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Effect of weathering on the stress distribution and mechanical performance of automotive paint systems / Mark E. Nichols in JOURNAL OF COATINGS TECHNOLOGY (JCT), Vol. 70, N° 885 (10/1998)
[article]
Titre : Effect of weathering on the stress distribution and mechanical performance of automotive paint systems Type de document : texte imprimé Auteurs : Mark E. Nichols, Auteur ; C. A. Darr, Auteur Année de publication : 1998 Article en page(s) : p. 141-149 Note générale : Bibliogr. Langues : Américain (ame) Catégories : Analyse thermomécanique
Automobiles -- Revêtements:Automobiles -- Peinture
Contraintes (mécanique)
Couches minces multicouches
Eléments finis, Méthode des
Revêtement en plastiques -- Effets de l'humidité
Revêtements
Revêtements -- Propriétés mécaniques:Peinture -- Propriétés mécaniquesIndex. décimale : 667.9 Revêtements et enduits Résumé : The sources of stress in complete automotive paint systems have been identified and measured as a function of weathering. In addition to the stresses developed during cure, the main sources of stresses developed during exposure are thermal expansion coefficient mismatch, humidity expansion mismatch, and densification of the clearcoat. Stresses generally increase during weathering due to a slow densification of the clearcoat and increasing water absorption and desorption stresses. Finite element analysis (FEA) was used to compute the stress distribution in full paint systems. Stresses are typically in-plane and highest in the primer and clearcoat. Stresses approaching those required to propagate cracks can be attained in weathered paint systems. The presence of flaws, either cracks or incipient delaminations, will lead to large stress concentrations that can give rise to peeling forces not present in coatings without cracks. Note de contenu : - EXPERIMENTAL : Materials - Accelerated weathering - Dynamic mechanical analysis (DMA) and thermomechanical analysis (TMA) - Density - Humidity stresses - Modeling of stresses in multilayer coatings
- RESULTS : Thermoelastic constants of individual layers - Humidity stresses in single layers - Densification stresses - Multilayer stressesPermalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=18044
in JOURNAL OF COATINGS TECHNOLOGY (JCT) > Vol. 70, N° 885 (10/1998) . - p. 141-149[article]Réservation
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 003554 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible Peintures. Revêtements plastiques épais. Détermination de la sensibilité à l'eau. Essai de pelage - Norme NF T 30-706 / Association Française de Normalisation (Paris) / Saint-Denis La Plaine : Association Française de Normalisation (AFNOR) (1983)
Titre de série : Peintures Titre : Revêtements plastiques épais. Détermination de la sensibilité à l'eau. Essai de pelage - Norme NF T 30-706 Type de document : texte imprimé Auteurs : Association Française de Normalisation (Paris) , Auteur Editeur : Saint-Denis La Plaine : Association Française de Normalisation (AFNOR) Année de publication : 1983 Importance : 4 p. Présentation : ill. Format : 30 cm Langues : Français (fre) Catégories : Essais (technologie) -- Normes
Pelage
Revêtement en plastique -- Normes
Revêtement en plastiques -- Effets de l'humiditéIndex. décimale : 667.6 Peintures Résumé : La présente norme a pour objet de décrire une méthode de vérification de la sensibilité à l'eau des revêtements plastiques épais (définis par la norme NF T 30-700) par un essai de pelage. Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=17499 Réservation
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 14655 T 30-706 Norme Bibliothèque principale Documentaires Disponible