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Optimized heat dissipation of energy storage systems / Michael Frauenhofer in ADHESION - ADHESIVES + SEALANTS, Vol. 17, N° 3/2020 (2020)
[article]
Titre : Optimized heat dissipation of energy storage systems Type de document : texte imprimé Auteurs : Michael Frauenhofer, Auteur ; Marc Gormanns, Auteur ; Martin Simon, Auteur ; Martin Rütters, Auteur ; Holger Fricke, Auteur Année de publication : 2020 Article en page(s) : p. 12-17 Note générale : Bibliogr. Langues : Multilingue (mul) Catégories : Dissipation d'énergie
Energie thermique
Piles électriques
Thermocinétique
Véhicules électriquesIndex. décimale : 668.3 Adhésifs et produits semblables Résumé : The quality of the heat dissipation from batteries towards the outer casinghas a strong impact on the performance and life on an electric vehicle. The heat conduction path between battery module and cooling system is realized in series production electric vehicles by measn of paste-like materials. These so-called gap fillers exhibit high thermal conductivity and specific mechanical properties. The aim of an ongoing BMWi research project is to develop a new generation of gap fillers with improved thermal conductivity and reduced density and to qualify them for use in series production. Note de contenu : - Significance of the gap filler
- The OWES research project
- Challenge in the formulation of gap fillers
- Further development of ceramic fillers
- Aluminum based fillers
- Carbon based fillers
- Carbon-AlOx hybrid based filler
- Manufacturing properties
- Simulation of squeezing flows
- The squeeze flow experiment
- Fluid structure interaction simulations
- Simulation of the battery assembly process
- Industrial use of the simulations
- Fig. 1 : Before inserting the cell modules into the compartment floor, a heat-conducting gap filler is inserted
- Fig. 2 : Cooperation in the OWES project
- Fig. 3 : Influence of the degree of filling on density, thermal conductivity and viscosity on conventional materials (dashed) and improvement materials targeted in the project
- Fig. 4 : Comparison of the thermal conductivities when replacing aluminium oxide by adding graphite and corresponding densities of the mixtures
- Fig. 5 : The squeeze flow experiment is used to predict the force and the pressure when squeezing gap fillers
- Fig. 6 : Simulation of a squeeze flow experiment on the bases of rheological data determined by a fluid structure simulation (FSI)
- Fig. 7 : Experiment on the deflection of a metal sheet by the flow of a pink gap filler and comparison with the simulation
- Fig. 8 : Comparison of experiment and simulation at component
- Fig. 9 : Importance of the simulation of a complete component for industrial productionEn ligne : https://drive.google.com/file/d/1O6T29vV8_DaIcWyY49xdX5nEZYgs_x86/view?usp=drive [...] Format de la ressource électronique : Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=34643
in ADHESION - ADHESIVES + SEALANTS > Vol. 17, N° 3/2020 (2020) . - p. 12-17[article]Réservation
Réserver ce documentThe myth of silicone ban in the automotive industry / Martin Rütters in ADHESION - ADHESIVES + SEALANTS, Vol. 18, N° 3/2021 (2021)
[article]
Titre : The myth of silicone ban in the automotive industry Type de document : texte imprimé Auteurs : Martin Rütters, Auteur ; Florian Schels, Auteur Année de publication : 2021 Article en page(s) : p. 14-21 Note générale : Bibliogr. Langues : Multilingue (mul) Catégories : Adhésifs dans les automobiles
Chromatographie en phase gazeuse
Composants électriques et électroniques
Composés organiques volatils
Criblage
Dégazage
Elastomères silicones vulcanisables à chaud
SiliconesLes silicones, ou polysiloxanes, sont des composés inorganiques formés d'une chaine silicium-oxygène (...-Si-O-Si-O-Si-O-...) sur laquelle des groupes se fixent, sur les atomes de silicium. Certains groupes organiques peuvent être utilisés pour relier entre elles plusieurs de ces chaines (...-Si-O-...). Le type le plus courant est le poly(diméthylsiloxane) linéaire ou PDMS. Le second groupe en importance de matériaux en silicone est celui des résines de silicone, formées par des oligosiloxanes ramifiés ou en forme de cage (wiki).
SiloxanesLes siloxanes sont une classe de composés du silicium dont la formule empirique est R2SiO, où R est un groupe radical qui peut être organique. Des exemples représentatifs sont [SiO(CH3)2]n (diméthylsiloxane) et [SiO(C6H5)2]n (diphénylsiloxane), où n est typiquement supérieur à 4. Ces composés peuvent être des hybrides organiques et inorganiques. Les chaînes organiques confèrent au composé des propriétés hydrophobes alors que la chaîne principale -Si-O-Si-O- est purement inorganique.
Le mot siloxane est dérivé de Silicium, Oxygène et alkane.
Des siloxanes peuvent être trouvés dans des produits tels que des cosmétiques, des déodorants, des enduits hydrophobes pour pare-brise, des peintures et certains savons.
Les siloxanes polymérisés (polysiloxanes) sont appelés silicones1,2.
Le siloxane est massivement utilisé dans l'industrie cosmétique (rouges à lèvre, conditionneurs et shampooings, déodorants, etc.).
Une application récente du Siloxane D5 (2001) a été trouvée dans le nettoyage à sec des textiles en remplacement du perchloroéthylène. Ce procédé est très répandu aux États-Unis et au Royaume-Uni. Il devient de plus en plus courant en Europe continentale dont la France, afin de promouvoir l'usage de procédés écologiques et respectueux de la santé humaine.Index. décimale : 668.3 Adhésifs et produits semblables Résumé : The use of silicones in automotive applications opens great opportunities. However, there are also certain risks, especially in e-mobility applications, so that in the supplier industry there is sometimes the myth of a silicone ban present. As part of a bilateral project, Audi and Fraunhofer IFAM have now investigated the outgassing behaviour of silicone-containing materials in the environment of mechatronic and electronic components in more detail. Note de contenu : - Silicones materials in (E-)vehicles
- Motivation and project goals
- Practical examples from component development
- DC brushed motors in actuator kinematic drives
- Electromechanical switches, relays and contactors
- Emission of volatile siloxanes
- Selection of the determination method for volatile siloxanes
- Round robin tests
- Material screening
- Secondary emission
- Influence of pressure compensation membranes
- Use in practice
- Fig. 1 : Interrelationships of the effects of silicones - the points considered in the project are outlined in red
- Failure of a DC motor due to silicone outgassing from the seal
- Fig. 3 : Comparison of microscopy and EDX mapping (Si) of an electrical relay contact that failed due to emissions from the plug seal
- Fig. 4 : Spontaneous increase in resistance of a pre-opened twin type relay after 1966 switching cycles during operation in a defined silicone gas atmosphere (ACT 212, Panasonic, 12 V/10 A
- Fig. 5 : General structures of cyclic and linear siloxanes and respective examples of chain length 4
- Fig. 6 : rinciple sketch of a mass spectrum of a linear polydimethylsiloxane with desired product and low molecular cyclic by-products
- Fig. 7 : Different strategies for analysis of siloxanes
- Fig. 8 : Sample preparation : extraction according to PV 3055 (1 g silicone en 10 ml heptane) and emission according to PV 3040 under standard conditions (50 mg silicones on 20 ml gas volume)
- Fig. 9 : Typical gas chromatography system with autosampler : oven, headspace tray and tray with vials for liquid injection
- Fig. 10 : Typical chromatogram of an emission analysis at 145°C with high D- and low L-fractions
- Fig. 11 : Results of the volatile siloxane-content and -emission determinations (145°C) on 18 silicone materials
- Fig. 12 : Schematic testing procedure for secondary emission
- Fig. 13 : Backbiting process to replicate volatile siloxanes
- Fig. 14 : Results of the gas concentration profiles of a secondary emitting silicone rubber- before and after tempering at different times at 200°C
- Fig. 15 : Gas concentration within a closed compartment, closed with DAE and with DAE after climate changeEn ligne : https://drive.google.com/file/d/1So13Vl54uvHTt410gGiiCgfMdyeL7jq_/view?usp=drive [...] Format de la ressource électronique : Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=36202
in ADHESION - ADHESIVES + SEALANTS > Vol. 18, N° 3/2021 (2021) . - p. 14-21[article]Réservation
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