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Joining and disjoining concepts for adhesive bonded lightweight structures / Jan Ditter in ADHESION - ADHESIVES + SEALANTS, Vol. 16, N° 3/2019 (2019)
[article]
Titre : Joining and disjoining concepts for adhesive bonded lightweight structures Type de document : texte imprimé Auteurs : Jan Ditter, Auteur ; Gerson Meschut, Auteur ; Michael Wibbeke, Auteur Année de publication : 2019 Article en page(s) : p. 12-16 Note générale : Bibliogr. Langues : Multilingue (mul) Catégories : Adhésifs dans les automobiles
Assemblages collés
Automobiles -- Entretien et réparations
Chauffage
Essais de pelage
Essais dynamiques
Traction (mécanique)Index. décimale : 668.3 Adhésifs et produits semblables Résumé : An important part of a vehicle life cycle is the repair of damaged vehicle structures after traffic accidents. Before a professional car body repair can be carried out, however, the existing series joint must be removed in a manner that is gentle on the material. Note de contenu : - Fig. 1 : Typical repair procedure for a car body in multi-material design
- Fig. 2 : Plastic deformation of the B-pillar after side impact : Condition after the first crash of original structure and condition after the second crash of incorrectly repaired structure
- Fig. 3 : The Task for the creative workshops with the aim of developing new removal methods : Adhesive layer 1 in the original structure must not be negatively influenced during removal
- Fig. 4 : Three exemplary heating processes: infrared heating, plasma heating and TIG heating
- Fig. 5 : Dynamic peel test at RT and - 100 °C
- Fig. 6 : Failure pictures of the impact peel tests at RT and -100°C
- Fig. 7 : Exemplary joint strengths under the quasi-static tensile test of a three-layer joint: Comparison of a series joint (self-pierce riveting and 1c adhesive bonding) and a repair joint (flow-form riveting and 2c adhesive bonding)En ligne : https://drive.google.com/file/d/1m5ISoGrFkDZDXi8Glwrw36U50ODmULAG/view?usp=drive [...] Format de la ressource électronique : Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=32921
in ADHESION - ADHESIVES + SEALANTS > Vol. 16, N° 3/2019 (2019) . - p. 12-16[article]Réservation
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 21164 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible Simple determination of fast curing parameters for bonded structures / Jan Ditter in ADHESION - ADHESIVES + SEALANTS, Vol. 17, N° 1/2020 (2020)
[article]
Titre : Simple determination of fast curing parameters for bonded structures Type de document : texte imprimé Auteurs : Jan Ditter, Auteur ; Tobias Aubel, Auteur ; Gerson Meschut, Auteur Année de publication : 2020 Article en page(s) : p. 30-35 Note générale : Bibliogr. Langues : Multilingue (mul) Catégories : Acier L'acier est un alliage métallique utilisé dans les domaines de la construction métallique et de la construction mécanique.
L'acier est constitué d'au moins deux éléments, le fer, très majoritaire, et le carbone, dans des proportions comprises entre 0,02 % et 2 % en masse1.
C'est essentiellement la teneur en carbone qui confère à l'alliage les propriétés du métal qu'on appelle "acier". Il existe d’autres métaux à base de fer qui ne sont pas des aciers comme les fontes et les ferronickels par exemple.
AluminiumL'aluminium est un élément chimique, de symbole Al et de numéro atomique 13. C’est un métal pauvre, malléable, de couleur argent, qui est remarquable pour sa résistance à l’oxydation13 et sa faible densité. C'est le métal le plus abondant de l'écorce terrestre et le troisième élément le plus abondant après l'oxygène et le silicium ; il représente en moyenne 8 % de la masse des matériaux de la surface solide de notre planète. L'aluminium est trop réactif pour exister à l'état natif dans le milieu naturel : on le trouve au contraire sous forme combinée dans plus de 270 minéraux différents, son minerai principal étant la bauxite, où il est présent sous forme d’oxyde hydraté dont on extrait l’alumine. Il peut aussi être extrait de la néphéline, de la leucite, de la sillimanite, de l'andalousite et de la muscovite.
L'aluminium métallique est très oxydable, mais est immédiatement passivé par une fine couche d'alumine Al2O3 imperméable de quelques micromètres d'épaisseur qui protège la masse métallique de la corrosion. On parle de protection cinétique, par opposition à une protection thermodynamique, car l’aluminium reste en tout état de cause très sensible à l'oxydation. Cette résistance à la corrosion et sa remarquable légèreté en ont fait un matériau très utilisé industriellement.
L'aluminium est un produit industriel important, sous forme pure ou alliée, notamment dans l'aéronautique, les transports et la construction. Sa nature réactive en fait également un catalyseur et un additif dans l'industrie chimique ; il est ainsi utilisé pour accroître la puissance explosive du nitrate d'ammonium.
Assemblages collés
Collage structural
Composites à fibres de carbone
Métaux -- Collage
Résistance au cisaillement
Réticulation (polymérisation)
Simulation par ordinateurIndex. décimale : 668.3 Adhésifs et produits semblables Résumé : Since structural bonding in large-scale production is currently only economically viable in conjunction with fixing processes, bonded structures without fixing elements must be partially pre-cured in a short time. The parameterisation of fast curing processes usually requires time-consuming and complex experimental investigations. To reduce this effort, a methodology has been developed that enables users to determine applicable fast curing parameters with little effort. Note de contenu : - Procedure for the determination of fast curing parameters using differential scanning calorimetry (DSC)
- Test method for determining the handling stength of fast cured adhesive joints
- Results
- Numerical simulation of heat distribution during fast curing
- Application example
- Fig. 1 : Methodical approach
- Fig. 2 : Procedure for the determination of fast curing parameters using the DSC and MFK
- Fig. 3 : Lap shear strength of thick adherent lap shear specimens as a function of the degree of conversion at different isothermal holdint times
- Fig. 4 : Maximum achieved strengths of single lap shear specimens of different material combinations (St : steel, Es : stainless austenitic steel, Al : aluminium) with one-sided inductive heating
- Fig. 5 : Lap shear strengths of a segmented multiple element specimen after fast curing of segments 1,3 and 5 compared to the reference value after conventional oven curing
- Fig. 6 : Structure of the simulation of the multiple element specimen with specimen holder : Curing of the first curing point (temperature scale in Kelvin)
- Fig. 7 : Representation of the degree of conversion distribution (A : side view during the curing of the first curing point, B : top view of the lower joining part after fast curing of the first, third and fifth curing point)
- Fig. 8 : Comparison of the simulated degrees of conversion of the third point of the multiple element spceimen with experimentally-determined values
- Fig. 9 : Bonded CFRP reinforcement in a steel profile (application example from the PROLEI project)En ligne : https://drive.google.com/file/d/1dY7JqjNYLMCgSsCN2Adw8MK50QNNhM7h/view?usp=drive [...] Format de la ressource électronique : Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=33599
in ADHESION - ADHESIVES + SEALANTS > Vol. 17, N° 1/2020 (2020) . - p. 30-35[article]Réservation
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