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Les défis de la cosmétique solide / Stéphanie Reymond in EXPRESSION COSMETIQUE, N° 64 (07-08/2020)
[article]
Titre : Les défis de la cosmétique solide Type de document : texte imprimé Auteurs : Stéphanie Reymond, Auteur ; Grégoire Pithon, Auteur Année de publication : 2020 Article en page(s) : p. 32-41 Langues : Multilingue (mul) Catégories : Anhydre En principe, un matériau est anhydre, "sans eau", s'il ne contient pas du tout d'eau.
En pratique, on qualifie une substance (sel, cristal ionique, composé, solvant, gaz, etc.) d'anhydre quand elle contient très peu d'eau libre, comparée aux formes courantes de cette substance.
Charges (matériaux)
Cosmétiques
Cosmétiques -- Emballages
Dentifrices
Emulsions -- Emploi en cosmétologie
Exfoliants
Formulation (Génie chimique)
Maquillage
Masques (cosmétique)
Poudres -- Emploi en cosmétologie
Procédés de fabrication
Savon
Shampooings secs
Solides
Sticks cosmétiquesIndex. décimale : 668.5 Parfums et cosmétiques Résumé : Longtemps cantonnés aux crèmes, huiles ou laits, les produits de soins et d'hygiène s'affranchissent des conventions et des formes liquides pour satisfaire les nouvelles attentes des consommateurs. Entre respect de l'environnement et engagements durables, appétence pour le naturel ou pour les usages nomades,mais aussi réduction en eau pour faciliter la conservation. Les critères auxquels répondent les formules solides sont nombreux. Décryptage d'une tendance beauté qui s'inscrit dans la durée. Note de contenu : - Les sticks se réinventent avec ou sans eau : Les sticks aqueux - Les émulsions solides
- Les poudres collent aux tendances : Les poudres libres
- Le choix des emballages : Les poudres compactées
- Le retour des savons et syndels
- Un programme dédié à la cosmétique solide
- Une industrialisation particulière : Le procédé de fabrication - Le remplissage - La mise en forme
- Le coût des formules
- L'évolution des gestuelles
- Et la cosmétique solide de demain ?
- Fig. 1 : Masque en stick régénérant 3-en-1 à l'argile blanche
- Fig. 2 : La pâte de gommage française
- Fig. 3-4 : Palette de maquillage
- Fig. 5 : Sérum en stick
- Fig. 6 : Shampooing sec au lait d'avoine
- Fig. 7 : Shampooing sec bio
- Fig. 8 : Masques shake & shot
- Fig. 9 : Poudre nettoyante exfoliante
- Fig. 10 : Gommage éclat corps
- Fig. 11 : Dentifrice en comprimés
- Fig. 12 : Dentifrice solide
- Fig. 13-14 : Shampooing solide
- Fig. 15 : Savon estampillé sur 6 facesEn ligne : https://drive.google.com/file/d/1TyJVltR4XDFqxTmhDHUb2BKWYGtCxehX/view?usp=drive [...] Format de la ressource électronique : Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=34987
in EXPRESSION COSMETIQUE > N° 64 (07-08/2020) . - p. 32-41[article]Réservation
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 22500 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible Dry shampoo makes a comeback / Laurie J. Marshall in PERSONAL CARE EUROPE, Vol. 7, N° 5 (09/2014)
[article]
Titre : Dry shampoo makes a comeback Type de document : texte imprimé Auteurs : Laurie J. Marshall, Auteur Année de publication : 2014 Article en page(s) : p. 71-74 Langues : Anglais (eng) Catégories : Cheveux -- Soins et hygiène
Formulation (Génie chimique)
Shampooings secsIndex. décimale : 668.5 Parfums et cosmétiques Résumé : Dry shampoo is by no means a new innovation, but sales have surged recently, and there are many reasons behind this rapid growth. Modern, busy women swear by dry shampoos, and top-rated stylists around the world consider them to be an indispensable tool in their arsenal. This skip-a-day style saver instantly refreshes hair, so that 'no shampoo' thing can be a woman's clean little secret. Since Victorian times, various powders have been sprinkled on the hair to absorb oil and refresh a style. Historically, arrowroot, corn starch and oatmeal have all been used to clean and refresh hair. Dry shampoos began to make an appearance in the 1960s ans 70s, with brands like 'Pssst' promoting a way to provide clean, fresh hair without the need to shampoo. Dry shampoos of this era were inexpensive and simplistic formulations that were considered at last resort for people who were not able to wash their hair, for a variety of reasons. Although still somewhat of a beauty secret, these powders are an essential tool for consumers and stylists -not only getting rid of greasy hair, but also to add body and texture to limp tresses. With all these benefits, it is no wonder that these novel products are rapidly finding their way onto store shelves. Note de contenu : - A growing market
- Why go dry ?
- Multifunctional benefits
- Form and function
- Start with a starch
- Adding benefits
- Formulation examples
- Formulating guidelines
- Formulation 1 : Oil absorbing dry shampoo
- Formulation 2 : Invisible dry shampoo
- Formulation 3 : Dry shampoo with control
- Formulation 4 : Light volumizing powder
- Formulation 5 : Light brown volumizing hair powderPermalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=22027
in PERSONAL CARE EUROPE > Vol. 7, N° 5 (09/2014) . - p. 71-74[article]Réservation
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 16487 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible Formuler sans eau ou sans émulsionnant / Nathalie Fayolle in EXPRESSION COSMETIQUE, N° Hors série (12/2017)
[article]
Titre : Formuler sans eau ou sans émulsionnant Type de document : texte imprimé Auteurs : Nathalie Fayolle, Auteur Année de publication : 2017 Article en page(s) : p. 333-337 Langues : Multilingue (mul) Catégories : Cheveux -- Soins et hygiène
Formulation (Génie chimique)
Maquillage
Poudres -- Emploi en cosmétologie
Shampooings secsIndex. décimale : 668.5 Parfums et cosmétiques Résumé : Source d'innovation en cosmétique, la tendance ludique des produits sans eau à la fois techniques et pratiques contribue à la protection de l'environnement. Du shampooing sec, aux formules qui se métamorphosent ou aux maquillages compactés, petit tour dans ce monde nouveau des mélanges poudres où les ingrédients d'origine naturelle ont leur place. Note de contenu : - Le shampooing sec
- Les formules poudres qui se métamorphosent
- Les formules compactées : maquillage, pastilles, tablettes
- TABLEAUX : 1. Préparation d'un shampooing sec "Soft and fresh hair" - 2. Masque minute hydra détox. Préparation manuelle instantanée dans un shaker - Gel translucide
- FIGURES : 1. Cellulose microcristalline - 2. Vitacel fruits powders issus de pomme, orange ou avoinePermalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=29736
in EXPRESSION COSMETIQUE > N° Hors série (12/2017) . - p. 333-337[article]Réservation
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 19468 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible 19481 - Périodique Bureau N° 129 Documentaires Disponible 19471 - Périodique Bureau N° 129 Documentaires Disponible A natural sensory modifier for hair and skin care / Maryalice Belluscio in GLOBAL PERSONAL CARE, Vol. 23, N° 4 (04/2022)
[article]
Titre : A natural sensory modifier for hair and skin care Type de document : texte imprimé Auteurs : Maryalice Belluscio, Auteur ; Nienke Mossou-Peters, Auteur Année de publication : 2022 Article en page(s) : p. 41-43 Langues : Anglais (eng) Catégories : Barbe et moustache -- Soins et hygiène
Cheveux -- Soins et hygiène
Formulation (Génie chimique)
Peau -- Soins et hygiène
Poudres -- Emploi en cosmétologie
Shampooings secsIndex. décimale : 668.5 Parfums et cosmétiques Résumé : As a result of the evolution within the skin care market, beauty formulators have been challenged to offer new innovations that meet the demand for natural and sustainable products, white continuing to deliver the performance that consumers have corne to expect. Consumers spend time and effort to make sure their purchases will provide them the performance they need and have the eco credentials they like to see in a product.
One out of five consumers have recently changed their routine after researching the ingredients used in their products, demonstrating that you can win the consumer over if you position your product in the right way with the right ingredients. The strong focus on eco and natural is also evident in hair care, where next to ingredients the formats are well considered and more sustainable alternatives like dry shampoo are on the rise.Note de contenu : - Natural alternative
- Elegant performance
- Dry shampoo
- Skin care benefit
- Formulation examples
- Table 1 : Dry sahmpoo formulation
- table 2 Natural face cream formulation
- Table 3 : Frizz control - Silky & soft hair cream
- Table 4 : Wet skin powder to milk lotion (after-shower beard powder)
- Table 5 : Natural texturising dry shampoo pufferEn ligne : https://drive.google.com/file/d/1r3ysKWnB5rCXZ36pvSmed-cTlzo3RDjJ/view?usp=drive [...] Format de la ressource électronique : Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=37407
in GLOBAL PERSONAL CARE > Vol. 23, N° 4 (04/2022) . - p. 41-43[article]Réservation
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Exemplaires (1)
Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 23326 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible New hair care formulations for a busy lifestyle / Rosemary Puls in GLOBAL PERSONAL CARE, Vol. 22, N° 10 (11/2021)
[article]
Titre : New hair care formulations for a busy lifestyle Type de document : texte imprimé Auteurs : Rosemary Puls, Auteur ; Heike Riedemann, Auteur ; Julia Stuermer, Auteur Année de publication : 2021 Article en page(s) : p. 61-62 Note générale : Bibliogr. Langues : Anglais (eng) Catégories : Cheveux -- Soins et hygiène
Cosmétiques
Shampooings secsIndex. décimale : 668.5 Parfums et cosmétiques Résumé : Water covers 70% of the Earth’s surface but only 0.3% of water resources can be practically used. By 2025, two-thirds of the world’s population may be at risk of water scarcity. Each person directly consumes around 140 litres/day of water, 40% of it in the bathroom. The Energy Saving Trust reports that the greatest opportunities for saving water can be found in the bathroom, with showering being the largest water user in the home.
Water scarcity is a global issue that is now being reflected in consumers’ choices. Conscious consumer behavior is helping to support this market development. Studies suggest that 22% of UK consumers have changed their bathroom routine to use less water, while 34% of Italian consumers are interested in double concentrated bath or shower products.
Personal care products that require less or even no water are becoming more popular. Avoiding a daily shower with no-rinse products is an option consumer are considering. Thus, 45% of US soap, bath, and shower users stated that they would be interested in no-rinse products. Norinse formulations can be used without the need for water. The product is simply left in the hair and rinsed off later. These formulations can also absorb any excess oils.
For similar reasons, dry shampoo product launches have been increasing in the last five years, driven by consumer demand and this is not limited to hair styling products. Dry shampoos have traditionally been used to provide the extra volume required for special occasions. Most consumers will be familiar with their drawbacks, however. The high powder content of these products causes itchiness and leaves the scalp feeling dry. They can also be inconvenient, requiring additional brushing to remove the excess powder.
When convenience and comfort are sacrificed, consumers are left feeling uncomfortable and selfconscious. Avoiding water consumption is only part of the issue. Products still need to perform. Real behavioural change that will last a lifetime will only happen if this is the case.
Spherelix 10® (INCI : Hydrated Silica), hereafter referred to as spherical hydrated silica, is a key ingredient that Evonik supplies for use in dry shampoos. It improves their performance, making daily use possible without the disadvantages traditionally associated with dry shampoo.Note de contenu : - A naturally derived product
- Manufacturing process
- Testing
- Applications
- Lifestyle & personal care productsEn ligne : https://drive.google.com/file/d/1bu6iQV5G9czs5wXlZWDeTXLoNU4yAv2b/view?usp=drive [...] Format de la ressource électronique : Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=36929
in GLOBAL PERSONAL CARE > Vol. 22, N° 10 (11/2021) . - p. 61-62[article]Réservation
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Exemplaires (1)
Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 22994 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible Piroctone olamine - Advancing anti-dandruff care & more - Efficient and safe scalp care for new formats & applications / Katarzyna Kita in SOFW JOURNAL, Vol. 147, N° 6 (06/2021)
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