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Comment réduire l'empreinte environnementale ? / Amandine Ibled in GALVANO ORGANO, N° 802 (05/2011)
[article]
Titre : Comment réduire l'empreinte environnementale ? Type de document : texte imprimé Auteurs : Amandine Ibled, Auteur Année de publication : 2011 Article en page(s) : p. 30-32 Langues : Français (fre) Catégories : Automobiles -- Industrie et Commerce -- Aspect de l'environnement
Eco-conception
Matériaux hybrides
Matières plastiques -- Recyclage
Matières plastiques dans les automobilesIndex. décimale : 668.4 Plastiques, vinyles Résumé : La règlementation a obligé les constructeurs automobiles et leurs fournisseurs à réinventer leurs véhicules pour réduire leur empreinte environnementale. De la conception au recyclage, en passant par l'utilisation des automobiles : tout doit être analysé et transformé ! Objectif : produire propre. Note de contenu : - Des outils pour répondre aux règlementations
- Le recyclage, une prestation client
- Quels matériaux dans l'éco-conception ?
- Plutôt des nanomatériaux
- L'écoconception de demain
- des industriels plus responsables
- Une démarche globale.Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=11697
in GALVANO ORGANO > N° 802 (05/2011) . - p. 30-32[article]Réservation
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 013036 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible Environmental credentials of vehicles / Abigail Clare in INTERNATIONAL LEATHER MAKER (ILM), N° 53 (05-06/2022)
[article]
Titre : Environmental credentials of vehicles Type de document : texte imprimé Auteurs : Abigail Clare, Auteur ; Karl Flowers, Auteur Année de publication : 2022 Article en page(s) : p. 52-54 Langues : Anglais (eng) Catégories : Automobiles -- Industrie et Commerce -- Aspect de l'environnement
Cuir dans les automobiles
Cuirs et peaux -- Propriétés physiques
Déchets -- Valorisation
Durée de vie (Ingénierie)
NormalisationIndex. décimale : 675 Technologie du cuir et de la fourrure Résumé : When choosing a car, its environmental credentials go much further than just opting for electric power. People are becoming more conscious about sustainability and many drivers are now looking at the whole-Iife sustainability of their vehicles (see Figure 1). Whole-life sustainability involves assessing how much of the vehicle can be recycled and what proportion of materials used to build it are made from circular materials.
However, sustainability commitments go beyond the consumer. Drive Sustainability is a global partnership between 10 leading automotive manufacturers, including BMW Group, Mercedes¬Benz Group, Ford, Honda, Jaguar Land Rover, Scania CV AB, Toyota Motor Europe, Volkswagen Group, Volvo Cars and Volvo Group. The partnership aimed to bring a focus on sourcing sustainable materials in automotive supply chains by assessing material function, future supply, end-of-life recycling rate and environmental risks.
Despite being a traditional upholstery covering, leather is sometimes avoided by buyers due to ethical reasons of some consumers. As a long-lived hard-wearing material, leather outperforms many other fabrics and, by knowing where the leather originates from and exactly how it is produced, it can be incorporated into vehicles to massively improve the vehicle's sustainability credentials.Note de contenu : - Automotive leather properties
- Automotive leather standards
- Upcycling of waste
- Sustainability at end-of-life
- Sustainable automotive leather processing
- Fig. 1 : The life cycle of a vehicle
- Fig. 2 : The structure of a collagen fibre that Forms the basis o an animal skin
- Fig. 3 : Leather offers improved flame retardancy compared to synthetics
- Fig. 4 : Compostable leather in an industrial composting lab-scale testEn ligne : https://drive.google.com/file/d/1LmUnL9CqXZhuNTo3cNHaGfrWXgl4TkaH/view?usp=drive [...] Format de la ressource électronique : Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=37596
in INTERNATIONAL LEATHER MAKER (ILM) > N° 53 (05-06/2022) . - p. 52-54[article]Réservation
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 23395 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible Industry 5.0 empowers automotive sector to reach Europe's carbon neutral goals / Guillaume Boisot in JEC COMPOSITES MAGAZINE, N° 155 (03-04/2024)
[article]
Titre : Industry 5.0 empowers automotive sector to reach Europe's carbon neutral goals Type de document : texte imprimé Auteurs : Guillaume Boisot, Auteur Année de publication : 2024 Article en page(s) : p. 40-44 Note générale : Bibliogr. Langues : Anglais (eng) Catégories : Automobiles -- Industrie et Commerce -- Aspect de l'environnement
Automobiles -- Matériaux
Gaz à effet de serre -- Réduction
Industrie 5.0L’industrie 5.0, également appelée cinquième révolution industrielle, est un nouveau paradigme de développement promu par la Commission européenne. Elle encourage la promotion d’une activité industrielle qui dépasse les objectifs techniques ou économiques, tels que la productivité et l’efficacité. L’industrie 5.0 met en avant d’autres objectifs également essentiels pour l’avenir du secteur, tels que le bien-être du travailleur, la durabilité et la résilience. (Mecalux : https://www.mecalux.fr/blog/industrie-5-0 - 29/11/2021)
Neutralité carboneIndex. décimale : 668.4 Plastiques, vinyles Résumé : The European Union's 'Fit for 55' green transition plan [ is a pivotai initiative aimed at reducing net greenhouse gas emissions by at Ieast 55% by 2030. This ambitious target signifies a global commitment to combat climate change, with the automotive sector at the forefront of efforts to cut carbon emissions. It requires a radical transformation. The pressure is undoubtably on original equipment manufacturers (OEMs) to transition towards electric vehicles (EVs), marking a decisive shift away from internai combustion engines (ICE) vehicles. Note de contenu : - Designing sustainable foundations using data and AI
- Optimising design through digital reality
- Collaborating for transparency and accountability
- Fig. 1 : Nexus materials enrich screen
- Fig. 2 : Desktop simulation Digimat
- Fig. 3 : Carbon analysis Sumika full trim
- Fig. 4 : Nexus-3D whiteboardEn ligne : https://drive.google.com/file/d/1tPgY3v7bNIC8-zH8Ohq_dh1eELPHDlSP/view?usp=drive [...] Format de la ressource électronique : Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=41130
in JEC COMPOSITES MAGAZINE > N° 155 (03-04/2024) . - p. 40-44[article]Réservation
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 24484 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible Innovative and sustainable solutions for automotive paint shops / Sachin Kumar Kashyap in PAINTINDIA, Vol. LXXIII, N° 5 (05/2023)
[article]
Titre : Innovative and sustainable solutions for automotive paint shops Type de document : texte imprimé Auteurs : Sachin Kumar Kashyap, Auteur Année de publication : 2023 Article en page(s) : p. 52-62 Note générale : Bibliogr. Langues : Anglais (eng) Catégories : Ateliers de peinture industrielle
Automobiles -- Industrie et Commerce -- Aspect de l'environnement
Automobiles -- Revêtements:Automobiles -- Peinture
Couches minces
Durée de vie (Ingénierie)
Temps de cycle (production) -- RéductionIndex. décimale : 667.9 Revêtements et enduits Résumé : This Article focuses on innovative and sustainable initiatives for Automotive Paint Shops that not only improve sustainability but also reduce cycle time. The automotive industry is one of the major contributors to environmental pollution due to the high consumption of energy and use of hazardous materials in the painting process.
To address these issues, several new technologies have been developed, including Thin Film Pretreatment, Capsulated Paint Shop, and In Line Dual Tone Painting. These technologies aim to reduce energy consumption, minimize waste generation, and improve overall sustainability while also decreasing cycle time in the painting process.
This paper provides an overview of these technologies, highlighting their benefits and limitations, and discusses their potential for widespread adoption in the automotive industry. The findings suggest that the use of these innovative and sustainable initiatives can lead to significant reductions in the environmental impact of automotive paint shops, while also improvingtheir efficiency, profitability, and cycle time.Note de contenu : - Thin film pretreatment : Future uses
- Capsulated paint shop : Advantages over conventional system 7 tank PT-ED system- Challenges - Future uses
- Inline dual tone painting process : Advantages over conventional two pass system - Challenges - Future uses
- Table 1 : Comparison between conventional PT-ED systems Vs capsulated PT-ED systemEn ligne : https://drive.google.com/file/d/1KCWI83AaQzw7pk2njL-waML8qbmrciVz/view?usp=drive [...] Format de la ressource électronique : Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=39761
in PAINTINDIA > Vol. LXXIII, N° 5 (05/2023) . - p. 52-62[article]Réservation
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 24116 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible Towards a sustainable material use in the automotive industry : Life Cycle Costing and socio-technical approach to material use / Nabila Iken in MATERIAUX & TECHNIQUES, Vol. 107, N° 5 (2019)
[article]
Titre : Towards a sustainable material use in the automotive industry : Life Cycle Costing and socio-technical approach to material use Type de document : texte imprimé Auteurs : Nabila Iken, Auteur ; Stéphane Morel, Auteur ; Franck Aggeri, Auteur Année de publication : 2020 Article en page(s) : 14 p. Note générale : Bibliogr. Langues : Anglais (eng) Catégories : Automobiles -- Industrie et Commerce -- Aspect de l'environnement
Automobiles -- Matériaux
Coût du cycle de vieIndex. décimale : 629.22 Automobiles Résumé : The purpose of the article is twofold. We first present a Life Cycle Costing methodology applied at different scales to compare between design options in terms of materials use: in an automobile vehicle part, a whole vehicle, and a car manufacturer’s portfolio. The Life Cycle Costs consider costs for different stakeholders, including environmental damage costs (supported by the civil society), fuel expenses (supported by the customer) and materials costs (supported by the car manufacturer). The second objective of the article is to bring a management and socio-technical vision to the issue of material use in the automobile industry, in order to challenge the idea that all decisions regarding material use depend on purely technical and economic criteria. Through a qualitative research, we investigated the barriers to material efficiency and integrating the environmental criterion in decision making from a French car manufacturer’s perspective. Within the same company, we also collected material experts’ feedbacks on the LCC tool developed in the first Part, both in terms of methodology and potential integration in decision-making. Note de contenu : - 1. REDEFINING THE VALUE OF MATERIALS THROUGH A HOLISTIC INDICATOR : Introduction : why a life cycle cost ? - Method - Results - Discussion
- 2. SOCIO-TECHNICAL STUDY AND MANAGEMENT APPROACH OF MATERIALS IN THE AUTOMOTIVE INDUSTRY : Introduction - Method - Results - Discussion - Concluding commentsRéférence de l'article : 504 DOI : https://doi.org/10.1051/mattech/2019027 En ligne : https://www.mattech-journal.org/articles/mattech/pdf/2019/05/mt190045.pdf Format de la ressource électronique : Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=34445
in MATERIAUX & TECHNIQUES > Vol. 107, N° 5 (2019) . - 14 p.[article]Réservation
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Exemplaires (1)
Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 21775 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible La voiture durable, c'est parti ! in USINE NOUVELLE (L'), N° 3697 (09/2021)
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