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Assessment of sun reactive skin type with multiple correspondence analysis, hierarchical and tree-structured classification methods / C. Guinot in INTERNATIONAL JOURNAL OF COSMETIC SCIENCE, Vol. 24, N° 4 (08/2002)
[article]
Titre : Assessment of sun reactive skin type with multiple correspondence analysis, hierarchical and tree-structured classification methods Type de document : texte imprimé Auteurs : C. Guinot, Auteur ; J. Latreille, Auteur ; F. Morizot, Auteur ; L. Ambroisine, Auteur ; Elodie Mauger, Auteur ; M. Tenehaus, Auteur ; J. M. Malvy, Auteur Année de publication : 2002 Article en page(s) : p. 207-216 Note générale : Bibliogr. Langues : Anglais (eng) Tags : Classification Human skin Phototype Statistical approach Sun reactive type Index. décimale : 668.5 Parfums et cosmétiques Résumé : La classification du phototype, reflet de la protection naturelle de la peau au soleil, repose sur la susceptibilité à prendre des coups de soleil, la capacité à bronzer et trois informations phénotypiques. En pratique, les individus présentant rarement l'ensemble des caractéristiques prévues pour un phototype donné, la décision de l'expert d'attribuer un sujet particulier à une classe repose sur une part de subjectivité. Le but de cette étude, conduite sur 212 femmes volontaires d'Ile-de-France, était d'analyser la contribution de chacune des caractéristiques dans le processus de classification effectué par l'expert pour déterminer le phototype, et de proposer une classification reposant sur une approche statistique. Une équation de régression multiple a été construite pour chacun des phototypes représentés dans l'échantillon. Les coefficients obtenus ont démontré que l'importance accordée en pratique à chaque caractéristique était très variable d'un phototype à l'autre, suggérant que la détermination du phototype pourrait être facilitée par la mise en place d'une pondération des caractéristiques dans la règle de décision. Les méthodes d'analyse factorielle des correspondances multiples et de classification ascendante hiérarchique ont ensuite montré que les sujets de l'un des phototypes pourraient être répartis en deux classes plus homogènes, les autres classes demeurant globalement inchangées par rapport à leur définition originelle. DOI : 10.1046/j.1467-2494.2002.00140.x En ligne : https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1046/j.1467-2494.2002.00140.x Format de la ressource électronique : Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=4781
in INTERNATIONAL JOURNAL OF COSMETIC SCIENCE > Vol. 24, N° 4 (08/2002) . - p. 207-216[article]Réservation
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 003997 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible 004022 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible Development of an indicator thet quantifies the tendency of cosmetic product usage / C. Guinot in IFSCC MAGAZINE, Vol. 6, N° 2 (04-05-06/2003)
[article]
Titre : Development of an indicator thet quantifies the tendency of cosmetic product usage Type de document : texte imprimé Auteurs : C. Guinot, Auteur ; J. Latreille, Auteur ; L. Ambroisine, Auteur ; Elodie Mauger, Auteur ; M. Tenenhaus, Auteur Année de publication : 2003 Article en page(s) : p. 125-130 Note générale : Bibliogr. Langues : Anglais (eng) Tags : 'Etude marketing' 'Habitudes cosmétiques' 'Utilisation de produit cosmétique' 'Profils des utilisateurs' Index. décimale : 668.5 Parfums et cosmétiques Résumé : The aim of this project was to produce an indicator (score) that quantifies the tendency of cosmetic product usage and could be used to describe individuals in consumer studies as well as in the selection process for sensory analysis studies or in application test studies. A study was conducted on a representative sample of 1000 women ot the Ile-de-France area to collect information on the cosmetic habits of each volunteer, i.e., the use of different types of cosmetic products. The Partial Least Square (PLS) path modelling approach, which allows theunderlying structure of the data to be taken into account, was used to produce a series of partial scores corresponding to homogeneous groups of products (body care, facial care, specific facial care, skin complexion, make-up, and sun care), and a global score summarizing the global tendency of cosmetic product use by balancing the different types of products. Then, the relevance of the global score was checked using behavioral and skin characteristic variables known to influence the use of cosmetic products. Twenty-seven cosmetic products grouped into 6 single-dimensional blocks were retained for the construction of the scores. Finally, an equation was produced to allow the calculation of each individual's global score directly from the initial data. As expected, our global score was found to be relevant to characterize specific groups of subjects : significant effects on the global score were found for the socio-professional category of the "main salary earner", habits such as voluntary sun exposure, sporting activities, importance of personal appearance, facial skin type, dryeness of body skin, and age. Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=10597
in IFSCC MAGAZINE > Vol. 6, N° 2 (04-05-06/2003) . - p. 125-130[article]Réservation
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 003879 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible Typology of cosmetic behaviour of french women from Paris area / Elodie Mauger in SOFW JOURNAL, Vol. 133, N° 4 (04/2007)
[article]
Titre : Typology of cosmetic behaviour of french women from Paris area Type de document : texte imprimé Auteurs : Elodie Mauger, Auteur ; J. Latreille, Auteur ; L. Ambroisine ; M. Tenenhaus ; Christiane Guinod Année de publication : 2007 Article en page(s) : p. 54-59 Note générale : Bibliogr. Langues : Anglais (eng) Catégories : Consommateurs -- Attitudes
Cosmétiques
Études de marché
FrançaisesIndex. décimale : 668.5 Parfums et cosmétiques Résumé : In order to meet expectations of marketing services and product developers, many surveys have focused on consumers' behaviour in order to identify "typical profiles" of consumers. The aim of this analysis was to identify groups of individuals with a particular type of behaviour with regards to cosmetic products and aesthetics, using an appropriate analysis strategy. The study was conducted on 654 women from Paris area. A questionnaire on lifestyle and cosmetic habits was submitted to each woman. The statistical analysis had to meet three requirements: 1) To summarise all the available information as well as possible ; 2) To identify groups of individuals with a particular behaviour ; 3) To describe these groups of individuals. The information was reduced to 46 synthetic variables. An eight-class typology was obtained. A typical profile was defined for each class and a title characterising the class was given: "tare woman", "excessive consumer woman", "nature woman«, »mask woman«, »"efractory woman", "stressed woman", "stay-at-home woman", "appearance-conscious woman". Each class corresponds to a specific type of consumers. This typology can be used as a classification tool for a better knowledge of consumer expectation in order to define targeted marketing strategies. Note de contenu : - MATERIALS AND METHODS : Summary of the information - Identification of a typology of individuals - Description of the typology of cosmetic behaviour
- RESULTS AND DISCUSSION : Summary of the information - Identification of a typology of individuals - first stage - Identification of a typology of individuals - second stage - Description of the typology of cosmetic behaviour
- TABLES : 1. Summary of the typology of cosmetic behaviour - 2. Typical profiles of cosmetic behaviourPermalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=30982
in SOFW JOURNAL > Vol. 133, N° 4 (04/2007) . - p. 54-59[article]Réservation
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 20074 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible