Titre : |
Out-of-autoclave manufacturing processes for composite aerostructures |
Type de document : |
texte imprimé |
Auteurs : |
Maria Eugenia Rodriguez, Auteur |
Année de publication : |
2020 |
Article en page(s) : |
p. 33-36 |
Langues : |
Anglais (eng) |
Catégories : |
Avions -- Matériaux Composites à fibres de carbone Hors autoclave (technologie) Moulage par transfert de résine sous vide PréformesObjet constituant la majeur partie d’une pièce à fabriquer et qui nécessite un travail supplémentaire pour devenir une pièce finie. Ce terme s’utilise notamment pour le moulage, l’usinage, la taille d’outils en silex, la fabrication de fibre optique… Stratifiés
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Index. décimale : |
668.4 Plastiques, vinyles |
Résumé : |
Autoclave technology is widely used by Tier 1 and Tier 1 suppliers to manufacture aerostructures for leadint aircraft manufacturers. This technology allows the production of very high-quality lightweight parts because, if the procedure is carried out properly, the autoclave pressure exerts on the carbon fibre laminate a force capable of highly compressing the trapped air and the volatile gases that would otherwise form gaps in the cured resin and thus be problematic in a finished composite part. However, a high specialization is often required to achieve these results in addition to the high cost the process involves, mainly due to the long cycle times and high energy consumption. |
Note de contenu : |
- Resin transfer moulding (RTM)
- Collaborative projects
- RTM manufacturing of fuselage frames
- Fig. 1 : Eurecat pilot plant and RTM technology
- Fig. 2 : Composite frame manufacture by RTM technology
- Fig. 3 : Level 3 "curved frame"
- Fig. 4 : Preform manufacturing for the frame demonstrator
- Fig. 5 : Preform debulking for the frame demonstrator
- Fig. 6 : Manufacturing the frame demonstrator by RTM technology
- Fig. 7 : Mould for composite frame manufacturing |
Permalink : |
https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=35392 |
in JEC COMPOSITES MAGAZINE > N° 135 (07-08/2020) . - p. 33-36