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KUNSTSTOFFE INTERNATIONAL . Vol. 107, N° 3Mention de date : 03/2017Paru le : 05/03/2017 |
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Ajouter le résultat dans votre panierLayer-for-layer precision plus high performance / Norbert Müller in KUNSTSTOFFE INTERNATIONAL, Vol. 107, N° 3 (03/2017)
[article]
Titre : Layer-for-layer precision plus high performance : Thermoplastic tapes require new processing technologies Type de document : texte imprimé Auteurs : Norbert Müller, Auteur ; Peter Egger, Auteur ; Paul Zwicklhuber, Auteur ; Georg Steinbichler, Auteur Année de publication : 2017 Article en page(s) : p. 6-9 Langues : Anglais (eng) Catégories : Bandes composites
Composites à fibres
Mesures optiques
PolyamidesUn polyamide est un polymère contenant des fonctions amides -C(=O)-NH- résultant d'une réaction de polycondensation entre les fonctions acide carboxylique et amine.
Selon la composition de leur chaîne squelettique, les polyamides sont classés en aliphatiques, semi-aromatiques et aromatiques. Selon le type d'unités répétitives, les polyamides peuvent être des homopolymères ou des copolymères.
Procédés de fabricationIndex. décimale : 668.4 Plastiques, vinyles Résumé : Tape laying - The first processes for manufacturing of thermoplastic composite components with organic sheets have reached the series production stage. Further developments are now focused on solutions for thermoplastic tapes reinforced with glass and carbon fibers. Engel – the injection molding machine maker and systems supplier – also gathered the necessary experience in the manufacture of own products. For example, some of their own robots series are fitted with a lightweight carbon rotational axis. Heart of the production line is a tape laying cell that is based on the pick-and-place principle. Note de contenu : - Tape layups synchronized with processing
- Carbon tapes for rotational axis
- Load-optimized component design
- Precise laying operation without matrix channels
- Optical measurement technology for high precision
- FIGURES : 1. The number of laying operations for producing a tape layup (tape:PA-CF ; thickness : 0.14 mm ; density : 146g/cm3) can be estimated by means of component weight, the proportion of tape, and the tape format - 2. Instead of conventional x-axis, type e-pic robots have a rotational axis, which also ensures that the system requires minimum space - 3. The rotational axis was designed with an assembled profile of carbon tapes and a stub of die-cast aluminum for connecting to the servo motor - 4. The load-optimized design of the rotational axis is based on FEM calculations - 5. The integrated process for manufacturing rotational axes with carbon tapes involves six working steps - 6. Investigating direct and indirect illumination during imaging : illumination is a key factor for exact edge detectionEn ligne : https://drive.google.com/file/d/1Fhbvu78odGWfGoa4ETUvIKIzcZ--W-jH/view?usp=drive [...] Format de la ressource électronique : Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=28263
in KUNSTSTOFFE INTERNATIONAL > Vol. 107, N° 3 (03/2017) . - p. 6-9[article]Réservation
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 18797 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible Faultless conductor tracks with a long service life / Christian Hopmann in KUNSTSTOFFE INTERNATIONAL, Vol. 107, N° 3 (03/2017)
[article]
Titre : Faultless conductor tracks with a long service life : Integrated metal/plastics injection molding enables the economical production of plastic components with directly injected long-term-resistant conductor tracks Type de document : texte imprimé Auteurs : Christian Hopmann, Auteur ; Philipp Ochotta, Auteur ; Stefan Haase, Auteur Année de publication : 2017 Article en page(s) : p. 10-14 Langues : Anglais (eng) Catégories : Alliages
Circuits électriques
Composites à fibres de verre
Matières plastiques -- Moulage par injection multicomposant
Polyamide 6
Polybutylène téréphtalate
Polyéthylène téréphtalateIndex. décimale : 668.4 Plastiques, vinyles Résumé : Plastic/metal hybrids - The IKV in Aachen, Germany, has investigated the influence of process management on the quality and durability of electrically conductive plastic components. In the process, the conductor tracks were molded into the plastic carrier by die casting in an integrated process. The results show that the components produced in this way have a long service life with regard to electrical loads. Compared to overmolding of inserts, the process can be an economical alternative. Note de contenu : - Plastic carrier with integrated metallic conductor track
- Venting is critical
- Electrically highly resistant and suitable for continuous use
- Is the change worthwhile ?
- The complexer, the more economic
- FIGURES : 1. Similar to multi-component injection molding with transfer technology, plastic parts with integrated conductor tracks are manufactured with IMKS - 2. Modular mold technology for the production of carrier plates with different conductor track geometries - 3. Influence of the die-casting settings on the relative number of defects : With low clamping force and injection speed, defects (see the air pockets at the bottom right) can be avoided - 4. Comparison of the temperatures at different currents : Small tracks can also transmit large currents - 5. Comparison of the measured voltage over 1000 load cycles :Even after 1000 cycles there is no voltage drop - 6. Static cost comparison method : For complex three-dimensional track shapes, manufacturing with the IMKS is economical
- TABLE : Resulting component costs in Euro with a quantity of 100 000En ligne : https://drive.google.com/file/d/1h6qikbQZOHmI7NymB_RsPLU-VFtXW9Hz/view?usp=drive [...] Format de la ressource électronique : Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=28264
in KUNSTSTOFFE INTERNATIONAL > Vol. 107, N° 3 (03/2017) . - p. 10-14[article]Réservation
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 18797 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible
[article]
Titre : Balancing on the needle point : Advantages of a sensitively controlled needle valve system for hot runners Type de document : texte imprimé Année de publication : 2017 Article en page(s) : p. 15-16 Langues : Anglais (eng) Catégories : Analyse thermique
Canaux chauffants
Economies d'énergie
Matières plastiques -- Moulage par injection
Matières plastiques -- Moulage par injection -- Appareils et matériel
Moules d'injection
ServomécanismesIndex. décimale : 668.4 Plastiques, vinyles Résumé : Hot runner technology - At the K show, the Italian hot-runner supplier HRSflow focused its presentation on hot-runner solutions for injection molding of complex, large-format parts with multiple gating in the mold or for systems for multi-cavity applications, as well as on a new portable hot runner solution with servomotor needle valve and a new energy-efficient hot runner solution. Note de contenu : - Much larger process window
- Energy-efficient hot runner system
- Thermal analysis on the computer
- FIGURES : 1. The modules of Flexflow One : Servo drive for operating the needle of the hot runner nozzle in the mold and the connected driver module mounted on the hot runner system - 2. Injection molding of a chrome-plateable automotive front grille in a family mold with ten gating points : without regulating the melt flow, the different sized cavities are filled very unevenly, but when controlled with Flexflow, all the cavities are filled in the same period of time - 3. Compared with present standard version, the volume of the new Ecoflow hot runner (bottom) has been reduced by a thirdEn ligne : https://drive.google.com/file/d/1JM8vx2K8vQ1hMvSaxo-vKklMaZHnwE6q/view?usp=drive [...] Format de la ressource électronique : Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=28265
in KUNSTSTOFFE INTERNATIONAL > Vol. 107, N° 3 (03/2017) . - p. 15-16[article]Réservation
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 18797 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible
[article]
Titre : Cutting the gordian knot : A start-up and five partners from industry and research are developing a steamless process chain for energy-efficient processing and in-situ functionalization of particle foams Type de document : texte imprimé Auteurs : Clemens Doriat, Auteur Année de publication : 2017 Article en page(s) : p. 17-20 Langues : Anglais (eng) Catégories : Economies d'énergie
Matériaux -- Allègement
Matières plastiques dans les automobiles
Mousses plastiques
PolystyrèneIndex. décimale : 668.4 Plastiques, vinyles Résumé : Particle foam processing - Up to now, the prevailing opinion has been that processing of Styrofoam and similarly cellular materials requires complex processes involving steam. Two engineers have now come up with a dry solution that slashes energy consumption. Not only that, but the duo have also devised a production-ready lightweight engineering approach, namely on how foams can offer new application perspectives the automotive industry is desperately looking for. Note de contenu : - 98 percent air wrapped in a plastic cellular structure
- Initial skepticism overcome
- Pouring out front, snowing out back
- Dynamic tempering via a narrow-meshed runner network
- Lightweight engineering in its purest form
- Embossed, reinforced and decorated
- Foam on wheels ?
- FIGURES : 1. Steamless-manufactured EPS demonstrator ("Filli Future") with micro-precision surface texturing, PS film decoration on the rear, and gently molded-in-functional unit with neodynium magnets, LED array, control board and inductive charging coil - 2. Up to now, steam has been used for prefoaming of EPS microbeads and fusion othe foamed beads (center, same mass) to yield the EPS molded part - 3. Production-ready lightweight engineering with particle foams and Sandwich panels produced in a dynamic variothermal foam mold - 4. Half-timbered structure" in SEM : Compared to standard EPS prefoamed with steam, foam beads generated on the basis of radiation absorption have a finer cell structure at the same density, which leads to greater stiffness and better insulation properties - 5. Plastic model of a 3D-printed variothermal mold. The branched runner network of the surface tempering system is shown in blue. This enables the cavity surface to be heated or cooled down to the process temperature within seconds - 6. Natural decorative materials can be back-foamed just as readily without steam as high-strength sandwich structures made from PP-GF laminates (here : with a mille logo and EPP hybrid foam core) - 7. Tunnel oven for continuous radiation-induced pre-foaming of expandable microbeads in the pilot plant of Neue Materialien BayreuthEn ligne : https://drive.google.com/file/d/14GCrPXQtYroLv02WsYjCTTf8bOqisjdl/view?usp=drive [...] Format de la ressource électronique : Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=28266
in KUNSTSTOFFE INTERNATIONAL > Vol. 107, N° 3 (03/2017) . - p. 17-20[article]Réservation
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 18797 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible Thoroughly cleaned and activated / Giulia Wendelin in KUNSTSTOFFE INTERNATIONAL, Vol. 107, N° 3 (03/2017)
[article]
Titre : Thoroughly cleaned and activated : Plasma system with variable output for pretreating bonding surfaces Type de document : texte imprimé Auteurs : Giulia Wendelin, Auteur Année de publication : 2017 Article en page(s) : p. 21-22 Langues : Anglais (eng) Catégories : Aluminium L'aluminium est un élément chimique, de symbole Al et de numéro atomique 13. C’est un métal pauvre, malléable, de couleur argent, qui est remarquable pour sa résistance à l’oxydation13 et sa faible densité. C'est le métal le plus abondant de l'écorce terrestre et le troisième élément le plus abondant après l'oxygène et le silicium ; il représente en moyenne 8 % de la masse des matériaux de la surface solide de notre planète. L'aluminium est trop réactif pour exister à l'état natif dans le milieu naturel : on le trouve au contraire sous forme combinée dans plus de 270 minéraux différents, son minerai principal étant la bauxite, où il est présent sous forme d’oxyde hydraté dont on extrait l’alumine. Il peut aussi être extrait de la néphéline, de la leucite, de la sillimanite, de l'andalousite et de la muscovite.
L'aluminium métallique est très oxydable, mais est immédiatement passivé par une fine couche d'alumine Al2O3 imperméable de quelques micromètres d'épaisseur qui protège la masse métallique de la corrosion. On parle de protection cinétique, par opposition à une protection thermodynamique, car l’aluminium reste en tout état de cause très sensible à l'oxydation. Cette résistance à la corrosion et sa remarquable légèreté en ont fait un matériau très utilisé industriellement.
L'aluminium est un produit industriel important, sous forme pure ou alliée, notamment dans l'aéronautique, les transports et la construction. Sa nature réactive en fait également un catalyseur et un additif dans l'industrie chimique ; il est ainsi utilisé pour accroître la puissance explosive du nitrate d'ammonium.
Assemblages collés
Composites à fibres de verre
Essais dynamiques
Plasma à pression atmosphériqueUn plasma à pression atmosphérique (ou plasma à PA ou plasma froid) est le nom donné à une catégorie spéciale de plasma pour lequel la pression approche celle de l’atmosphère.
Le plasma à pression atmosphérique marque une nette différence avec le plasma basse et haute pression. En effet, contrairement à ces derniers aucune enceinte de traitement n'est nécessaire. Ce type de plasma peut donc être utilisé directement sur ligne de production, évitant ainsi l'utilisation de vide qui est extrêmement onéreuse.
Polybutylène téréphtalate
Polyéthylène
Traîtements de surfaceIndex. décimale : 668.4 Plastiques, vinyles Résumé : Plasma treatment - In today’s industry, atmospheric pressure plasma systems are used primarily for cleaning and activating surfaces. Their integrational ability is increased, if the transformer is fitted in the plasma head. Tests have shown that plasma pretreatment significantly increases the surface energy of plastics and metals. Note de contenu : - Plasma system in a compact package
- Variable plasma output
- Increased surface energy
- Improving the tensile shear strength of bonded joints
- FIGURES : 1. The plasma head of the VP4 also contains the necessary high-voltage transformer - 2. Operation : The required output is simply selected as a percentage, and the device calculates the corresponding process parameters and limit values - 3. Surface energy of untreated and plasma-treated components made of PBT GF30 - 4. Tensile force of bonded untreated and plasma-treated test samplesEn ligne : https://drive.google.com/file/d/1eTVcGddvyMuq3WuSLxZ5C37fHUSIefoi/view?usp=drive [...] Format de la ressource électronique : Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=28267
in KUNSTSTOFFE INTERNATIONAL > Vol. 107, N° 3 (03/2017) . - p. 21-22[article]Réservation
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 18797 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible
[article]
Titre : The dynamic die : Wall thickness control of the parison with cylindrical runner and by tilting the die Type de document : texte imprimé Auteurs : Heinz Gross, Auteur Année de publication : 2017 Article en page(s) : p. 23-26 Langues : Anglais (eng) Catégories : Contrôle technique
Epaisseur -- Mesure
Matières plastiques -- Moulage par extrusion-soufflageIndex. décimale : 668.4 Plastiques, vinyles Résumé : Wall thickness control - Exact wall thickness distribution is the primary goal in the fabrication of extrusion blow molded hollow articles – regardless of whether the same wall thickness is needed everywhere, or different wall thicknesses are required in certain areas. This means that flexibly changing the wall thickness of the parison has to be possible in both the axial direction and circumference direction during the discharge from the die. Note de contenu : - Die technology with a conical flow channel geometry
- Die technology with a cylindrical flow channel geometry
- Trifunctional component for dynamically tilting the die
- FIGURES : 1. Partial wall thickness control (PWDS) : Actuators guide a static flexible deformable ring (SFDR) to change the die gap -2. Fabricated windshield washer reservoir using GWDS wall thickness control technology with optimized wall thickness distribution, it weighs 482 g compared to 560 g in conventional production - 3. Unstretched cooled parison from a GWDS wall thickness control die : Notwithstanding the different wall thicknesses (in mm), the parison came out the die sufficiently straight to hit the blowing mandrel - 4. GWDS wall thickness control dies with a diameter of 40 mm integrated into a fourfold head. The cylindrical mandrels shaped at the end have been extended from the die here since the shaping is not needed for this section of the component - 5. Straight parison free of waves with a major wall thickness difference discharged from a GWDS wall thickness control die with an extremely shaped mandrel - 6. weight and thickness distributions of windshield washer reservoir produced with a GWDS wall thickness control die and conventionallyEn ligne : https://drive.google.com/file/d/1haBWYe_bQYuuLdXPtbv87Q9iXd9j4XJz/view?usp=drive [...] Format de la ressource électronique : Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=28268
in KUNSTSTOFFE INTERNATIONAL > Vol. 107, N° 3 (03/2017) . - p. 23-26[article]Réservation
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 18797 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible Lightweight design on the move / Daniel Häffelin in KUNSTSTOFFE INTERNATIONAL, Vol. 107, N° 3 (03/2017)
[article]
Titre : Lightweight design on the move : All-plastic brake pedal with multiaxial fiber reinforcement in series production Type de document : texte imprimé Auteurs : Daniel Häffelin, Auteur ; Keit Wagener, Auteur ; Olaf Beutler, Auteur ; Frank Lutter, Auteur ; Ulrich Jecmeniza, Auteur Année de publication : 2017 Article en page(s) : p. 28-31 Langues : Anglais (eng) Catégories : Composites à fibres de verre -- Propriétés mécaniques
Matériaux -- Allègement
Matières plastiques dans les automobiles
Pédale de frein
Polyamide 6
Stratifiés
Structure multiaxialeIndex. décimale : 668.4 Plastiques, vinyles Résumé : Thermoplastic composites - Continuous fiber-reinforced thermoplastic composites can now also offer an alternative to metals in the lightweight structural design of safety components. This is shown by the example of a brake pedal based on a multiaxially reinforced composite semi-finished product, which is now in series production. Note de contenu : - Fiber layers are tailored to component requirements
- Simulation process speeded up
- Two-stage processing of organosheets
- Combination of quality and cost efficiency
- Optical monitoring of production
- FIGURES : 1. The brake pedal weighs around 50% less than its steel counterpart and meets the high load requirements of the application thanks to the multiaxial fiber layer structure in the insert made from Tepex dynalite - 2. Optimization of the laminate structure for the brake pedal : The laminate on the right, which consists of two top layers with mainly unidirectional fiber orientation and four +45° resp. -45° inner fiber layers, best meets the high tensile, flexural, and torsional strength requirements - 3. Blank and insert geometry created by rapid draping with the geometry determined for the blank - 4. Usual processing of organosheets : Comparison of the one-stage and two-stage processes - 5. Effect of process choice on the component surface - 6. Schematic diagram of the process steps of organosheets in the specially developed combined processEn ligne : https://drive.google.com/file/d/1c36ljB3J8HpWAn4eRl5pbTUiOo6fUBPR/view?usp=drive [...] Format de la ressource électronique : Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=28269
in KUNSTSTOFFE INTERNATIONAL > Vol. 107, N° 3 (03/2017) . - p. 28-31[article]Réservation
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 18797 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible Eye-catchers under the hood / Branislav Zlatkov in KUNSTSTOFFE INTERNATIONAL, Vol. 107, N° 3 (03/2017)
[article]
Titre : Eye-catchers under the hood : Optimizing properties and costs in the production of designer engine covers Type de document : texte imprimé Auteurs : Branislav Zlatkov, Auteur ; Daniel Scholz, Auteur ; Alistar James, Auteur ; Bernd Laue, Auteur ; Markus Thurmeier, Auteur ; Dieter Langenfelder, Auteur ; Erik Licht, Auteur ; Mark Nowag, Auteur ; Klaus Klemm, Auteur Année de publication : 2017 Article en page(s) : p. 32-35 Langues : Anglais (eng) Catégories : Cache moteur
Composites à fibres de verre
Composites à fibres de verre -- Propriétés mécaniques
Matières plastiques dans les automobiles
Polyamide 6
PolypropylèneIndex. décimale : 668.4 Plastiques, vinyles Résumé : Polypropylene - Visible components in vehicle engine rooms increasingly have to satisfy not just technical requirements, but design expectations, too. An engine cover thus has to have an attractive and distinctive surface. A series part by Volkswagen demonstrates that this is possible not only with polyamide, but with glass-fiber-reinforced polypropylene as well. Note de contenu : - Demands on the plastic
- Replacing polyamide reliably
- The surface of designer engine covers
- Experimental investigation of moldability by injection molding
- Less energy during processing
- FIGURES : 1. REM images of traditional glass-fiber-reinforced PP compounds exhibit rough and irregular surfaces due to protruding fibers. Since engine coves are now considered visible parts, this has to be avoided - 2. The designer engine cover from a not yet optimized PP compound in delivery condition exhibits clear polymer degradation after 500h thermal aging
- TABLES : 1. Results before and after thermal aging of the proposed PP-GF Hostacom ERG 393F Black. The mechanical properties may lie below those of the series material, but are adequate for the case of application - 2. Comparative processing parameters for polyamide and thenewly developed PP-GF type. Among other things, injection pressure, locking force and tempering indicate reduced energy consumption during productionEn ligne : https://drive.google.com/file/d/1zNnXEKxSRJEl3gwEW9FOLP7JGfemS3JU/view?usp=drive [...] Format de la ressource électronique : Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=28270
in KUNSTSTOFFE INTERNATIONAL > Vol. 107, N° 3 (03/2017) . - p. 32-35[article]Réservation
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 18797 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible Purity requirements for fuel lines / Jasmin Berger in KUNSTSTOFFE INTERNATIONAL, Vol. 107, N° 3 (03/2017)
[article]
Titre : Purity requirements for fuel lines Type de document : texte imprimé Auteurs : Jasmin Berger, Auteur ; Olivier Farges, Auteur ; Jan Heimink, Auteur ; Mario Resing, Auteur Année de publication : 2017 Article en page(s) : p. 36-39 Langues : Anglais (eng) Catégories : Adhésion
Automobiles -- Moteurs -- Pièces
Copolymère éthylène alcool de vinyleC'est aujourd'hui le matériau le plus utilisé dans l'emballage rigide alimentaire. Il peut être utilisé avec des matériaux de structure comme le polyéthylène, polypropylène ou polystyrène. Ce copolymère présente une excellente imperméabilité à l'oxygène, au gaz carbonique et aux arômes, à condition de protéger de l'influence de l'humidité qui fait chuter fortement ses performances. Pour palier cet inconvénient, il est souvent pris en sandwich dans des structures multicouches à base de polyoléfines PE ou PP peu sensibles à l'humidité. Il est utilisé pour les emballages de compotes, jus de fruits, fromages, sauces, crèmes et yaourts, mayonnaise, sauce tomate...
Copolymère éthylène fluoroéthylène
Essais de pelage
Matières plastiques dans les automobiles
Perméation
Polyamide 612
Structures multicouches
TubesIndex. décimale : 668.4 Plastiques, vinyles Résumé : Polyamide - Biogasoline fuels such as E10 and improved fuel injection systems to reduce consumption have changed the specifications for gasoline fuel lines. As a result, extractables from conventional components of the fuel system can clog injection nozzles in individual cases and lead to critical situations. To eliminate this, new low-extractable multilayer tubes for fuel lines were developed. Note de contenu : - New fuel types influence extraction resistance
- Determination of the extract content from co-extruded semifinished products
- Parameters for valid test results
- Consistent development
- Polymer composition is crucial
- Processing with dies without thermal separation
- Long-term tests for series use
- FIGURES : 1. Set-up of a roll peeling test for determining the layer adhesion of a multilayer plastic tube with a tensile testing machine - 2. The layer adhesion (from the outer layer to the inner layer) of the developed 8X1 mm multilayer tubes exceeds the market requirements (SAEJ2260:10N/cm, nsp = not separable) - 3. The measured permeation (8X1 tubes acc. to SAEJ30) confirms that the new multilayer tubes can be used for emission-critical applications - 4. The soluble extractables at 23°C with FAM-B laborarory fuel as per VWTL52712 in the case of 8X1mm tubes show that the new MLT product range features significantly less extractables - 5. Presentation of the insoluble extractables at 23°C with FAM B laboratory fuel as per VWTL52712 at 8x1mm tubes. The insoluble extract concentration lies within the measurement accuracy range of the test methodEn ligne : https://drive.google.com/file/d/1sCDEipjBCxKz7rUz5lp3UNv7WIoyl_mo/view?usp=drive [...] Format de la ressource électronique : Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=28271
in KUNSTSTOFFE INTERNATIONAL > Vol. 107, N° 3 (03/2017) . - p. 36-39[article]Réservation
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 18797 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible Efficient suction blow molding / Markus Holbach in KUNSTSTOFFE INTERNATIONAL, Vol. 107, N° 3 (03/2017)
[article]
Titre : Efficient suction blow molding : Manufacturing 3D ducts with heat-resistant materials Type de document : texte imprimé Auteurs : Markus Holbach, Auteur Année de publication : 2017 Article en page(s) : p. 40-42 Langues : Anglais (eng) Catégories : Automobiles -- Moteurs -- Pièces
Matières plastiques -- Moulage par soufflage
Matières plastiques dans les automobiles
Polysulfures de phénylèneIndex. décimale : 668.4 Plastiques, vinyles Résumé : Blow molding - 3D blow molding can look back on a long development history. Today’s high-performance plastics make previously inconceivable automotive applications possible, whereby short change-over times open up considerable economic potentials. Note de contenu : - Advantages of plastic ducts over aluminum ducts
- Low-scrap blow molding
- Suction blow molding characteristics
- Short change-over times
- FIGURES : 1. PPS air duct with two blown mounting tabs, produced by suction blow molding - 2. For 3D blow molding with parison manipulation, a gripper or robot manipulates the parison so that it obtains the required shape - 3. Dual filling pipe produced by 3D blow molding with parison manipulation - 4. New suction blow molder : The space-saving design with compact extruder platform and clamping unit permits a lower price and short delivery time - 5. Quick change-over : Extrusion dies consisting of two parts permit a change time of less than 10 minutesEn ligne : https://drive.google.com/file/d/1V6ffH4D-3-P1uXWwHw7-XgNbyw-Pm_M5/view?usp=drive [...] Format de la ressource électronique : Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=28272
in KUNSTSTOFFE INTERNATIONAL > Vol. 107, N° 3 (03/2017) . - p. 40-42[article]Réservation
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 18797 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible Best for exterior applications / Norwin van Riel in KUNSTSTOFFE INTERNATIONAL, Vol. 107, N° 3 (03/2017)
[article]
Titre : Best for exterior applications : A mineral fiber-reinforced PC+ABS blend replaces aluminum in the serial production of roof rails Type de document : texte imprimé Auteurs : Norwin van Riel, Auteur Année de publication : 2017 Article en page(s) : p. 43-46 Langues : Anglais (eng) Catégories : Alliages polymères
Automobiles -- Pièces
Composites à fibres
Composites à fibres -- Propriétés mécaniques
Fibres de verre
Fibres inorganiques
Matériaux -- Allègement
Polycarbonates
Talc
Terpolymère acrylonitrile butadiène styrèneIndex. décimale : 668.4 Plastiques, vinyles Résumé : Polymer blends - For the roof rails on the current Opel Compact Estate it was decided to use a reinforced thermoplastic solution instead of aluminum. The Spanish automotive supplier SRG made the choice for the mineral fiber-reinforced PC+ABS blend, Pulse XT9215, from Trinseo. This material is the first in a range of PC+ABS formulations for lightweight, economically produced exterior automotive applications. Note de contenu : - Suitable filler and low density
- Surface quality and material competition
- Material range for future exterior applications
- FIGURES : 1. Different fillers compared on the basis of stiffness/impact strength properties - 2. Influence of the coefficient of linear thermal expansion (CLTE, from-30 to +30°C, as per ISO 11359-2) on component density - 3. Dependence of the final CLTE performance (-30 to30°C) of the material on the size of the injection molded part as determined in tests on an ISO test bar and test plaque (80x80x2 mm) ; comparison between Pulse XT215 (new filler), competitor MF20 (talc-filled) Pulse 2013 (talc-filled) and Pulse 2000 EZ (unfilled) - 4. Mold filling simulations help determine the optimum gating points positioning and filling sequences for a homogeneous, virtually stress-free molding
- TABLE : Mechanical and physical properties Pulse XT9215 as compared with two 20% mineral-filled blendsEn ligne : https://drive.google.com/file/d/1Lt6pfJLnza4XGFEJurQMZ9TGiynRs_oT/view?usp=drive [...] Format de la ressource électronique : Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=28273
in KUNSTSTOFFE INTERNATIONAL > Vol. 107, N° 3 (03/2017) . - p. 43-46[article]Réservation
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 18797 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible
[article]
Titre : Sealing and thinking : Automotive subcontractor Eldisy develops solutions for an overlooked group of parts Type de document : texte imprimé Année de publication : 2017 Article en page(s) : p. 51-56 Langues : Anglais (eng) Catégories : Automobiles -- Pièces
Joints d'étanchéité
Matières plastiques dans les automobilesIndex. décimale : 668.4 Plastiques, vinyles Résumé : Is everything standardized in the automotive industry ? Yes, but … complying with the standards involves a surprising amount of manual input and sometimes inspired improvisation. We visited a specialist for sophisticated sealing systems, barely an hour’s drive from Wolfsburg, Germany, the city of VW. Note de contenu : - Flagship Project : Sole supplier for panamera doors
- Tried out in Germany
- Three is better than two
- Part design induces flash formation
- Freeform process with a host of possible error sources
- Curved strips, creatively flexed
- High manual outlay
- Delivery deadline : start of MayEn ligne : https://drive.google.com/file/d/1sxVfzzKBwWjaNi4FeVJeUp_ryYf0CmMg/view?usp=drive [...] Format de la ressource électronique : Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=28283
in KUNSTSTOFFE INTERNATIONAL > Vol. 107, N° 3 (03/2017) . - p. 51-56[article]Réservation
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 18797 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible Mirror-finish painting in the mold / Gerhard Vogel in KUNSTSTOFFE INTERNATIONAL, Vol. 107, N° 3 (03/2017)
[article]
Titre : Mirror-finish painting in the mold : Painting without runs – cycle time less than one minute Type de document : texte imprimé Auteurs : Gerhard Vogel, Auteur Année de publication : 2017 Article en page(s) : p. 57-61 Langues : Anglais (eng) Catégories : Matières plastiques -- Moulage par injection
Matières plastiques -- Revêtement:Matières plastiques -- Peinture
Matières plastiques dans les automobiles
Revêtements dans le moule:Peinture dans le mouleIndex. décimale : 668.4 Plastiques, vinyles Résumé : For several years a quartet of developers has been working on a new technology for painting thermoplastic parts in the injection mold. The process of flow coating in the injection mold using reaction system technology has now started into series production for the first time. The new Peugeot SUV 3008 is the first car in the world to feature elegant deep piano black A-pillar trims with a mirror finish – manufactured in a fast one-step process that does not require either solvents or release agents. Note de contenu : - Iterative modification of the 2-component paint
- Advantages over wet coating
- Technology for greater design freedom
- PSA recognized the advantages of flow coating at an Early stage
- Polyurea - Curing within seconds even without catalysts
En ligne : https://drive.google.com/file/d/1yjnqzop3jk6JzLKmHInNqslfoBfptJp4/view?usp=drive [...] Format de la ressource électronique : Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=28284
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 18797 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible Filler with lightweight potential / M. Eng. Constanze Uthoff in KUNSTSTOFFE INTERNATIONAL, Vol. 107, N° 3 (03/2017)
[article]
Titre : Filler with lightweight potential : Recycling of natural fiber-reinforced polymers to sustainable pyrolysis char filler Type de document : texte imprimé Auteurs : M. Eng. Constanze Uthoff, Auteur ; Hans-Josef Endres, Auteur ; Michael Nelles, Auteur Année de publication : 2017 Article en page(s) : p. 62-65 Langues : Anglais (eng) Catégories : Charges (matériaux)
Composites à fibres végétales -- Recyclage
Granulométrie
Matières plastiques -- Additifs
PyrolyseLa pyrolyse est la décomposition ou thermolyse d'un composé organique par la chaleur pour obtenir d'autres produits (gaz et matière) qu'il ne contenait pas. L'opération est réalisée en l'absence d'oxygène ou en atmosphère pauvre en oxygène pour éviter l'oxydation et la combustion (L’opération ne produit donc pas de flamme). Il s'agit du premier stade de transformation thermique après la déshydratation.
Elle permet généralement d'obtenir un solide carboné, une huile et un gaz. Elle débute à un niveau de température relativement bas (à partir de 200 °C) et se poursuit jusqu'à 1 000 °C environ. Selon la température, la proportion des trois composés résultants est différente.
Thermogravimétrie
ThermoplastiquesUne matière thermoplastique désigne une matière qui se ramollit (parfois on observe une fusion franche) d'une façon répétée lorsqu'elle est chauffée au-dessus d'une certaine température, mais qui, au-dessous, redevient dure. Une telle matière conservera donc toujours de manière réversible sa thermoplasticité initiale. Cette qualité rend le matériau thermoplastique potentiellement recyclable (après broyage). Cela implique que la matière ramollie ne soit pas thermiquement dégradée et que les contraintes mécaniques de cisaillement introduites par un procédé de mise en forme ne modifient pas la structure moléculaire.Index. décimale : 668.4 Plastiques, vinyles Résumé : Mineral fillers are widely used in the automotive industry to enhance the performance of polymer grades. A recycling concept has now been developed, in which natural fiber-reinforced polymers are pyrolized to produce pyrolysis char as an alternative filler for thermoplastics Note de contenu : - Closed cycles
- NFRP pyrolysis and characterization of the products
- Compounding the pyrolysis char
- Mechanical properties of recycled filler
- FIGURES : 1. Schematic of pyrolysis of NFRP residues into char, volatiles, and gases - 2. Thermogravimetric analysis of raw material (NFRP) - Processing sequence - NFRP trimmings to pyrolysis char - 4. SEM images of char particles after pyrolysis, with pore structures from natural fibers. The CT image of char particles shows several particles with pores - 5. Particle size distribution of pyrolysis char according to DIN ISO 13320 - 6. Overview of the results - PP100 = 10wt. % ; other recipes are percentage variations (C = char, BA = bonding agent, ISM = impact strength modifier
- TABLE : Overview of different material recipes in PP compoundsEn ligne : https://drive.google.com/file/d/1fvAIw1Jy68-0Gl2O353J6nLj2rKUIIp8/view?usp=drive [...] Format de la ressource électronique : Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=28285
in KUNSTSTOFFE INTERNATIONAL > Vol. 107, N° 3 (03/2017) . - p. 62-65[article]Réservation
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