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Electrical, morphological and thermal properties of microinjection molded polypropylene/multi-walled carbon nanotubes nanocomposites / S.-T. Zhou in INTERNATIONAL POLYMER PROCESSING, Vol. XXXIII, N° 4 (08/2018)
[article]
Titre : Electrical, morphological and thermal properties of microinjection molded polypropylene/multi-walled carbon nanotubes nanocomposites Type de document : texte imprimé Auteurs : S.-T. Zhou, Auteur ; Andrew N. Hrymak, Auteur ; Musa R. Kamal Année de publication : 2018 Article en page(s) : p. 514-524 Note générale : Bibliogr. Langues : Anglais (eng) Catégories : Composites à fibres -- Moulage par micro-injection
Composites à fibres de carbone
Composites à fibres de carbone -- Propriétés électriques
Composites à fibres de carbone -- Propriétés thermiques
Mélanges-maîtres (chimie)
Nanotubes de carbone à parois multiplesUn nanotube de carbone multifeuillet est constitué de plusieurs feuillets de graphènes enroulés les uns autour des autres. Il existe deux modèles pour décrire la structure des nanotubes multifeuillets :
- le modèle poupée russe: les plans de graphène sont arrangés en cylindres concentriques ;
- le modèle parchemin: un seul feuillet de graphène est enroulé sur lui-même, comme une feuille de papier.
PolypropylèneIndex. décimale : 668.4 Plastiques, vinyles Résumé : A series of polypropylene/multi-walled carbon nanotubes (PP/CNT) nanocomposites were prepared by masterbatch dilution, then followed by microinjection molding under a defined set of processing conditions. A micropart (μ-part) which has a three-step decrease in thickness along the flow direction was fabricated to study the effect of abrupt geometrical changes in mold cavities on the distribution of CNT in PP. To facilitate characterization, the μ-parts were divided into three sections based on thickness. The distribution of CNT within each section of subsequent μ-parts was evaluated by morphological observations and electrical resistivity measurements. In addition, the thermal properties of pure PP and PP/CNT nanocomposites as well as each section of subsequent μ-parts, were assessed by differential scanning calorimetry and thermogravimetric analysis. Note de contenu : - EXPERIMENTAL SECTION : Materials - Preparation of microparts - Characterization
- RESULTS AND DISCUSSION : DC electrical resistivity and dielectric measurements - Morphology - Differential scanning calorimetry - Thermogravimetric analysisDOI : 10.3139/217.3541 En ligne : https://drive.google.com/file/d/1D1_reEOphAhQ8gOARPxFYLxIFILFle_z/view?usp=drive [...] Format de la ressource électronique : Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=30891
in INTERNATIONAL POLYMER PROCESSING > Vol. XXXIII, N° 4 (08/2018) . - p. 514-524[article]Réservation
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 20077 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible Influence des propriétés thermiques des pré-imprégnés composites thermoplastiques pour l'enroulement filamentaire laser / Benoît Courtemanche in REVUE DES COMPOSITES ET DES MATERIAUX AVANCES, Vol. 28, N° 1 (01-02-03/2018)
[article]
fait partie de Vol. 28, N° 1 - 01-02-03/2018 - Mise en oeuvre des composites à matrice thermoplastique (Bulletin de REVUE DES COMPOSITES ET DES MATERIAUX AVANCES) / Olivier De Almeida
Titre : Influence des propriétés thermiques des pré-imprégnés composites thermoplastiques pour l'enroulement filamentaire laser Type de document : texte imprimé Auteurs : Benoît Courtemanche, Auteur ; Kévin Fouyer, Auteur ; Anais Barasinski, Auteur Année de publication : 2018 Article en page(s) : p. 69-88 Note générale : Bibliogr. Langues : Français (fre) Catégories : Composites à fibres -- Propriétés thermiques
Composites à fibres de carbone -- Propriétés thermiques
Enroulement filamentaire
Lasers -- Applications industrielles
Matériaux -- Epaisseur
Matériaux -- Imprégnation
Polyéther éther cétone
Porosité
ThermographieIndex. décimale : 668.4 Plastiques, vinyles Résumé : L’enroulement filamentaire laser de composites pré-imprégnés thermoplastiques requiert une analyse multiphysique, aboutissant à la maîtrise des paramètres de transformation. Une telle analyse est généralement réalisée en considérant que la matière première est une "matière étalon". Par conséquent, les conclusions peuvent être biaisées par la variabilité de cette matière, qui présente au mieux une variabilité naturelle, au pire des défauts locaux ou répétés. Ainsi, dans ce travail, l’objet d’étude est le comportement thermique des composites pré-imprégnés, indépendamment des conditions de fabrication. Les anomalies thermiques détectées sont ensuite mises en perspective avec les irrégularités de la matière, telles que des variations d’épaisseurs ou la présence de porosités. Note de contenu : - ENJEUX DANS L'OPTIMISATION DU PROCEDE
- PREUVE DE L'INFLUENCE DU TAPE
- ANALYSE DE LA VARIABILITE : Démarche expérimentale - Principe et pertinence du banc de mesure thermique - Résultats principauxDOI : 10.3166/rcma.28.69-88 Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=31625
in REVUE DES COMPOSITES ET DES MATERIAUX AVANCES > Vol. 28, N° 1 (01-02-03/2018) . - p. 69-88[article]Exemplaires (1)
Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 20577 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible Micro-injection molding of polymer nanocomposites composition-process-properties relationship in INTERNATIONAL POLYMER PROCESSING, Vol. 36, N° 3 (2021)
[article]
Titre : Micro-injection molding of polymer nanocomposites composition-process-properties relationship Type de document : texte imprimé Année de publication : 2021 Note générale : Bibliogr. Langues : Anglais (eng) Catégories : Caractérisation
Composites à fibres -- Moulage par micro-injection
Composites à fibres de carbone -- Propriétés électriques
Composites à fibres de carbone -- Propriétés mécaniques
Composites à fibres de carbone -- Propriétés thermiques
Matériaux hybrides
Microstructures
Plan d'expérience
Polyamide 66
Polycarbonates
RhéologieIndex. décimale : 668.4 Plastiques, vinyles Résumé : The mechanical, electrical, thermal, and rheological properties of micro injection molded nanocomposites comprising 2% and 5% carbon nanotubes (CNTs) incorporated in polycarbonate (PC), and polyamide 66 (PA) were studied. The design of experiments method was used to investigate the composition-process – properties relationship. Results indicated that the process variables significantly affected the flow patterns and resulting morphology during the filling stage of the microinjection molding (lIM) process, using 0.45 mm diameter lIM samples. Two distinct flow regimes have been identified in lIM using the low cross-section samples. The first was a conventional “fountain flow,” which resulted in a skin/core structure and reduced volume resistivity up to 10 X cm in the case of 5% CNTs and up to 100 X cm in 2% CNTs, in both polymers, respectively. In addition, inferior mechanical properties were obtained, attributed to polymer degradation under high shear rate conditions, when practicing high injection speeds, high mold temperatures, and high screw rotation velocities. The second was a “plug flow” due to wall slippage, obtained under low injection speeds, low mold temperatures, and low rotation velocities, leading to a substantial increase in modulus of elasticity (60%) with increased electrical resistivity up to 103 X cm for 5% CNTs and 105 X cm for 2% CNTs, respectively. The rheological percolation threshold was obtained at 2% CNTs while the electrical threshold was attained at 0.4% CNTs, in both polymers. It was concluded that in lIM, the process conditions should be closely monitored. In the case of high viscous heating, degradation of mechanical properties was obtained, while skin- core morphology formation enhanced electrical conductivity. Note de contenu : - EXPERIMENTAL : Materials - Preparation of microparts - Characterization
- RESULTS AND DISCUSSION : Rheological properties - Flow analysis - Design of experiments - Electrical properties - Microstructure
- Table 1 : Micro molding vs. conventional molding
- Table 2 : DOE scheme
- Table 3 : The main parameters with the highest significance on mechanical properties of μIMDOI : https://doi.org/10.1515/ipp-2020-4065 En ligne : https://drive.google.com/file/d/1wsZNRlMh8sy7_TbAxv4oovCgnP2Mipp9/view?usp=shari [...] Format de la ressource électronique : Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=36370
in INTERNATIONAL POLYMER PROCESSING > Vol. 36, N° 3 (2021)[article]Réservation
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 23733 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible The amount of excess weight from the design of an armored vehicle body by using composite materials instead of steel / Majid Khaleel Najem in REVUE DES COMPOSITES ET DES MATERIAUX AVANCES, Vol. 32, N° 1 (02/2022)
[article]
Titre : The amount of excess weight from the design of an armored vehicle body by using composite materials instead of steel Type de document : texte imprimé Auteurs : Majid Khaleel Najem, Auteur ; Emad Toma Karash, Auteur ; Jamal Nayief Sultan, Auteur Année de publication : 2022 Article en page(s) : p. 1-10 Note générale : Bibliogr. Langues : Anglais (eng) Catégories : Composites à fibres de carbone -- Propriétés mécaniques
Composites à fibres de carbone -- Propriétés thermiques
Composites à fibres de verre -- Propriétés mécaniques
Composites à fibres de verre -- Propriétés thermique
Engins blindés
Epoxydes
Matériaux -- AllègementIndex. décimale : 668.4 Plastiques, vinyles Résumé : In this paper, the amount of excess weight resulting from the design of a mathematical model composed of composite materials will be calculated and compared with a mathematical model of an armored steel structure. Five different models were designed, one of which is made of steel, the other part is made of composite materials, and a section of steel and composite materials, and then tested for resistance to stresses and compared the weight of each structure with that of the steel component by taking the maximum stress as a basic criterion for weight comparison. The results showed that the best model was the second model fiberglass, where the percentage of weight loss was compared to the steel model (73.77%), in addition to the wall thickness (62 mm) and the wall thickness of the steel model with which the comparison was (60 mm), but the displacement is (7. 24 mm), and in the steel model it is (1.827 mm). The best model compared to steel in terms of resistance to maximum stress, less displacement and less weight was the model consisting of steel with carbon fiber and its thickness was (47 layers& 57 mm, 2 layer & 10 mm steel and 45 layer & 45 mm carbon fiber), and the percentage of weight loss compared to the first mathematical model (60.96%). The results of this research may be a key to obtaining alternative materials for traditional materials in the manufacture of armored hulls, aircraft and ships, and it has a lower weight. Note de contenu : - Table 1 : The mechanical and thermal specifications of the materials used
- Table 2 : The different stresses of the composite materials use
- Table 3 : Specifications of codes, models, and type of elements for mathematical models in ANSYS 15.0
- Table 4 : Results of simulation test first model
- Table 5 : Results of simulation test second model
- Table 6 : Results of simulation test third model
- Table 7 : Results of simulation test fourth model
- Table 8 : Results of simulation test fifth model
- Table 9 : The results of the five models' tests usingDOI : https://doi.org/10.18280/rcma.320101 En ligne : https://www.iieta.org/download/file/fid/70886 Format de la ressource électronique : Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=37693
in REVUE DES COMPOSITES ET DES MATERIAUX AVANCES > Vol. 32, N° 1 (02/2022) . - p. 1-10[article]Réservation
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 23631 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible