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Bio-based polyols for high-performance polyurethane adhesives in ADHESIVES & SEALANTS INDUSTRY (ASI), Vol. 21, N° 5 (05/2014)
[article]
Titre : Bio-based polyols for high-performance polyurethane adhesives Type de document : texte imprimé Année de publication : 2014 Langues : Américain (ame) Catégories : Adhésifs -- Propriétés mécaniques
Adhésifs -- Propriétés thermiques
Biomatériaux
Colles:Adhésifs
Dimère, Acide
Electronique -- Matériaux
Hydrophobie
Polyesters
Polymères hautes performances
Polyols
Polyuréthanes
Réticulation à l'humidité
Transport -- MatériauxIndex. décimale : 668.3 Adhésifs et produits semblables Résumé : Bio-based adhesive solutions can promote moisture protection and flexibility in a variety of applications.
Priplast technology can be used to create high-performance adhesives—either moisture curing, hot melt or PUD. Priplast dimer-based polyester polyols modify adhesives to become hydrophobic, enhance low-temperature flexibility or impact strength, and provide thermo-oxidative and thermal stability combined with excellent hydrolytic stability. These properties are combined with the enhanced environmental profile of a renewable modifier, with up to 100% renewable carbon content.En ligne : http://www.adhesivesmag.com/articles/92864-advancing-adhesives-bio-based-polyols [...] Format de la ressource électronique : Web Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=23361
in ADHESIVES & SEALANTS INDUSTRY (ASI) > Vol. 21, N° 5 (05/2014)[article]Exemplaires
Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité aucun exemplaire Composites are trendsetters in lightweight design / Eva Bittmann in KUNSTSTOFFE INTERNATIONAL, Vol. 111, N° 1 (2021)
[article]
Titre : Composites are trendsetters in lightweight design : Fiber-reinforced composites drive innovation in the transport and construction sectors Type de document : texte imprimé Auteurs : Eva Bittmann, Auteur Année de publication : 2021 Article en page(s) : p. 37-40 Langues : Anglais (eng) Catégories : Composites à fibres
Composites à fibres -- Recyclage
Composites à fibres naturelles
Construction -- Matériaux
Construction sandwich
Fibres de basalte
Fibres de carbone
Impression tridimensionnelle
Matériaux -- Allègement
Matériaux -- Imprégnation
Mousses plastiques
Polymères ignifuges
Transport -- Matériaux
TressageIndex. décimale : 668.4 Plastiques, vinyles Résumé : Climate change and the transport revolution are demanding smart fiber-reinforced composite solutions. In sectors such as the marine industry, infrastructure, and rail vehicle construction, many different fire protection concepts are competing. The composites industry is paying increased attention to recycling. Note de contenu : - Cost-effective braiding processes
- Fire-retardant thermoset and thermoplastic composites
- Natural fibers for satellites
- Foam cores processed differently
- Pore-free 3D printing
- Recycling of aircraft components
- Fig. 1 : Spaceframe for a metro rail vehicle front end made from braided tubes. To reduce the weight, comprehensive changes in geometry were undertaken
- Fig. 2 : Methodical development process for a fiber composite-based rail vehicle roof. The improved topology results in favorable load paths. Free-size optimization determines the thickness of the fiber layers
- Fig. 3 : The core of an integrated sandwich structure for vacuum infusion is a 3D-reinforced foam with an "Enex" fire-retardant inner layer
- Fig. 4 : The texture-wall component for mobile homes has an authentic plaster look. It is weather-proof and UV-resistant and therefore has a very long life
- Fig. 3 :
- Fig. 4 :
- Fig. 5 : Two concepts for quasi-pore-free, additively manufactured fiber-reinforced composites. The 3D printer with "fusion module" for post-consolidation gives users an uncomplicated entry into serial production. Coextrusion of thermoplastics with pre-impregnated fibers leads to composites with very good mechanical properties ; CCF = composite carbon fiber, CBF = composite basalt fiberPermalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=35104
in KUNSTSTOFFE INTERNATIONAL > Vol. 111, N° 1 (2021) . - p. 37-40[article]Réservation
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 22531 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible Design of elastic adhesive bonds / Sebastian Mailänder in ADHESION - ADHESIVES + SEALANTS, Vol. 15, N° 2/2018 (2018)
[article]
Titre : Design of elastic adhesive bonds Type de document : texte imprimé Auteurs : Sebastian Mailänder, Auteur ; Gerson Meschut, Auteur Année de publication : 2018 Article en page(s) : p. 24-27 Note générale : Bibliogr. Langues : Multilingue (mul) Catégories : Adhésifs -- Propriétés mécaniques
Adhésifs -- Propriétés thermiques
Colles:Adhésifs
Elasticité
Essais (technologie)
Essais dynamiques
Polyuréthanes
Transport -- MatériauxIndex. décimale : 668.3 Adhésifs et produits semblables Résumé : The cladding of metal frame structures with planking of composite plastics offers a cost-efficient alternative to the construction of lightweight, high-strength structures in automotive design and in the design of utility and rail vehicles. It involves the joining together of materials with different thermal expansion coefficients in such a way that relative displacements occurring during use due to changes in temperature can be compensated. Particularly suitable for this are thick-layer bonds (1-6 mm) with elastic polyurethane adhesives. Note de contenu : - Development of a test set-up
- Test parameters from the real-life operating environment
- Results of the experimental test
- Fig. 1 : Optimized tensile shear specimen for the coupled temperature-displacement test
- Fig. 2 : Test parameters derived from the application and test procedure in the high and low-temperature tensile shear tests for testing the temperature-related relative displacement
- Fig. 3 : Shear stress and temperature curves in the high and low-temperature tensile shear tests
- Fig. 4 : Determining the shear stress resulting from temperature-dependent relative displacement
- Fig. 5 : Identification of parameters for describing the time-dependent shear stress behavior
- Fig. 6 : Cyclical load signals and shear stress time behavior for different temperatures
- Fig. 7 : Comparison of the calculated shear stress curves under constant shear angle with the partial relaxation curves - measured with the block signal for different temperaturesEn ligne : https://drive.google.com/file/d/1YgFRLcFSKLG5h70swHBSrd8pMXYnSNF6/view?usp=drive [...] Format de la ressource électronique : Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=30730
in ADHESION - ADHESIVES + SEALANTS > Vol. 15, N° 2/2018 (2018) . - p. 24-27[article]Réservation
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 20007 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible Silicones to the rescue / David M. Brassard in ADHESIVES & SEALANTS INDUSTRY (ASI), Vol. 19, N° 11 (11/2012)
[article]
Titre : Silicones to the rescue : A means to quickly seal charged air coolers was needed to get the trucking industry back on the road Type de document : texte imprimé Auteurs : David M. Brassard, Auteur Année de publication : 2012 Article en page(s) : p. 15 Langues : Américain (ame) Catégories : Joints d'étanchéité
SiliconesLes silicones, ou polysiloxanes, sont des composés inorganiques formés d'une chaine silicium-oxygène (...-Si-O-Si-O-Si-O-...) sur laquelle des groupes se fixent, sur les atomes de silicium. Certains groupes organiques peuvent être utilisés pour relier entre elles plusieurs de ces chaines (...-Si-O-...). Le type le plus courant est le poly(diméthylsiloxane) linéaire ou PDMS. Le second groupe en importance de matériaux en silicone est celui des résines de silicone, formées par des oligosiloxanes ramifiés ou en forme de cage (wiki).
Transport -- MatériauxIndex. décimale : 668.3 Adhésifs et produits semblables Résumé : In 2001, the trucking industry experienced some major problems when increased pollution controls raised under-hood temperatures and caused failures in big rigs, specifically in the tractor-trailers’ turbocharger systems. Without the extra boost from the turbochargers, these trucks had little power and were breaking down on roadsides all across the U.S.
The culprit turned out to be the charged air coolers (CAGs). Much like car radiators, CAGs are used to cool the turbo units. The CAG base has soldered fins that look and function exactly like automobile radiators, and these were leaking from micro-holes that were caused by displaced solder.
A means to quickly seal the CAGs was immediately needed to get the trucks back on the road. Because CAGs are constructed from a magnesium aluminum alloy with a zinc-rich surface coating, they presented a difficult substrate for bonding. The zinc easily flaked off and acted like a release agent, hindering any potential sealer.En ligne : http://www.adhesivesmag.com/articles/91453-case-study-silicones-to-the-rescue Format de la ressource électronique : Web Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=18328
in ADHESIVES & SEALANTS INDUSTRY (ASI) > Vol. 19, N° 11 (11/2012) . - p. 15[article]Réservation
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 14486 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible Des solutions textiles lumineuses pour l'habitacle / Cédric Brochier in TEXTILES A USAGES TECHNIQUES (TUT), N° 67 (03-04-05/2008)
[article]
Titre : Des solutions textiles lumineuses pour l'habitacle Type de document : texte imprimé Auteurs : Cédric Brochier, Auteur Année de publication : 2008 Article en page(s) : p. 38-39 Langues : Multilingue (mul) Catégories : Diodes électroluminescentes
Eclairage
Fibres optiques
Textiles et tissus à usages techniques
Transport -- MatériauxIndex. décimale : 677.4 Textiles artificiels Résumé : Brochier Technologies développe des solutions de tissage de fibres optiques pour des applications "lumière" dans les domaines de l'éclairage de la communication, de la sécurité, de la dépollution et du médical. Note de contenu : - Lightex, principe de fonctionnement
- Caractéristiques techniques
- Transport ferroviaire
- Transport aéronautique
- Transport automobile
- FIGURES : 1. Couplage de l'électronique de commande et de l'alimentation électrique - 2. Traitement de surface des fibres optique pour l'éclairage latéral : Fibre optique initiale et fibre optique après traitement de surface - 3. Connexion des fibres aux sources de lumière (LED)Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=29565
in TEXTILES A USAGES TECHNIQUES (TUT) > N° 67 (03-04-05/2008) . - p. 38-39[article]Réservation
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 009974 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible