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JEC COMPOSITES MAGAZINE / Mutel, Frédérique . N° 124MarineMention de date : 10/2018 Paru le : 15/10/2018 |
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Ajouter le résultat dans votre panierChallenges for a greener aircraft / Rocio Ruiz Gallardo in JEC COMPOSITES MAGAZINE, N° 124 (10/2018)
[article]
Titre : Challenges for a greener aircraft Type de document : texte imprimé Auteurs : Rocio Ruiz Gallardo, Auteur Année de publication : 2018 Article en page(s) : p. 21-22 Langues : Anglais (eng) Catégories : Avions -- Matériaux
Hors autoclave (technologie)
Matériaux -- Allègement
Micro-ondes
Moulage par transfert de résine sous vide
PolymérisationIndex. décimale : 668.4 Plastiques, vinyles Résumé : Weight savings and volatile organic emissions reduction are issues often debated nowadays in the transport sector. The goal of aircraft manufacturers is to achieve green aircrafts, which means to invent innovative ways to make aircraft clean by reducing their air pollution and fuel consumption and improving their efficiency. In this context, composite materials play a significant role in the current and the future aircraft industry due to their exeptional strenght and stiffness-to-density ratios, which contribute to weight reduction. Note de contenu : - Out-of-autoclave processes
- Microwave curingPermalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=31646
in JEC COMPOSITES MAGAZINE > N° 124 (10/2018) . - p. 21-22[article]Réservation
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 20246 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible Reduce testing costs by accurate and efficient multiscale modeling / Markku Palantera in JEC COMPOSITES MAGAZINE, N° 124 (10/2018)
[article]
Titre : Reduce testing costs by accurate and efficient multiscale modeling Type de document : texte imprimé Auteurs : Markku Palantera, Auteur Année de publication : 2018 Article en page(s) : p. 23 Langues : Anglais (eng) Catégories : Analyse multiéchelle
Composites -- Analyse
Coût -- Contrôle
Essais (technologie)
Modèles numériques
Prévision technologique
Rupture (mécanique)Index. décimale : 668.4 Plastiques, vinyles Résumé : In the recent years multiscale modeling of composite materials has become a viable solution to reduce the amount of physical testing needed for accurate material characterization, and to better assess the nonlinear material behavior and failure mechanisms in structural analyses, thus making it possible to get the designs "right first time". Note de contenu : - Multiscale modeling farmeworks
- Figure : Altair multiscale designer improves composite rupture predictionEn ligne : https://drive.google.com/file/d/1wgs58SFpgUbmbVcwdfL1AfTIRqN9ZSPp/view?usp=drive [...] Format de la ressource électronique : Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=31647
in JEC COMPOSITES MAGAZINE > N° 124 (10/2018) . - p. 23[article]Réservation
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 20246 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible
[article]
Titre : Radical change in composite moulding Type de document : texte imprimé Auteurs : Alan Harper, Auteur Année de publication : 2018 Article en page(s) : p. 24-26 Langues : Anglais (eng) Catégories : Composites
Moulage par transfert de résine sous videIndex. décimale : 668.4 Plastiques, vinyles Résumé : Reusable alternative replacement of consumable vacuum membranes (vac bagging) for composite vacuum moulding continues to become more popular as moulders realize they are able to potentially pay for themselves within three moulding cycles. This fact raises the question why the whole composite moulding community does not immediately embrace this technology adavance. Note de contenu : - Various applications
- Main advantages
- Feedback from usersEn ligne : https://drive.google.com/file/d/1aMmanpUZ9Tnd8xP_7Ltj4GmIjECGvyMf/view?usp=drive [...] Format de la ressource électronique : Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=31648
in JEC COMPOSITES MAGAZINE > N° 124 (10/2018) . - p. 24-26[article]Réservation
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 20246 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible Process optimization for high-temperature aerospace applications / Rogelio Cecena in JEC COMPOSITES MAGAZINE, N° 124 (10/2018)
[article]
Titre : Process optimization for high-temperature aerospace applications Type de document : texte imprimé Auteurs : Rogelio Cecena, Auteur ; Benjamin Boniface, Auteur ; Gilles Dusserre, Auteur Année de publication : 2018 Article en page(s) : p. 27-29 Langues : Anglais (eng) Catégories : Caractérisation
Cisaillement (mécanique)
Composites à fibres de verre
Estampage
Hautes températures
Modèles numériques
Moulage par transfert de résine sous vide
PolyacrylamideLe polyacrylamide est un polymère (-CH2-CH(-CONH2)-) formé à partir d'acrylamide. Il peut être réticulé en incorporant dans le mélange de polymérisation un dérivé bi-fonctionnel de l'acrylamide : le N,N'-méthylène-bis-acrylamide (CH2=CH-CO-NH-)2CH2.
Le polyacrylamide, contrairement à l'acrylamide qui est neurotoxique, n'est pas toxique mais il doit être manipulé avec précaution car il peut contenir des résidus d'acrylamide. c'est un gel hautement absorbant. Sous forme de poudre, il se dilue dans l'eau pour former un gel visqueux après agitation vigoureuse.
Des substances ioniques telles le sel permettent au polyacrylamide de libérer les substances absorbées.
L'intérêt de ce polymère peut être apprécié dans son caractère de fluide non newtonien, et constitue un bon exemple d'application de l'effet Weissenberg: le fluide, soumis à l'action d'un agitateur magnétique remonte au centre du récipient au lieu de se plaquer sur les côtés, comme l'aurait fait un fluide newtonien classique, comme l'eau.
Simulation par ordinateurIndex. décimale : 668.4 Plastiques, vinyles Résumé : Nowadays, the aircraft parts that are installed in zones subjected to temperatures between 200°C and 400°C are almost entirely metallic. Alloys based on aluminium, titanium and steel dominate these zones while composites are a no-go for this temperature range. This is due to the limitation in operating temperatures of conventional thermosets as well as the lack of economic viability of ceramic-matrix composites at temperatures below 400°C. Simulation of a known process, combined with innovative materials, might overcome the rule and increase the percentage of composites used in the "warm" zones of aircraft. Note de contenu : - Characterization and modelling
- Results
Fig. 1 : Current design of plenum, courtesy of Liebherr Aerospace
Fig. 2 : Conceptual design of the plenum, courtesy of Nimitech Innovation
Fig. 3 : Workflow of the process simulation conducted with ESI PAM-Composites
Fig. 4 : PAM-FORM simulation: shearing distribution in the sub-preforms during stamping
Fig. 5 : PAM-RTM simulations: a)Mold temperature distribution during preheating b) Temperature distribution during the injection c) Final curing degree distribution
En ligne : https://drive.google.com/file/d/16xXWgJdv31wa2bmU-8e7Am9oGQYqGJRI/view?usp=drive [...] Format de la ressource électronique : Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=31649
in JEC COMPOSITES MAGAZINE > N° 124 (10/2018) . - p. 27-29[article]Réservation
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 20246 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible ETS Rafale II student team builds carbon/epoxy C-Class hydrofoil catamaran / Jon Stowell in JEC COMPOSITES MAGAZINE, N° 124 (10/2018)
[article]
Titre : ETS Rafale II student team builds carbon/epoxy C-Class hydrofoil catamaran Type de document : texte imprimé Auteurs : Jon Stowell, Auteur Année de publication : 2018 Article en page(s) : p. 42-45 Langues : Anglais (eng) Catégories : Bateaux -- Conception et construction
Bateaux -- Matériaux
Chauffage -- Appareils et matériels
Chauffage électrique
Composites à fibres de carbone
EpoxydesIndex. décimale : 668.4 Plastiques, vinyles Résumé : A team of 16 undergraduate and MSc. engineering students from the ETS (Ecole de Technologie Supérieure) in Montréal, Canada, recently finished building Rafale II, an all-composite C-Class racing hydrofoil catamaran. Rafale II features redesigned carbon fibre/epoxy prepreg hulls and cross beams, wich are stiffer, 25% lighter and provide 15% more displacement volume. The speed and handling were also improved by designing lighter, stronger and better performing pairs of new epoxy/carbon fibre L-foil daggerboards and T-section rudder hydrofoils, wich provide a higher "lift/drag" ratio and greater stability when hydrofoiling. Note de contenu : - Low-budget, high-tech project challenges
- Fastener-free assembly
- Creative tooling
- C-Class origins
- Morphing wingsail design
- Future aspirations
- Figures : FEM of the new carbon fibre/epoxy hull design - Heated hull mould under construction - Finished heated hull mould with Crestomer 1152PA in the corners - Assembled new carbon fibre/epoxy hull for Rafale II - Close up - Assembly of Rafale II new carbon/epoxy hull halves bonded with Crestabond M1-30 - The original Rafale I symmetric "morphing" wingsail under construction - Rafale II in action on the water during the February 2018 US foiling week regatta - Hydrofoiling close upEn ligne : https://drive.google.com/file/d/1uCTHmOm6WjquDGtbqsbE_fB3Gp3BZET-/view?usp=drive [...] Format de la ressource électronique : Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=31652
in JEC COMPOSITES MAGAZINE > N° 124 (10/2018) . - p. 42-45[article]Réservation
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 20246 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible Developing a competitive RTM manufacturing process for oversized one-shot parts / Cédric Tano in JEC COMPOSITES MAGAZINE, N° 124 (10/2018)
[article]
Titre : Developing a competitive RTM manufacturing process for oversized one-shot parts Type de document : texte imprimé Auteurs : Cédric Tano, Auteur Année de publication : 2018 Article en page(s) : p. 48-51 Langues : Anglais (eng) Catégories : Bateaux -- Matériaux
Bateaux -- Pièces
Composites à fibres de carbone
Composites à fibres de verre
Copolymère vinyle ester
Hélices marines
Matériaux -- Imprégnation
Moulage par transfert de résine sous videIndex. décimale : 668.4 Plastiques, vinyles Résumé : The desire to team up a group of regional partners with various areas of expertise to address contemporary issues around industrial production led to Hobit, a project to develop a new process for the series production of marine-current turbine blades. Note de contenu : - Blade design and numerical models
- Mould manufacturing
- RTM and Prepreg processes
- Finishing steps
FIGURES : Scope of the project - Illustration of the link between blade design/numerical models and manufacturing - Pictures of the truncated full-scale mould at the IRT-JV - Example of injection simulation - Injection machine at the IRT-JV - Prepreg prototypes - Trimming/drillingEn ligne : https://drive.google.com/file/d/1YnhsSsccwCGMRPFkpPryVwP4tz2fY8jl/view?usp=drive [...] Format de la ressource électronique : Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=31654
in JEC COMPOSITES MAGAZINE > N° 124 (10/2018) . - p. 48-51[article]Réservation
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 20246 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible Mechanical performance of laminated palm and coir fibre-based bio-composites and hybrids / M. Shukur Zainol Abidin in JEC COMPOSITES MAGAZINE, N° 124 (10/2018)
[article]
Titre : Mechanical performance of laminated palm and coir fibre-based bio-composites and hybrids Type de document : texte imprimé Auteurs : M. Shukur Zainol Abidin, Auteur ; Liang Yeng Fei, Auteur ; Pang Chin Wee, Auteur ; A. Anjang, Auteur ; I. Lister Daungkil, Auteur Année de publication : 2018 Article en page(s) : p. 60-63 Note générale : Bibliogr. Langues : Anglais (eng) Catégories : Composites à fibres -- Propriétés mécaniques
Composites à fibres végétales -- Propriétés mécaniques
Fibres de coco
Fibres de verre
Matériaux hybrides
Palmiers et constituantsIndex. décimale : 668.4 Plastiques, vinyles Résumé : Fabrication methods combining a laminating process, hand lay-up and compression moulding were developed and utilised to manufacture bio-composite specimens from naturally-sourced fibres such as palm and coir. The mechanical properties of these bio-composite materials were analysed and evaluated through impact, tensile, compression and bending tests. However, the mechanical performance of the bio-composites was found to be inferior to that of conventional glass fibre composites. The hybridization of natural fibres with glass fibre composites provides a significant increase in specific strength and specific modulus. Note de contenu : - METHODOLOGY : Material - Fabrication process - Characterisation method
- RESULTS AND DISCUSSION : Density measurement - Tensile properties - Bending properties - Compression properties - Impact properties
- Table 1 : Fibre sheet stacking configuration
- Table 2 : Measured density of the composites
- Table 3 : Mechanical properties of the composites
- Fig. 1 : Fibres being applied on a 150 x 150 mm aluminium plate
- Fig. 2 : Specific tensile properties of the composites
- Fig. 3 : Fracture toughness and tensile strain to failure
- Fig. 4 : Specific flexural properties of the composites
- Fig. 5 : Specific compression properties of the compositesEn ligne : https://drive.google.com/file/d/1N0eHOY6V1hh4GUJomxqkdb0-_eHWhXng/view?usp=drive [...] Format de la ressource électronique : Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=31656
in JEC COMPOSITES MAGAZINE > N° 124 (10/2018) . - p. 60-63[article]Réservation
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 20246 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible Glass-matrix carbon-reinforced materials : from Formula One to missile airframes / Gilles Le Page in JEC COMPOSITES MAGAZINE, N° 124 (10/2018)
[article]
Titre : Glass-matrix carbon-reinforced materials : from Formula One to missile airframes Type de document : texte imprimé Auteurs : Gilles Le Page, Auteur Année de publication : 2018 Article en page(s) : p. 64-65 Langues : Anglais (eng) Catégories : Composites à fibres -- Propriétés thermomécaniques
Composites à fibres de carbone
Composites à matrice en verre
Hautes températures
Matériaux hautes performances
Résistance thermiqueIndex. décimale : 668.4 Plastiques, vinyles Résumé : The MCM ITP project aimed at developing and assessing the glass-matrix carbon-reinforced PyroKarb materials from Pyromeral Systems to achieve a specific thermo-mechanical performance requirement at high temperature for a short- to medium-duration exposure of several hundreds of seconds. The project's objectives were to develop material technologies for an ambitious high-temperature airframe component and address the requirements of affordability, temperature resistance, high specific strength, high stiffness and low weight. It was found that this technology is suitable for structural components for future long-range missiles. The project demonstrated the feasibility of manufacturing complex parts with the Pyromeral material technology. The demonstrator was successfully tested at ambient temperature to evaluate compliance with the design requirements. Note de contenu : - PyroKarb inorganic composite
- Characterisation of materials properties
- Demonstrator design and manufacture
- Exploitation
- Fig. 1 : Micro-section of PyroKarb HS 2x2 twill
- Fig. 2 : Conical demonstrator structure
- Fig. 3 : IR thermography showing the hollow structureEn ligne : https://drive.google.com/file/d/1-szEfYWkW8c_aql411mnBLlookd97oSF/view?usp=drive [...] Format de la ressource électronique : Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=31726
in JEC COMPOSITES MAGAZINE > N° 124 (10/2018) . - p. 64-65[article]Réservation
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Exemplaires (1)
Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 20246 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible
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