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Development of an indicator thet quantifies the tendency of cosmetic product usage / C. Guinot in IFSCC MAGAZINE, Vol. 6, N° 2 (04-05-06/2003)
[article]
Titre : Development of an indicator thet quantifies the tendency of cosmetic product usage Type de document : texte imprimé Auteurs : C. Guinot, Auteur ; J. Latreille, Auteur ; L. Ambroisine, Auteur ; Elodie Mauger, Auteur ; M. Tenenhaus, Auteur Année de publication : 2003 Article en page(s) : p. 125-130 Note générale : Bibliogr. Langues : Anglais (eng) Tags : 'Etude marketing' 'Habitudes cosmétiques' 'Utilisation de produit cosmétique' 'Profils des utilisateurs' Index. décimale : 668.5 Parfums et cosmétiques Résumé : The aim of this project was to produce an indicator (score) that quantifies the tendency of cosmetic product usage and could be used to describe individuals in consumer studies as well as in the selection process for sensory analysis studies or in application test studies. A study was conducted on a representative sample of 1000 women ot the Ile-de-France area to collect information on the cosmetic habits of each volunteer, i.e., the use of different types of cosmetic products. The Partial Least Square (PLS) path modelling approach, which allows theunderlying structure of the data to be taken into account, was used to produce a series of partial scores corresponding to homogeneous groups of products (body care, facial care, specific facial care, skin complexion, make-up, and sun care), and a global score summarizing the global tendency of cosmetic product use by balancing the different types of products. Then, the relevance of the global score was checked using behavioral and skin characteristic variables known to influence the use of cosmetic products. Twenty-seven cosmetic products grouped into 6 single-dimensional blocks were retained for the construction of the scores. Finally, an equation was produced to allow the calculation of each individual's global score directly from the initial data. As expected, our global score was found to be relevant to characterize specific groups of subjects : significant effects on the global score were found for the socio-professional category of the "main salary earner", habits such as voluntary sun exposure, sporting activities, importance of personal appearance, facial skin type, dryeness of body skin, and age. Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=10597
in IFSCC MAGAZINE > Vol. 6, N° 2 (04-05-06/2003) . - p. 125-130[article]Réservation
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 003879 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible Global classification of human facial healthy skin using PLS discriminant analysis and clustering analysis / C. Guinot in INTERNATIONAL JOURNAL OF COSMETIC SCIENCE, Vol. 23, N° 2 (04/2001)
[article]
Titre : Global classification of human facial healthy skin using PLS discriminant analysis and clustering analysis Type de document : texte imprimé Auteurs : C. Guinot, Auteur ; J. Latreille, Auteur ; M. Tenenhaus, Auteur ; J. M. Malvy, Auteur Année de publication : 2001 Article en page(s) : p. 67-73 Note générale : Bibliogr. Langues : Anglais (eng) Tags : Classification Human healthy skin Skin types Statistical approach Index. décimale : 668.5 Parfums et cosmétiques Résumé : Les classifications actuelles qui définissent une peau saine sont fondées principalement sur un nombre très limité de caractéristiques cutanées telles que l'aspect gras de la peau ou sa sensibilité au soleil. Cette analyse a pour but d'établir une classification globale de la peau humaine saine du visage à l'aide de modèles mathématiques. Une recherche de typologie a été effectuée à partir des caractéristiques cliniques et biophysiques de la peau du visage des individus tout en tenant compte d'une classification théorique, reflet de l'expertise des dermatologues, appréciée sur les zones frontale et malaire du visage. Pour accroître l'efficacité prédictive des modèles avec un minimum de variables, la méthode d'analyse discriminante PLS (Partial Least Square) a été utilisée. Des méthodes de classification ont été appliquées aux composantes PLS obtenues afin de déterminer le nombre le plus vraisemblable de classes et pour regrouper les sujets selon leurs proximités. Grâce à cette approche, quatre composantes PLS ont pu être construites et six classes se sont avérées pertinentes. Ce travail a abouti à une proposition de classification à six classes plus vraisemblable et acceptable que les 36 combinaisons possibles de la classification théorique proposée. Nos données suggèrent que l'association de l'analyse discriminante PLS aux méthodes de classification permet d'obtenir de façon simple et appropriée une classification de la peau humaine saine et représente un outil potentiel utile dans le domaine de la recherche en cosmétologie et en dermatologie. DOI : 10.1046/j.1467-2494.2001.00068.x En ligne : https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1046/j.1467-2494.2001.00068.x Format de la ressource électronique : Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=4882
in INTERNATIONAL JOURNAL OF COSMETIC SCIENCE > Vol. 23, N° 2 (04/2001) . - p. 67-73[article]Réservation
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 003988 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible 003989 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible Typology of cosmetic behaviour of french women from Paris area / Elodie Mauger in SOFW JOURNAL, Vol. 133, N° 4 (04/2007)
[article]
Titre : Typology of cosmetic behaviour of french women from Paris area Type de document : texte imprimé Auteurs : Elodie Mauger, Auteur ; J. Latreille, Auteur ; L. Ambroisine ; M. Tenenhaus ; Christiane Guinod Année de publication : 2007 Article en page(s) : p. 54-59 Note générale : Bibliogr. Langues : Anglais (eng) Catégories : Consommateurs -- Attitudes
Cosmétiques
Études de marché
FrançaisesIndex. décimale : 668.5 Parfums et cosmétiques Résumé : In order to meet expectations of marketing services and product developers, many surveys have focused on consumers' behaviour in order to identify "typical profiles" of consumers. The aim of this analysis was to identify groups of individuals with a particular type of behaviour with regards to cosmetic products and aesthetics, using an appropriate analysis strategy. The study was conducted on 654 women from Paris area. A questionnaire on lifestyle and cosmetic habits was submitted to each woman. The statistical analysis had to meet three requirements: 1) To summarise all the available information as well as possible ; 2) To identify groups of individuals with a particular behaviour ; 3) To describe these groups of individuals. The information was reduced to 46 synthetic variables. An eight-class typology was obtained. A typical profile was defined for each class and a title characterising the class was given: "tare woman", "excessive consumer woman", "nature woman«, »mask woman«, »"efractory woman", "stressed woman", "stay-at-home woman", "appearance-conscious woman". Each class corresponds to a specific type of consumers. This typology can be used as a classification tool for a better knowledge of consumer expectation in order to define targeted marketing strategies. Note de contenu : - MATERIALS AND METHODS : Summary of the information - Identification of a typology of individuals - Description of the typology of cosmetic behaviour
- RESULTS AND DISCUSSION : Summary of the information - Identification of a typology of individuals - first stage - Identification of a typology of individuals - second stage - Description of the typology of cosmetic behaviour
- TABLES : 1. Summary of the typology of cosmetic behaviour - 2. Typical profiles of cosmetic behaviourPermalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=30982
in SOFW JOURNAL > Vol. 133, N° 4 (04/2007) . - p. 54-59[article]Réservation
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 20074 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible