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JEC COMPOSITES MAGAZINE / Mutel, Frédérique . N° 116Wind energyMention de date : 10/2017 Paru le : 15/10/2017 |
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Ajouter le résultat dans votre panierDevelopment of a carbon-thermoplastic hub for the H160 helicopter / Jean-Marc Besson in JEC COMPOSITES MAGAZINE, N° 116 (10/2017)
[article]
Titre : Development of a carbon-thermoplastic hub for the H160 helicopter Type de document : texte imprimé Auteurs : Jean-Marc Besson, Auteur ; Marc-Antoine Celli, Auteur ; Nicolas Capelle, Auteur Année de publication : 2017 Article en page(s) : p. 28-33 Note générale : Bibliogr. Langues : Anglais (eng) Catégories : Composites à fibres de carbone -- Propriétés mécaniques
Composites thermoplastiques
Délaminage
Fluage
Hélicoptères -- Matériaux
Polyéther éther cétone
Porosité
Rotors
ThermodurcissablesIndex. décimale : 668.4 Plastiques, vinyles Résumé : Airbus is developing a main rotor hub made of carbon fibre and PEEK thermoplastic resin for the new H160 helicopter, a key innovation for such rotor systems. This paper presents the company's experience in composite rotor components based on thermoset resins and their specificities, especially in terms of thickness and fatigue loading, underlining the key advantages of carbon-thermoplastic materials. Note de contenu : - Airbus helicopters' experience in composite rotor components
- Interest of thermoplastics
- The manufacturing process challenge
- Sizing phase
- Certification process
- Some results available today : Damage tolerance impact - Loading frequency : effect on material strength - Effect of porosity - Delamination propagation - Creeping effectEn ligne : https://drive.google.com/file/d/1TdN40h8wVu0bKZhaLfWbg1go4xBXxKbO/view?usp=drive [...] Format de la ressource électronique : Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=29357
in JEC COMPOSITES MAGAZINE > N° 116 (10/2017) . - p. 28-33[article]Réservation
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 19279 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible Evolution of technologies and materials used in wind turbine blade manufacturing / Julien Sellier in JEC COMPOSITES MAGAZINE, N° 116 (10/2017)
[article]
Titre : Evolution of technologies and materials used in wind turbine blade manufacturing Type de document : texte imprimé Auteurs : Julien Sellier, Auteur ; Samuel Ashton, Auteur Année de publication : 2017 Article en page(s) : p. 45-47 Langues : Anglais (eng) Catégories : Composites à fibres de verre -- Moulage par infusion
Construction sandwich
Eoliennes -- Conception et construction
Epoxydes
Mousses plastiques
Pales d'éoliennes
Polyéthylène téréphtalateIndex. décimale : 668.4 Plastiques, vinyles Résumé : In recent decades, there has been a number of rapid improvements in wind turbine blade manufacturing, driven by costs, cycle time and quality issues. The value propositions for new and emerging technology are enabling wind industry evolution. However, when reviewing the history of wind blade technologies, it is clear that the small evolutions may turn significantly disruptive to the industry. To keep up with the trends of the evolving industry, it is crucial to understand the past developments and identify potential new technologies arising in the next five to ten years. Note de contenu : - Epoxy resin infusion as the main manufacturing process for blades
- Sparcap reinforcements: high-modulus glass fibre for primary load-carrying members
- PET foam as the core material in the shell sandwich structure
- Conclusions from previous technology developments
- What is next ?En ligne : https://drive.google.com/file/d/1srgvB3geeVR9TD3cAYfvx64unXGV_kxX/view?usp=drive [...] Format de la ressource électronique : Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=29358
in JEC COMPOSITES MAGAZINE > N° 116 (10/2017) . - p. 45-47[article]Réservation
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 19279 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible New products for longer blades help to cut cost / Konrad Geissler in JEC COMPOSITES MAGAZINE, N° 116 (10/2017)
[article]
Titre : New products for longer blades help to cut cost Type de document : texte imprimé Auteurs : Konrad Geissler, Auteur ; Leif Ole Meyer, Auteur ; Jean-Luc Guillaume, Auteur Année de publication : 2017 Article en page(s) : p. 48-49 Langues : Anglais (eng) Catégories : Assemblages collés
Colles:Adhésifs
Composites à fibres de verre -- Moulage par infusion
Coût -- Contrôle
Epoxydes
Pales d'éoliennesIndex. décimale : 668.4 Plastiques, vinyles Résumé : The wind turbine manufacturer's answer to increasing pressure to reduce energy production costs is based mainly on longer blades, faster production and improved reliability. Olin's new product portfolio with toughened adhesives and an improved infusion system is specifically designed to meet these requirements by linking the proven performance of epoxies with innovative features like enhanced crack resistance or lower defect rate. Note de contenu : - Bonding paste
- Infusion resin
- Table 1 : Properties of AIRSTONE TM 870 bonding
- Table 2 : Viscosity and pot life of AIRSTONE TM 880 infusion system
- Figure : 1. Single lap shear strength of AIRSTONE TM 870 vs. open time (28°C, 70 % RH)En ligne : https://drive.google.com/file/d/1-PGYnAng2-E4EyguSywZrVo2fshfktf8/view?usp=drive [...] Format de la ressource électronique : Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=29359
in JEC COMPOSITES MAGAZINE > N° 116 (10/2017) . - p. 48-49[article]Réservation
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 19279 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible Innovative SLS front air inlet made with high-performance materials / Emanuele Grotti in JEC COMPOSITES MAGAZINE, N° 116 (10/2017)
[article]
Titre : Innovative SLS front air inlet made with high-performance materials Type de document : texte imprimé Auteurs : Emanuele Grotti, Auteur Année de publication : 2017 Article en page(s) : p. 54-56 Langues : Anglais (eng) Catégories : Composites à fibres de verre
Entrée d'air
Frittage laser
Impression tridimensionnelle
Motocyclettes -- Matériaux
Motocyclettes -- Pièces
PolyamidesUn polyamide est un polymère contenant des fonctions amides -C(=O)-NH- résultant d'une réaction de polycondensation entre les fonctions acide carboxylique et amine.
Selon la composition de leur chaîne squelettique, les polyamides sont classés en aliphatiques, semi-aromatiques et aromatiques. Selon le type d'unités répétitives, les polyamides peuvent être des homopolymères ou des copolymères.Index. décimale : 668.4 Plastiques, vinyles Résumé : As race car wiring is becoming more and more complex, power units are made up of several parts that need to be integrated into the final assembly. The available space being increasingly limited, engineers frequently use flexible parts such as cooling ducts and wiring harnesses. The motorbike solution outlined in this paper can be easily applied to the automotive racing world. Note de contenu : - First prototype
- Second prototype
- BondingEn ligne : https://drive.google.com/file/d/1dl40_M9mZtnQaRlf7WyZ8G112CtB-qMR/view?usp=drive [...] Format de la ressource électronique : Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=29360
in JEC COMPOSITES MAGAZINE > N° 116 (10/2017) . - p. 54-56[article]Réservation
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 19279 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible Non-destructive evaluation of the mechanical strength of a TA6V4/composite bond using LASAT / Simon Bardy in JEC COMPOSITES MAGAZINE, N° 116 (10/2017)
[article]
Titre : Non-destructive evaluation of the mechanical strength of a TA6V4/composite bond using LASAT Type de document : texte imprimé Auteurs : Simon Bardy, Auteur ; Mathieu Ducousso, Auteur ; Laurent Berthe, Auteur ; Frédéric Jenson, Auteur ; Nicolas Cuvillier, Auteur Année de publication : 2017 Article en page(s) : p. 58-62 Note générale : Bibliogr. Langues : Anglais (eng) Catégories : Adhésifs dans les avions
Assemblages collés -- Propriétés mécaniques
Avions -- Conception et construction
Avions -- Matériaux
Contrôle non destructifIndex. décimale : 668.4 Plastiques, vinyles Résumé : In the current context of aircraft weight reduction and considering the trend for lowering production and maintenance costs, the aeronautics industry is promoting the use of adhesive bonds to replace mechanical fasteners. However, the main limitation of structural bonding in the aircraft industry is the ability to certify the good quality of a structural bond in a non-invasive way, i.e. to certify that the bond can resist up to a predefined strength value. Note de contenu : - LASAT PRINCIPLE
- EXPERIMENTS : Materials - Laser facility - Procedure
- RESULTS : Disbonding thresholds - Time-position diagrams - Free surface velocity measurement - Non-destructive testing
- FIGURES : 1. Schematic view of the generation of a laser-induced shockwave in a confined geometry - 2. Laser adhesion test configuration - 3. Front face of a TA6V/composite sample after laser ablation - 4. Summary of laser shots for each configuration with US disbonding diagnostic (green circles - no disbonding detected, red circles - disbonding detected) and disbonding thresholds as black lines (threshold uncertainly is shown with dotted lines) - 5. a) Time-position (X-t) stress diagram ; and b) stress evolution at the epoxy/composite interface in the composite illumination case - 6. a) Time-position (X-t) stress diagram ; and b) stress evolution at the epoxy/composite interface in the TA6V illumination case - 7. Evolution of the free surface velocity with time for composite illumination shots on a weak bond - Temporal resolution = 50 ns - Signals in dotted lines correspond to identified disbonding configurationsEn ligne : https://drive.google.com/file/d/1HySmF9LIpO3k__ZAT3QvZRNjsHDEYJ6f/view?usp=drive [...] Format de la ressource électronique : Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=29361
in JEC COMPOSITES MAGAZINE > N° 116 (10/2017) . - p. 58-62[article]Réservation
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 19279 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible Cost-efficient preforming using tailored textiles / Carsten Uthemann in JEC COMPOSITES MAGAZINE, N° 116 (10/2017)
[article]
Titre : Cost-efficient preforming using tailored textiles Type de document : texte imprimé Auteurs : Carsten Uthemann, Auteur ; Christopher Lenz, Auteur ; Thomas Gries, Auteur Année de publication : 2017 Article en page(s) : p. 63-65 Note générale : Bibliogr. Langues : Anglais (eng) Catégories : Composites à fibres
Insert (technologie)En plasturgie ou fonderie, un insert désigne une pièce d'un matériau infusible incluse dans la pièce fabriquée. Cet élément sert en général à la fixation ultérieure d'éléments mécaniques ou sert de renfort (exemple : chemise d'usure).
Préformage
Renforts textiles
TissésIndex. décimale : 668.4 Plastiques, vinyles Résumé : Multiple process steps and inefficient material utilization are the main cost drivers in performing. Integrating local reinforcement during the textile production process is a promising approach to overcome these issues. ITA is investigating such an approach based on Open Reed Weaving technology. Note de contenu : - A modified product design process
- Application example
- Metallic inserts for load introduction
- FIGURES : 1. Modified product design process for composite parts - 2. Production of locally-reinforced woven fabrics via the ORW technology - 3. Comparison of the designed ORW preform concept with conventional preform concepts - 4. Assembled preform demonstrator with local reinforcementsEn ligne : https://drive.google.com/file/d/15RyQ6VwXthIB3LdjjaH-3WZaxlQ7OaEt/view?usp=drive [...] Format de la ressource électronique : Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=29362
in JEC COMPOSITES MAGAZINE > N° 116 (10/2017) . - p. 63-65[article]Réservation
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