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Advanced core material for thermoplastic sandwich structures / J. M. Müller in SAMPE JOURNAL, Vol. 49, N° 4 (07-08/2013)
[article]
Titre : Advanced core material for thermoplastic sandwich structures Type de document : texte imprimé Auteurs : J. M. Müller, Auteur ; R. Journee, Auteur ; M. J. Otto, Auteur Année de publication : 2013 Article en page(s) : p. 7-14 Note générale : Bibliogr. Langues : Américain (ame) Catégories : Aramides Les polyamides aromatiques, ou aramides, sont une classe de matériaux résistant à la chaleur et/ou présentant de bonnes propriétés mécaniques. Ils ne peuvent être utilisés que comme fibres, qui servent surtout à la fabrication de matériaux composites, en renfort de matrices.
Le mot-valise "aramide" vient de la contraction de l'anglais aromatic polyamide.
Les fibres sont obtenues par filage (étirage au travers d'une filière) à partir d'une dissolution. Les chaînes moléculaires sont fortement orientées dans le sens de l'axe de la fibre, de sorte que les forces des interactions moléculaires peuvent être exploitées pour la résistance thermique et/ou mécanique.
Construction sandwich -- Propriétés mécaniques
Humidité -- Absorption
Mousses (matériaux)
Polyéthers cétone cétone
Résistance chimique
Rigidité (mécanique)
Stabilité thermiqueIndex. décimale : 668.4 Plastiques, vinyles Résumé : This paper describes an investigation into mechanical and thermal properties of aramid foam, a novel development by Teijin Aramid BV. Preliminary tests showed that this specific foam material allowed the manufacture of a co-consolidated carbon-PEKK sandwich panel. Following this promising start, a number of tests were performed on this foam to establish moisture absorp¬tion, chemical resistance and strength and stiffness properties. In general it can be stated that the thermal stability of the mate-rial was above the requirements for thermoplastics manufacturing and promising fire, smoke and toxicity characteristics were found. The project was concluded with design and manufacture of a scaled winglet demonstrating the potential of creating complex shaped sandwich parts with a thermoplastic facing. Note de contenu : - MANUFACTURE
- RESULTS AND DISCUSSION : Material properties - Moisture absorption
- CHEMICAL RESISTANCE : Exposure - Compression strength and E-modulus - Compression test to failure - Heat resistance and fire protection - ManufacturingPermalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=18939
in SAMPE JOURNAL > Vol. 49, N° 4 (07-08/2013) . - p. 7-14[article]Réservation
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 15231 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible Butt-joined, thermoplastic stiffened-skin concept development / A. Offringa in SAMPE JOURNAL, Vol. 48, N° 2 (03-04/2012)
[article]
Titre : Butt-joined, thermoplastic stiffened-skin concept development Type de document : texte imprimé Auteurs : A. Offringa, Auteur ; J. W. van Ingen, Auteur ; A. Buitenhuis, Auteur Année de publication : 2012 Article en page(s) : p. 7-15 Note générale : Bibliogr. Langues : Américain (ame) Catégories : Avions -- Fuselage
Avions -- Matériaux
Composites à fibres de carbone
Composites thermoplastiques
Joint d'about
Polyéthers cétone cétone
Polymères hautes performances
ThermodurcissablesIndex. décimale : 668.4 Plastiques, vinyles Résumé : A novel thermoplastic skin concept, with co-consolidated stringers, is being brought to technology readiness level (TRL) 6. This implies manufacturing and mechanical testing of full scale demonstrator products. The stringers are T-shaped and made of flat preforms that are butt jointed to each other and to the panel skin. An injection molded filler increases strength. The skin is fiber placed over the stringer preforms and the product is co-consolidated at melt temperature. Because of the butt-joints, manufacturing is relatively simple. The result is a tough thermoplastic product that can compete on weight and cost with state-of-the-art thermoset composite panels. Development and testing of the panel concept is being done in a step-by-step process. Consecutive building blocks are: coupons, three-stringer subcomponent panels and finally full scale skin panels. The main panel represents the mid-section of a business jet horizontal tail. The panel will be assembled into a 12 meter span torsion box and tested in the second half of 2011. Note de contenu : - INTRODUCTION : General - Current thermoplastic composite applications - Thermoplastic growth potential
- LARGE THERMOPLASTIC STRUCTURES : Current state-of-the-art thermoset panels - First large thermoplastic structures and discovery of the thermoplastic butt-joint - Butt joint research up to a panel concept - The TAPAS Project and the Road to TRL6 - Design of the torsion box demonstrator
- SKIN PANEL DEVELOPMENT : Stringer design and development - Skin design, development and manufacture - Cost modeling
- FULL SCALE TESTINGPermalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=13604
in SAMPE JOURNAL > Vol. 48, N° 2 (03-04/2012) . - p. 7-15[article]Réservation
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 13702 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible Characterization of multifunctional thermoplastic composites / Saber Chelaghma in JEC COMPOSITES MAGAZINE, N° 125 (11-12/2018)
[article]
Titre : Characterization of multifunctional thermoplastic composites Type de document : texte imprimé Auteurs : Saber Chelaghma, Auteur ; Jean-Noel Périé, Auteur ; Philippe Marguerès, Auteur ; Jean-Charles Passieux, Auteur ; Alain Vinet, Auteur ; Olivier DeAlmeida, Auteur Année de publication : 2018 Article en page(s) : p. 62-65 Langues : Anglais (eng) Catégories : Caractérisation
Composites à fibres de carbone -- Propriétés mécaniques
Composites à fibres longues
Composites thermoplastiques
Cristallisation
Elasticité
Micromécanique (physique du solide)
Microstructures -- Analyse
Polyéthers cétone cétone
TomographieIndex. décimale : 668.4 Plastiques, vinyles Résumé : Long-fibre thermoplastic composites have been the subject of research for quite some time, due to their good mechanical and chemical properties, recyclability, and adaptability to a wide range of manufacturing processes. The IRT Saint Exupéry technologicall research institute is currently involved in an R&D project on high-performance multifunctional thermoplastic prepreg materials, for which the research goal is to determine the effect of forming on the microstructural and mechanical properties of the composite. Note de contenu : - Characterizing the crystallization kinetics
- Characterizing the composite microstructure
- Characterizing the micromechanical properties
- Perspectives :towards computational micromechanics
- Fig. 1 : Observation of PEKK crystallization in the presence of carbon fibre at a cooling rate of 1°C/min
- Fig. 2 : Observation of PEKK crystallization in the presence of silver nanowires at a cooling rate of 1°C/min
- Fig. 3 : X-ray tomography of a UD PEKK-matrix composite
- Fig. 4 : Evolution of the elastic modulus as a function of the crystallinity rate
- Fig. 5 : Mapping of the elastic properties of an F/PEKK composite
- Fig. 6 : Modelling approachEn ligne : https://drive.google.com/file/d/11pkGQOBa3a_VKoqZmAwMPHXoCmYhPMv_/view?usp=drive [...] Format de la ressource électronique : Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=31769
in JEC COMPOSITES MAGAZINE > N° 125 (11-12/2018) . - p. 62-65[article]Réservation
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 20358 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible Discontinuous LFT composites for structural aerospace applications / Vincent Labatut in JEC COMPOSITES MAGAZINE, N° 96 (04/2015)
[article]
Titre : Discontinuous LFT composites for structural aerospace applications Type de document : texte imprimé Auteurs : Vincent Labatut, Auteur ; James Myers, Auteur ; Tim Greene, Auteur ; Philippe Gail, Auteur Année de publication : 2015 Article en page(s) : p. 38-39 Langues : Anglais (eng) Catégories : Avions -- Fuselage
Avions -- Matériaux
Composites à fibres de carbone
Composites à fibres discontinues
Composites à fibres longues
Polyéther éther cétone
Polyéthers cétone cétoneIndex. décimale : 620.1 Mécanique de l'ingénieur (mécanique appliquée) et matériaux Résumé : Much progress has been made in replacing metallic struc-tures with composites in new aircraft, with the Airbus A350 and Boeing 787 as two commercial production examples demonstrating over 50% composite content. Note de contenu : - Discontinuous long fibre composites - a viable alternative for complex-shape parts
- CORAC development project for fuselage primary structure components
- Foundation for growthPermalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=23867
in JEC COMPOSITES MAGAZINE > N° 96 (04/2015) . - p. 38-39[article]Réservation
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 17167 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible Overmoulded interfaces for composite aircraft parts / Christophe Roua in JEC COMPOSITES MAGAZINE, N° 135 (07-08/2020)
[article]
Titre : Overmoulded interfaces for composite aircraft parts Type de document : texte imprimé Auteurs : Christophe Roua, Auteur ; Gilles Angin, Auteur ; Arnaud Clou, Auteur Année de publication : 2020 Article en page(s) : p. 37-39 Langues : Anglais (eng) Catégories : Avions -- Matériaux
Composites à fibres -- Surmoulage
Composites à fibres de carbone
Fusion, Points de
Polyaryl éther cétones
Polyéthers cétone cétone
Simulation par ordinateur
Taguchi, Méthodes de (Contrôle de qualité)Index. décimale : 668.4 Plastiques, vinyles Résumé : Using the overmoulding process to manufacture carbon/PAEK aircraft parts requires a better understanding of the cohesion between thermoplastic materials. A characterization method was established and a simulation was performed to determine the influence of process parameters on parts. Note de contenu : - Overmoulding process
- Aeronautic applications
- The overmoulding challenge in the aeronautic industry
- Characterization test for an overmoulded interface
- Composite choice
- Specific coupon
- Investigation of process parameters
- Influence of process parameters on interface failure
- Flow simulation
- Results analysis
- Fig. 1 : Injection onto a composite part ; added function
- Fig. 2 : One-shot carbon/PEKK overmoulded part (2015)
- Fig. 3 : Double cantilever beam test
- Fig. 4 : COGIT's specifically-designed overmoulded G1c coupon (raw materials : carbon/PEKK)
- Fig. 5 : Results of combination (260°C ; 400°C ; 1200°C
- Fig. 6 : Results of combination (235°C ; 380°C ; 700 bar)
- Fig. 7 : Micrographic section at the interface
- Fig. 8 : Flow simulation at 30% filling time ; the white dotted line shows the temperature measurement point
- Fig. 9 : Temperature (°C) versus time (s), at themeasurement point for eachset of parameters (235°C ; 380°C ; 700 bar) in yellow and (260°C ; 400°C ; 1200 bar) and melting point
- Table 1 : Taguchi L4 table with the range of selected parameters and experimental results for four combinations of overmoulded couponsPermalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=35393
in JEC COMPOSITES MAGAZINE > N° 135 (07-08/2020) . - p. 37-39[article]Réservation
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 22570 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible Semi-crystalline, and yet thermoformable / Philippe Bussi in KUNSTSTOFFE INTERNATIONAL, Vol. 110, N° 10 (2020)
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