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Chemical criteria for durable automotive topcoats / David R. Bauer in JOURNAL OF COATINGS TECHNOLOGY (JCT), Vol. 66, N° 835 (08/1994)
[article]
Titre : Chemical criteria for durable automotive topcoats Type de document : texte imprimé Auteurs : David R. Bauer, Auteur Année de publication : 1994 Article en page(s) : p. 57-65 Note générale : Bibliogr. Langues : Américain (ame) Catégories : Absorbeurs de rayonnement ultraviolet
AminesUne amine est un composé organique dérivé de l'ammoniac dont certains hydrogènes ont été remplacés par un groupement carboné. Si l'un des carbones liés à l'atome d'azote fait partie d'un groupement carbonyle, la molécule appartient à la famille des amides. Découvertes en 1849, par Wurtz les amines furent initialement appelées alcaloïdes artificiels.
On parle d'amine primaire, secondaire ou tertiaire selon que l'on a un, deux ou trois hydrogènes substitués.
Par exemple, la triméthylamine est une amine tertiaire, de formule N(CH3)3.
Typiquement, les amines sont obtenues par alkylation d'amines de rang inférieur. En alkylant l'ammoniac, on obtient des amines primaires, qui peuvent être alkylées en amines secondaires puis amines tertiaires. L'alkylation de ces dernières permet d'obtenir des sels d'ammonium quaternaire.
D'autre méthodes existent : 1. Les amines primaires peuvent être obtenues par réduction d'un groupement azoture, 2. Les amines peuvent aussi être obtenues par la réduction d'un amide, à l'aide d'un hydrure, 3. L'amination réductrice permet l'obtention d'amines substituées à partir de composés carbonylés (aldéhydes ou cétones), 4. Les amines primaires peuvent être obtenues par la réaction de Gabriel.
Automobiles -- Revêtements:Automobiles -- Peinture
Automotile -- Peinture -- Détérioration
Couches minces
Durée de vie (Ingénierie)
Photodétérioration
Réticulants
Revêtements -- Additifs:Peinture -- Additifs
Revêtements:Peinture
VernisIndex. décimale : 667.9 Revêtements et enduits Résumé : Modern automotive basecoat/clearcoat enamels are expected to maintain their attractive appearance over the life of the vehicle with no catastrophic failures such as cracks or delaminations. Ensuring the durability of automotive topcoat requires an understanding of the relationships between exposure conditions, the chemical changes that can occur in the various coating layers, and potential failure modes. This paper reviews those relationships with particular emphasis on the chemistry and mechanisms of coating degradation and stabilization. The key factors that affect topcoat appearance durability are as follows: resistance of clearcoat to acid attack and hydrolysis; intrinsic clearcoat photostability (free radical formation rates); nature of photooxidative pathway in the clearcoat (e.g., chain scission versus crosslink formation); effectveness of hindered amine light stabilizer; permanence of ultraviolet light absorbers; and photostability of basecoat and primer. These factors are discussed in terms of specific coating chemistries. The effects of application variables as well as protocols for evaluating performance are discussed. Note de contenu : - Potential appearance changes in basecoat/clearcoats
- Clearcoat resin and crosslinker chemistry
- Ultraviolet light absorbers
- Hindered amine light stabilizers
- Basecoat, primer, and substrate photostability
Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=18679
in JOURNAL OF COATINGS TECHNOLOGY (JCT) > Vol. 66, N° 835 (08/1994) . - p. 57-65[article]Réservation
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 003469 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible 003482 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Exclu du prêt Perspectives on weatherability testing of automotive coatings / David R. Bauer in JOURNAL OF COATINGS TECHNOLOGY (JCT), Vol. 74, N° 924 (01/2002)
[article]
Titre : Perspectives on weatherability testing of automotive coatings Type de document : texte imprimé Auteurs : David R. Bauer, Auteur Année de publication : 2002 Article en page(s) : p. 33-38 Note générale : Bibliogr. Langues : Américain (ame) Tags : Exposition intempérie Comportement service Performance Essai vieillissement accéléré Peinture Matériau revêtement Industrie automobile Index. décimale : 667.9 Revêtements et enduits Résumé : Automotive coatings continue to evolve rapidly in order to reduce the environmental impact of coating operations and to meet rising customer expectations for appearance and performance. The anticipated changes in chemistry, together with improved appearance retention and the need to respond rapidly to customer desires, have placed new challenges on weathering protocols. This paper discusses these issues and describes several methodologies that are likely to be part of the next generation of accelerated testing protocols. Of critical importance is the need to understand and minimize where possible sources of variability in testing that can lead to uncertain results and increased risk of failure in service. Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=5678
in JOURNAL OF COATINGS TECHNOLOGY (JCT) > Vol. 74, N° 924 (01/2002) . - p. 33-38[article]Réservation
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 001233 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible 001232 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible Predicting in-service weatherability of automotive coatings : A new approach / David R. Bauer in JOURNAL OF COATINGS TECHNOLOGY (JCT), Vol. 69, N° 864 (01/1997)
[article]
Titre : Predicting in-service weatherability of automotive coatings : A new approach Type de document : texte imprimé Auteurs : David R. Bauer, Auteur Année de publication : 1997 Article en page(s) : p. 85-96 Note générale : Bibliogr. Langues : Américain (ame) Catégories : Automobiles -- Revêtements:Automobiles -- Peinture
Délaminage
Durée de vie (Ingénierie)
Photodétérioration
Résistance aux conditions climatiquesIndex. décimale : 667.9 Revêtements et enduits Résumé : The prediction of long-term weatherability of coatings has always been a difficult task. This task has been made significantly more difficult by the recent, rapid changes in coatings technology. Conventional weathering protocols which rely on observation of appearance changes after outdoor or laboratory exposures have not always been successful in anticipating in-service failures. This paper discusses the reason for this and describes a new approach for estimating in-service weatherability in coatings. The formalism begins by identifying specific failure modes and developing time-to-failure models which are based on fundamental studies of the chemistry and physics of failure. The statistical variation of the key material, process, and exposure parameters in the failure model are described in terms of distribution functions. Since photooxidation plays a critical role in most weathering issues, a specific distribution function for exposure harshness is estimated that can be used to describe the variation in photooxidation rate under actual in-service conditions. By combining a specific failure model with in-service variations in the key parameters, it is possible to estimate in-service failure rates as a function of material and processing variables, thus, allowing for improved risk assessment of any proposed material or processing change. The formalism also provides clearer direction in the design and use of specific laboratory and outdoor exposures in predicting performance. The method is illustrated by deriving distributions of time-to-failure based on two different hypothetical mechanisms of photo-induced coating delamination. Note de contenu : - ESTIMATION OF AN EXPOSURE DISTRIBUTION FUNCTION
- DEVELOPMENT OF MODELS OF TIME-TO-FAILURE : Constant UV light transmission - Determination resulting from loss of UVAPermalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=18077
in JOURNAL OF COATINGS TECHNOLOGY (JCT) > Vol. 69, N° 864 (01/1997) . - p. 85-96[article]Réservation
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 003533 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible