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Hybrid epoxy-SiO2/GO nanosheets anti-corrosive coating for aeronautic aluminum Al6061-T5 / Jevet E. D. López-Campos in JOURNAL OF COATINGS TECHNOLOGY AND RESEARCH, Vol. 21, N° 2 (03/2024)
[article]
Titre : Hybrid epoxy-SiO2/GO nanosheets anti-corrosive coating for aeronautic aluminum Al6061-T5 Type de document : texte imprimé Auteurs : Jevet E. D. López-Campos, Auteur ; José Mojica-Gómez, Auteur ; Alfredo Maciel-Cerda, Auteur ; VÃctor M. Castano, Auteur ; Genoveva Hernandez-Padron, Auteur Année de publication : 2024 Article en page(s) : p. 559-574 Note générale : Bibliogr. Langues : Américain (ame) Catégories : Aluminium L'aluminium est un élément chimique, de symbole Al et de numéro atomique 13. C’est un métal pauvre, malléable, de couleur argent, qui est remarquable pour sa résistance à l’oxydation13 et sa faible densité. C'est le métal le plus abondant de l'écorce terrestre et le troisième élément le plus abondant après l'oxygène et le silicium ; il représente en moyenne 8 % de la masse des matériaux de la surface solide de notre planète. L'aluminium est trop réactif pour exister à l'état natif dans le milieu naturel : on le trouve au contraire sous forme combinée dans plus de 270 minéraux différents, son minerai principal étant la bauxite, où il est présent sous forme d’oxyde hydraté dont on extrait l’alumine. Il peut aussi être extrait de la néphéline, de la leucite, de la sillimanite, de l'andalousite et de la muscovite.
L'aluminium métallique est très oxydable, mais est immédiatement passivé par une fine couche d'alumine Al2O3 imperméable de quelques micromètres d'épaisseur qui protège la masse métallique de la corrosion. On parle de protection cinétique, par opposition à une protection thermodynamique, car l’aluminium reste en tout état de cause très sensible à l'oxydation. Cette résistance à la corrosion et sa remarquable légèreté en ont fait un matériau très utilisé industriellement.
L'aluminium est un produit industriel important, sous forme pure ou alliée, notamment dans l'aéronautique, les transports et la construction. Sa nature réactive en fait également un catalyseur et un additif dans l'industrie chimique ; il est ainsi utilisé pour accroître la puissance explosive du nitrate d'ammonium.
Anticorrosifs
Anticorrosion
Avions -- Revêtements
Caractérisation
Couches minces
Dioxyde de silicium
Epoxydes
Essais accélérés (technologie)
Essais dynamiques
Métaux -- Revêtements protecteurs
Mouillabilité
Oxyde de graphène
Revêtements organiques
Spectroscopie d'impédance électrochimiqueIndex. décimale : 667.9 Revêtements et enduits Résumé : The mechanical and anti-corrosive evaluation of a hybrid epoxy resin–SiO2 and graphene oxide (GO) are presented. Three composite materials were prepared with 0%, 0.1 wt% and 0.5 wt% GO concentrations. The hybrid material was prepared by the sol-gel process incorporating the silica particles in situ within the epoxy resin (ER) matrix and previously that ER was functionalized with carboxyl groups using abietic acid and labeled as functionalized epoxy resin. The deposition of the three hybrids in aluminum 6061 substrates was made by blade coating, measuring wet and dry film thickness. The study of mechanical properties involved adhesion, pencil scratch hardness, and abrasion test methods where the incorporation of 0.5 wt% of GO improved the mechanical properties considerably. The anti-corrosive properties of the coatings were evaluated through electrochemical impedance spectroscopy and accelerated corrosion using a salt spray chamber showing that GO forms an anti-corrosive barrier increasing the operation life of the coatings in corrosive environments. Anti-ice properties were related to the contact angle measurement from which the GO concentrations showed more hydrophobic behavior. All the tests were carried out according to ASTM standards. The incorporation of 0.5% of GO showed a significant improvement in the mechanical and anti-corrosive results, improving corrosion resistance up to 500 h. The abrasion tests had an increase in 35%, its hardness up to 9H, and the wear index improved by 29.14% compared with composites with 0.1 wt% of GO and without GO. The HREF1 and HREF5 materials do present an increase in the contact angle thanks to the incorporation of graphene oxide. The results of electrochemical impedance spectroscopy and the impedance curves show a better behavior for the HREF5 composite due to the difference in resistance over time. Note de contenu : - MATERIALS
- METHODOLOGY : Synthesis - Preparation of aluminum substrates - Preparation of hybrid coatings
- CHARACTERIZATION : Mechanical tests - Corrosion test
- RESULTS AND DISCUSSION : GO nanosheets characterization - Spectroscopic coatings characterization - SEM characterization - Mechanical characterization - Accelerated corrosion - Electrochemical impedance spectroscopy (EIS) - Corrosion mechanism - Wettability
- Table 1 : Adhesion, hardness, and abrasion results for specific thickness (*2 mm grid cut for thickness greater than 50 um)
- Table 2 : Wear index calculations (ASTM D4060-19)
- Table 3 : EIS equivalent circuit model results for each element for the hybrid coatingsEn ligne : https://drive.google.com/file/d/1vVrKHAq6wLEyjcDRsFRd3njuCVAu_c1u/view?usp=drive [...] Format de la ressource électronique : Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=40777
in JOURNAL OF COATINGS TECHNOLOGY AND RESEARCH > Vol. 21, N° 2 (03/2024) . - p. 559-574[article]Réservation
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