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Auteur Didier Padey |
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[article]
Titre : PAEK composite prepreg : fast and efficient part manufacturing Type de document : texte imprimé Auteurs : Stuart Green, Auteur ; Didier Padey, Auteur ; Gilles Larroque, Auteur ; Justin Merotte, Auteur ; Alexandre Hamlyn, Auteur ; Victorien Merle, Auteur ; Denis Cartier, Auteur Année de publication : 2019 Article en page(s) : p. 70-73 Langues : Anglais (eng) Catégories : Bandes composites
Composites à fibres de carbone -- Propriétés mécaniques
Fibres à orientation unidirectionnelle
Hors autoclave (technologie)
Matériaux -- Imprégnation
Placement automatisé de fibres
Polyaryl éther cétones
Polymères semi-cristallins
Procédés de fabrication
Stratifiés
Technique de la production
Temps de cycle (production) -- RéductionIndex. décimale : 668.4 Plastiques, vinyles Résumé : Coriolis composites and Victrex teamed up to use an automated fibre placement (AFP) process to unlock the potential of VICTREX AE TM 250 UDT. The results showed a significant increase in lay-up speed was possible while achieving industry-acceptable levels of porosity (<2%) for in-situ consolidation. Out-of-autoclave) OoA consolidation showed its potential to reduce the cycle time and energy consumption. Note de contenu : - Automated fibre placement (AFP)
- In-situ consolidation
- Crystallinity (in-situ processing)
- Out-of-autoclave post-processing
- Fig. 1 : VICTREX AE 250 unidirectional carbon fibre-reinforced tape
- Fig. 2 : View of the Coriolis C1 laser assisted AFP head Governing physical mechanisms during laser assisted AFP (adapted from kok, 2018)
- Fig. 3 : Comparison of oven consolidation cycle between VICTREX AE 250 and a conventional high-temperature polymer
- Fig. 4 : Polished optical microsection through an oven-consolidated laminate made from VICTREX AE 250 composite tape laid up on a Coriolis C-Solo machine at 60 m/min. The white circle illustrates the area of polymer flow at a ply-drop. These results are in accordance with CScans performed on entire panels and showing no delamination nor volumetric porosities whatsoever
- Table 1 : In-situ consolidation of VICTREX AE 250 unidirectional tape at constant speed (3 m/min)
- Table 2 : In-situ consolidation of VICTREX AE 250 unidirectional tape at increasing speeds (6-20 m/min)
- Table 3 : Post-consolidation of VICTREX AE 250 unidirectional tape laid-up at increasing speeds (48-60 m/min)
- Table 4 : Mechanical properties comparison between oven-consolidated VICTREX AE 250 composite laminates and press-consolidated laminates against which the data have been normalisedEn ligne : https://drive.google.com/file/d/1Qqjq7auZVlNLCLXvSOes9xIZQE-vFnx3/view?usp=drive [...] Format de la ressource électronique : Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=33883
in JEC COMPOSITES MAGAZINE > N° 131 (11-12/2019) . - p. 70-73[article]Réservation
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 21273 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible PEEK thermoplastic powers state-of-the-art aerospace engineering for metal replacement / Didier Padey in JEC COMPOSITES MAGAZINE, N° 72 (04-05/2012)
[article]
Titre : PEEK thermoplastic powers state-of-the-art aerospace engineering for metal replacement Type de document : texte imprimé Auteurs : Didier Padey, Auteur ; Carolin Butz, Auteur Année de publication : 2012 Article en page(s) : p. 34-37 Langues : Anglais (eng) Catégories : Avions -- Matériaux
Polyéther éther cétone
Thermoplastiques -- Propriétés mécaniquesIndex. décimale : 668.4 Plastiques, vinyles Résumé : The aerospace industry is under constant pressure to improve the performance of aircraft, whether commercial or military, to make them more fuel-efficient and to lower costs. A key strategy is to replace metals, wherever possible, with materials that are lighter but still provide the necessary mechanical performance. Reducing the weight of an aircraft results in improved fuel efficiency, lower environmental impact and reduced operating costs. Note de contenu : - A polymer solution
- A versatile family
- The holy grail aerospace
- Rigorous testing
- Thermoplastics for impeller blades
- Aerospace adopts thermoplastic pipes
- Aerospace gains with compositesPermalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=17381
in JEC COMPOSITES MAGAZINE > N° 72 (04-05/2012) . - p. 34-37[article]Réservation
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 13908 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible