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Adhesives for battery applications / Sergio Grunder in ADHESION - ADHESIVES + SEALANTS, Vol. 16, N° 2/2019 (2019)
[article]
Titre : Adhesives for battery applications Type de document : texte imprimé Auteurs : Sergio Grunder, Auteur ; Andreas Lutz, Auteur ; Felix Koch, Auteur ; Stefan Schmatloch, Auteur Année de publication : 2019 Article en page(s) : p. 20-23 Langues : Multilingue (mul) Catégories : Adhésifs dans les automobiles
Adhésifs structuraux
Adhésifs thermoconducteurs
Batteries électriques
Colles bi-composante:Adhésifs bi-composant
Epoxydes
Essais de résilience
Etanchéité
Polyuréthanes
Produits d'étanchéité
Résistance au cisaillement
Thermocinétique
Véhicules électriquesIndex. décimale : 668.3 Adhésifs et produits semblables Résumé : In order to reach a long drive range of electrically driven vehicles, batteries with high storage capacities are needed. Due to the size and weight limitation of the batteries, the use of batteries with high energy density is necessary. Adhesives and sealants are crucial for the construction of the battery modules and are needed for bonding, sealing and for thermal interface tasks. Note de contenu : - Tailor made adhesive solutions for battery applications
- Structural and crash-durable adhesives for battery enclosure applications
- Adhesives and sealants for battery enclosure applications
- Adhesives for the thermal management of battery
- Fig. 1 : Adhesive application in batteries for battery enclosure sealing and thermal management inside the battery
- Fig. 2 : Strength build-up measured by lap shear tests at 60, 80 and 100°C of a two component epoxide based adhesive for battery enclosure application for artificial ageint lap shear tests were performed initial (7d room temperature cure) and after 10 weeks exposure to salt spray. It was showed that lap searr strength is maintained
- Fig. 3 : Lap shear tests performed with a one component SMP sealant show that the cleaning with heptane of bare aluminum is sufficient to achieve a good adhesion. The lap shear strength were measured after 7 days room temperature cure as well as after exposure for 7 days at 70°C, 100 % r.h., immersion for 7 days in saltwater, 4 weeks climate change test, and 12 weeks salt spray test. The failure modes show a cohesive failure mode
- Fig. 4 : Display of the thermal conductivity of regular reference polyurethane (PU) adhesives, epoxyde based adhesives (EP) as well as thermally conductive 2K PU adhesives and thermal interface materials
- Table 1 : Properties of adhesives for battery enclosure applications
- Table 2 : Properties of thermal management materials
En ligne : https://drive.google.com/file/d/14iTHHRaS_c6sF3K7dmzZ9xOT2yydYxMH/view?usp=drive [...] Format de la ressource électronique : Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=32676
in ADHESION - ADHESIVES + SEALANTS > Vol. 16, N° 2/2019 (2019) . - p. 20-23[article]Réservation
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 20998 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible Mass reduction for mass production / Martin Reimers in KUNSTSTOFFE INTERNATIONAL, Vol. 105, N° 9 (09/2015)
[article]
Titre : Mass reduction for mass production : Faster production of CFRP components Type de document : texte imprimé Auteurs : Martin Reimers, Auteur ; Peter Cate, Auteur ; Rainer Königer, Auteur ; Timothy Morley, Auteur ; Sergio Grunder, Auteur Année de publication : 2015 Article en page(s) : p. 77-80 Langues : Anglais (eng) Catégories : Automobiles -- Matériaux
Composites à fibres de carbone
Coût -- Contrôle
Epoxydes
Matériaux -- Allègement
Matières plastiques dans les automobiles
ThermodurcissablesIndex. décimale : 668.4 Plastiques, vinyles Résumé : Composites - Thermosets - Lightweight construction has an important role to play in the future of the automotive industry. Besides the use of metals such as aluminum or magnesium, weight reduction of components can be achieved with carbon fiber composites (CFRP) based on epoxy resins. But, as yet, the cost of these CFRP is still too high to compete with or undercut metals in high-volume production. This article describes solutions to this. En ligne : https://drive.google.com/file/d/13U8UvupOHjLy2LRKBBMwl8lGjK_s_ZFN/view?usp=drive [...] Format de la ressource électronique : Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=24617
in KUNSTSTOFFE INTERNATIONAL > Vol. 105, N° 9 (09/2015) . - p. 77-80[article]Réservation
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 17449 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible