressource électronique : Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=35854
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[article]
Titre : Titanium going strong : This article presents new technological possibilities as a result of using titanium dioxide slurries to preserve titanium dioxide as a white pigment in the paints and coatings world in the future Type de document : texte imprimé Auteurs : Dieter Münchow, Auteur ; Oliver Petersen, Auteur ; Rüdiger Schmidt, Auteur Année de publication : 2021 Article en page(s) : p. 38-41 Note générale : Bibliogr. Langues : Anglais (eng) Catégories : Dioxyde de titane
Micrographie
Pigments inorganiques
Produits chimiques -- EtiquetageIndex. décimale : 667.9 Revêtements et enduits Résumé : More than a million tonnes of titanium dioxide (EC 236-675-5, CAS 13463-67-7) are used in Europe. Almost 90% of this titanium dioxide is used as a whitepigment to colour coatings, paints, printing inks as well as plastics and paper. Note de contenu : - A labelling requirement comes into force from september 2021
- Occupational safety : measures and implications
- Replacement or partial replacement ?
- Titanium dioxide slurry as a replacement
- Benefits of a titanium dioxide slurry
- New technology titanium dioxide slurry
- Fig. 1 : Labelling requirement from september 2021
- Fig. 2 : Residue after sieving on 40 µm of titanium dioxide in powder form or conventional titanium dioxide slurry
- Fig. 3 : Residue after sieving on 40 µm of titanium dioxide slurry from the new technology
- Fig. 4 : Electron micrograph of titanium dioxide slurry
- Fig. 5 : Detailed electron micrograph of titanium dioxide slurryEn ligne : https://drive.google.com/file/d/1qLUDwwTpkhodW53os6m2zBPZw-Yv1_9D/view?usp=drive [...] Format de la ressource électronique : Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=35855
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[article]
Titre : Restriction on the horizon : A REACH restriction for dimethylformamide is moving closer Type de document : texte imprimé Auteurs : Dieter Drohmann, Auteur Année de publication : 2021 Article en page(s) : p. 42-43 Langues : Anglais (eng) Catégories : Chimie industrielle -- Législation -- Pays de l'Union européenne
Diméthylformamide
Solvants -- ToxicologieIndex. décimale : 667.9 Revêtements et enduits Résumé : In recent years, remarkable successes have been achieved in reducing solvent contents in paints and varnishes. Nevertheless, organic solvents continue to play an important role in the paint and coatings industry, including the aprotic solvents dimethylformamide (DMF), dimethylacetamide ( DMAc) and N-methyl-2-pyrrolidone (NMP). Note de contenu : - Opinion of RAC and SEAC on the restriction of DMF
- Delays due to the pandemicEn ligne : https://drive.google.com/file/d/1WMymzyjRltvW6dMGbqDXGUpJqgxIwrPe/view?usp=drive [...] Format de la ressource électronique : Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=35856
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[article]
Titre : Ultra low emission coatings : New amine curing agents meet strict VOC regulations and exhibit robust performance during service life Type de document : texte imprimé Auteurs : Tuncay Zuhal, Auteur Année de publication : 2021 Article en page(s) : p. 44-49 Note générale : Bibliogr. Langues : Anglais (eng) Catégories : Amines Une amine est un composé organique dérivé de l'ammoniac dont certains hydrogènes ont été remplacés par un groupement carboné. Si l'un des carbones liés à l'atome d'azote fait partie d'un groupement carbonyle, la molécule appartient à la famille des amides. Découvertes en 1849, par Wurtz les amines furent initialement appelées alcaloïdes artificiels.
On parle d'amine primaire, secondaire ou tertiaire selon que l'on a un, deux ou trois hydrogènes substitués.
Par exemple, la triméthylamine est une amine tertiaire, de formule N(CH3)3.
Typiquement, les amines sont obtenues par alkylation d'amines de rang inférieur. En alkylant l'ammoniac, on obtient des amines primaires, qui peuvent être alkylées en amines secondaires puis amines tertiaires. L'alkylation de ces dernières permet d'obtenir des sels d'ammonium quaternaire.
D'autre méthodes existent : 1. Les amines primaires peuvent être obtenues par réduction d'un groupement azoture, 2. Les amines peuvent aussi être obtenues par la réduction d'un amide, à l'aide d'un hydrure, 3. L'amination réductrice permet l'obtention d'amines substituées à partir de composés carbonylés (aldéhydes ou cétones), 4. Les amines primaires peuvent être obtenues par la réaction de Gabriel.
Anticorrosifs
Anticorrosion
Epoxydes
Essais accélérés (technologie)
Essais d'adhésion
Formulation (Génie chimique)
Primaire (revêtement)
Réduction des composés organiques volatils
Réticulants
Revêtements organiquesIndex. décimale : 667.9 Revêtements et enduits Résumé : Environmental regulations have increased in the marine and protective coatings industries worldwide in recent years. Current worker safety and environmental protection regulations are among the most important drivers in new product development for epoxy coatings, targeting the reduction or elimination of volatile organic compounds (VOCs). Note de contenu : - Keeping up with the regulations
- New products with excellent properties
- Ultra-low emissions
- High performance of anti-corrosive primers
- Fig. 1 : Overview of state-of-the-art epoxy coatings in comparison to newly developed curing agents
- Fig. 2 : Degree of cure for curing agents in combination with modified LEr
- Fig. 3 : Emission testing results for formulation 3 based on Ancamine 2739 curing agent following the AgBB testing scheme
- Fig. 4 : Anti-corrosive primer system based on "Ancaine 2739" after accelerated weathering and pull-off adhesion test
- Table 1 : Performance properties of ew developed curing agents vs modified cycloaliphatic amine
- Table 2 : Performance properties of anti-corrosive primers based on formulations 1 and 2
- Table 3 : Comparison of a bisphenol-A epoxy resin - clear coats at 10°C and 60 % RH
- Table 4 : Anti-corrosive primer start point formulation 1 (F1) based on "Ancamine 2712M" or modified cycloaliphatic curing agents and forulation 2 (F2) based on "Ancamine 2739"
- Table 5 : Stard point formulation based on "Ancamine 2739" prepared for emission testEn ligne : https://drive.google.com/file/d/1o6n8TfLkJmNCGYMhFc-ytDdfPsyIIqYC/view?usp=drive [...] Format de la ressource électronique : Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=35857
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