Titre : |
High-temperature resistant adhesives and coatings |
Type de document : |
texte imprimé |
Auteurs : |
Markus Läpple, Auteur ; Dominik Fuhrer, Auteur |
Année de publication : |
2020 |
Article en page(s) : |
p. 24-29 |
Langues : |
Multilingue (mul) |
Catégories : |
Adhésifs dans les automobiles Adhésifs en phase aqueuse Colles:Adhésifs Hautes températures Moteurs Piles électriques Polymères en émulsion Résistance thermique Revêtements en phase aqueuse Revêtements organiques SiliconesLes silicones, ou polysiloxanes, sont des composés inorganiques formés d'une chaine silicium-oxygène (...-Si-O-Si-O-Si-O-...) sur laquelle des groupes se fixent, sur les atomes de silicium. Certains groupes organiques peuvent être utilisés pour relier entre elles plusieurs de ces chaines (...-Si-O-...). Le type le plus courant est le poly(diméthylsiloxane) linéaire ou PDMS. Le second groupe en importance de matériaux en silicone est celui des résines de silicone, formées par des oligosiloxanes ramifiés ou en forme de cage (wiki).
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Index. décimale : |
668.3 Adhésifs et produits semblables |
Résumé : |
Heares, a Nolax start-up company, offers newly developed water-based adhesives and coatings that are resistant to extreme temperatures up to 900 °C. The products show good adhesion to fiberglass fabrics, metal or aluminum foil and are easy to apply. |
Note de contenu : |
- HEAT PROTECTION IN THE ENGINE AND BATTERY
- SILICONE RESIN EMULSION : Chemistry and principle - Simple processing
- APPLICATIONS : Heat protection sleeve automotive - Turbocharger cover - Heat and fire protection of the battery cell carrier cover - Structural fire protection - flexible fire and smoke barriers
- Table 1 : Comparison of high heat-resistant adhesives
- Table 2 : Results of the heat protection sleeve tests according to the Nolax method
- Fig. 1 : Cross-linked silicone resin
- Fig. 2 : Flexible material composite for heat protection sleeves for exhaust gas control flap in a truck. Here, temperatures of up to 400°C must be withstood over the long term
- Fig. 3 : Turbocharger cover in a combustion engine
- Fig. 4 : Battery cell carrier cover in a challenging impact test : Impact/explosion of a 4.2 VLi-OH battery, performed at the Center for Solar Energy and Hydrogen Research in Ulm
- Fig. 5 : Impact test at the ZSW, Ulm : Test specimen consisting out of fiberglass fabric coated with a combination of reflective and insulating Nolax/Heares products thereafter bonded to an aluminium plate; the impact side shows neither a hole nor a burn through
- Fig. 6 : Construction of the test specimen for the impact test
- Fig. 7 : Testing of the specimen via the welding torch method (acetylene/oxygen gas mixture, torch nozzle type : 0.5 mm)
- Fig. 8 : Fire test according to EN 1634-2019 at the IBS, Linz |
En ligne : |
https://drive.google.com/file/d/1refLDZAunpU8_xsdvW7kdN0K23q_yZMT/view?usp=drive [...] |
Format de la ressource électronique : |
Pdf |
Permalink : |
https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=34645 |
in ADHESION - ADHESIVES + SEALANTS > Vol. 17, N° 3/2020 (2020) . - p. 24-29