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"Accelerated weathering". The need of OEMs / Deepak Shanbhag in PAINTINDIA, Vol. LXII, N° 1 (01/2012)
[article]
Titre : "Accelerated weathering". The need of OEMs Type de document : texte imprimé Auteurs : Deepak Shanbhag, Auteur Année de publication : 2012 Article en page(s) : p. 98-105 Note générale : Bibliogr. Langues : Anglais (eng) Catégories : Automotile -- Peinture -- Détérioration
Electrochimie
Essais accélérés (technologie)
Résistance à l'humidité
Résistance au rayonnement ultraviolet
Revêtements -- Effets du climat
Spectroscopie d'impédance électrochimiqueIndex. décimale : 667.9 Revêtements et enduits Résumé : One of the most important pre-requisite for exterior automotive coatings is longevity. The ability to predict longevity, or service life, is key to developing new automotive coating technologies for the original equipment manufacturers (OEMs). While exposure testing is performed in natural field environments such as Florida, it is not cost or time efficient to solely use these results for automotive coating development.
Performance, as applied to paint systems, can be defined broadly as resistance to their environment, the latter covering all types of exposure conditions. In respect of the paint systems, the two most destructive influences are sunlight and moisture. The crucial test for any paint used on an exterior surface is the durability or resistance to an environment comprising weather and location. Weather consists of several factors - sunshine, rain, acid rain, temperature, fog, frost, atmospheric pollution and to a lesser extent wind. The influence of these weather factors on coated surfaces are studied in weathering tests. In order to speed up the product development process in automotive paint manufacturing industries, accelerated weathering tests are used to predict the longevity of the coating technologies in a fraction of the time that would be required for a field test. The acceleration factors can be as fast as 10 times, i.e., getting the equivalent of 10 years worth of field testing in one year of accelerated testing. There are a number of accelerated tests used, including QUV, salt spray, acid etch test, filiform corrosion, cyclic corrosion, weather-ometer (WOM), etc. Apart from these older tests, there are novel electrochemical methods such as electrochemical impedance spectroscopy (EIS) and electrochemical noise method (ENM). While there are many tests than can predict defects with good field correlation, there are other areas where correlation has been difficult. This review paper focuses on studying the various accelerated tests available till date and points, out their benefits and the improvements required so taht these accelerated tests resemble thenatural exposure effects.Note de contenu : - Corrosion evaluation using electrochemical techniques
- Natural weathering by sunlight
- Corrosion weathering resistance
- Weatherometer
- Improvements required intensity and distribution of light
- Water
- pHPermalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=13819
in PAINTINDIA > Vol. LXII, N° 1 (01/2012) . - p. 98-105[article]Réservation
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 13748 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible Chemical criteria for durable automotive topcoats / David R. Bauer in JOURNAL OF COATINGS TECHNOLOGY (JCT), Vol. 66, N° 835 (08/1994)
[article]
Titre : Chemical criteria for durable automotive topcoats Type de document : texte imprimé Auteurs : David R. Bauer, Auteur Année de publication : 1994 Article en page(s) : p. 57-65 Note générale : Bibliogr. Langues : Américain (ame) Catégories : Absorbeurs de rayonnement ultraviolet
AminesUne amine est un composé organique dérivé de l'ammoniac dont certains hydrogènes ont été remplacés par un groupement carboné. Si l'un des carbones liés à l'atome d'azote fait partie d'un groupement carbonyle, la molécule appartient à la famille des amides. Découvertes en 1849, par Wurtz les amines furent initialement appelées alcaloïdes artificiels.
On parle d'amine primaire, secondaire ou tertiaire selon que l'on a un, deux ou trois hydrogènes substitués.
Par exemple, la triméthylamine est une amine tertiaire, de formule N(CH3)3.
Typiquement, les amines sont obtenues par alkylation d'amines de rang inférieur. En alkylant l'ammoniac, on obtient des amines primaires, qui peuvent être alkylées en amines secondaires puis amines tertiaires. L'alkylation de ces dernières permet d'obtenir des sels d'ammonium quaternaire.
D'autre méthodes existent : 1. Les amines primaires peuvent être obtenues par réduction d'un groupement azoture, 2. Les amines peuvent aussi être obtenues par la réduction d'un amide, à l'aide d'un hydrure, 3. L'amination réductrice permet l'obtention d'amines substituées à partir de composés carbonylés (aldéhydes ou cétones), 4. Les amines primaires peuvent être obtenues par la réaction de Gabriel.
Automobiles -- Revêtements:Automobiles -- Peinture
Automotile -- Peinture -- Détérioration
Couches minces
Durée de vie (Ingénierie)
Photodétérioration
Réticulants
Revêtements -- Additifs:Peinture -- Additifs
Revêtements:Peinture
VernisIndex. décimale : 667.9 Revêtements et enduits Résumé : Modern automotive basecoat/clearcoat enamels are expected to maintain their attractive appearance over the life of the vehicle with no catastrophic failures such as cracks or delaminations. Ensuring the durability of automotive topcoat requires an understanding of the relationships between exposure conditions, the chemical changes that can occur in the various coating layers, and potential failure modes. This paper reviews those relationships with particular emphasis on the chemistry and mechanisms of coating degradation and stabilization. The key factors that affect topcoat appearance durability are as follows: resistance of clearcoat to acid attack and hydrolysis; intrinsic clearcoat photostability (free radical formation rates); nature of photooxidative pathway in the clearcoat (e.g., chain scission versus crosslink formation); effectveness of hindered amine light stabilizer; permanence of ultraviolet light absorbers; and photostability of basecoat and primer. These factors are discussed in terms of specific coating chemistries. The effects of application variables as well as protocols for evaluating performance are discussed. Note de contenu : - Potential appearance changes in basecoat/clearcoats
- Clearcoat resin and crosslinker chemistry
- Ultraviolet light absorbers
- Hindered amine light stabilizers
- Basecoat, primer, and substrate photostability
Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=18679
in JOURNAL OF COATINGS TECHNOLOGY (JCT) > Vol. 66, N° 835 (08/1994) . - p. 57-65[article]Réservation
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 003469 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible 003482 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Exclu du prêt Durability assessment of automotive coatings : Design and evaluation of accelerated tests / K. M. Wernstahl in JOURNAL OF COATINGS TECHNOLOGY (JCT), Vol. 69, N° 865 (02/1997)
[article]
Titre : Durability assessment of automotive coatings : Design and evaluation of accelerated tests Type de document : texte imprimé Auteurs : K. M. Wernstahl, Auteur ; B. Carlsson, Auteur Année de publication : 1997 Article en page(s) : p. 69-75 Note générale : Bibliogr. Langues : Américain (ame) Catégories : Automotile -- Peinture -- Détérioration
Copolymère uréthane acrylique
Durée de vie (Ingénierie)
Essais accélérés (technologie)
MélamineLa mélamine, de nom chimique 1,3,5-triazine-2,4,6-triamine, est parfois dénommée cyanuramide ou cyanurotriamine. Sa formule brute est C3H6N6.
Les "résines mélamine-formaldéhyde" ou "mélamine-formol" (sigle MF) sont appelées "mélamine" dans le langage courant. Elles font partie de la famille des aminoplastes qui regroupe des résines thermodurcissables aminées, issues d'un comonomère tel l'urée ou la mélamine, parfois le thiocarbamide, le cyanamide hydrogène ou le dicyandiamide ; le second comonomère étant le formaldéhyde.
Polyacryliques
PolyalkydesIndex. décimale : 667.9 Revêtements et enduits Résumé : In this work the influence of different climatic parameters on the rate of gloss reduction was studied for a number of different automotive coatings. The purpose was to improve the reliability of accelerated test procedures by selecting test conditions that improve the simulation of the degradation processes that occur during outdoor exposure. Results from Florida exposure and accelerated exposure tests were evaluated using an acceleration factor based on the light dose needed to cause a certain reduction in gloss. The results indicate that agreement between accelerated tests and Florida exposure is improved when a test sequence simulating acid rain is included in the accelerated test cycle. Note de contenu : - Influence of climatic parameters on the rate of gloss reduction
- Acrylic urethane clearcoats
- Acrylic melamine clearcoats
- Alkyd melamine coatings
- Design of accelerated test programsPermalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=18079
in JOURNAL OF COATINGS TECHNOLOGY (JCT) > Vol. 69, N° 865 (02/1997) . - p. 69-75[article]Réservation
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 003534 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible A modern analytical toolbox : defect (W&D) studies of automotive coating systems, including depth profiling studies / Karlis Adamsons in JOURNAL OF COATINGS TECHNOLOGY AND RESEARCH, Vol. 9, N° 6 (11/2012)
[article]
Titre : A modern analytical toolbox : defect (W&D) studies of automotive coating systems, including depth profiling studies Type de document : texte imprimé Auteurs : Karlis Adamsons, Auteur Année de publication : 2012 Article en page(s) : p. 745-756 Note générale : Bibliogr. Langues : Américain (ame) Catégories : Automotile -- Peinture -- Détérioration
Durée de vie (Ingénierie)
Revêtements -- Analyse
Revêtements -- Défauts:Peinture -- DéfautsIndex. décimale : 667.9 Revêtements et enduits Résumé : Chemical and microscopy measurement technologies have proven to be very powerful in our failure analysis efforts to detail composition and morphology changes of multilayered automotive coating systems obtained from the field. Weathering and durability (W&D) analyses used include those following chemical composition and property changes, at surface/near-surface and interface/interphase loci, as well as depth profiling through one or more system layers. Microscopy tools include a variety of techniques to study surfaces and normal cross sections. Both macro- and micro-morphology details can be effectively imaged to help investigators correlate coating system appearance changes with the mechanisms, and associated kinetics, of degradation. This article will offer an overview of commonly used analyses for developing new coating systems and for tracking appearance, chemical, physical, and mechanical changes due to common mechanisms causing coating systems to fail during service in the field. Note de contenu : - EXPERIMENTAL : Monitoring chemical composition - Imaging loci of interest - Coating system and component samples
- RESULTS AND DISCUSSION : Monitoring chemical composition - Imaging loci of interest - Color changes - The analytical toolboxDOI : 10.1007/s11998-012-9412-z En ligne : https://link.springer.com/content/pdf/10.1007%2Fs11998-012-9412-z.pdf Format de la ressource électronique : Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=16660
in JOURNAL OF COATINGS TECHNOLOGY AND RESEARCH > Vol. 9, N° 6 (11/2012) . - p. 745-756[article]Réservation
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 14359 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible
[article]
Titre : Monitoring breakdowns : Photodegradation of multilayer automotive coatings tracked in detail Type de document : texte imprimé Auteurs : Marc Entenmann, Auteur ; Dennis Kock, Auteur ; Heinz Greisiger, Auteur ; Thadeus Schauer, Auteur Année de publication : 2013 Article en page(s) : p. 32-35 Note générale : Bibliogr. Langues : Anglais (eng) Catégories : Automotile -- Peinture -- Détérioration
Essais accélérés (technologie)
Photo-oxydation -- Mesure
Photodétérioration
Revêtements multicouchesIndex. décimale : 667.9 Revêtements et enduits Résumé : In multilayer automotive coating systems, it is often the e-coat layer which degrades under weathering, leading to coating failure and corrosion. photo-oxidation index (POI) measurements on multi-coat systems showed that the POI of the e-coat increases during artificial weathering. This degradation process is influenced by both UV and thermocatalytic effects, so dark coatings increase e-coat degradation. Note de contenu : - Analysing photochemical degradation
- Performing the photooxidation measurements
- Effects of artificial weathering on e-coat
- Dark coatings increase e-coat degradation
- Thermocatalytic effeects on e-coat are significantEn ligne : https://drive.google.com/file/d/18hvqILOPHy5-OR1m95qFaMLPsJqTMHBI/view?usp=drive [...] Format de la ressource électronique : Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=16964
in EUROPEAN COATINGS JOURNAL (ECJ) > N° 1 (01/2013) . - p. 32-35[article]Réservation
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 14463 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible Study of the attack of acidic solutions on melamine-acrylic basecoat/clearcoat paint systems / W. R. Rodgers in JOURNAL OF COATINGS TECHNOLOGY (JCT), Vol. 70, N° 877 (02/1998)
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