[article]
Titre : |
UHP waterjetting for new and aged steel |
Type de document : |
texte imprimé |
Auteurs : |
Joao Azevedo, Auteur |
Année de publication : |
2017 |
Article en page(s) : |
p. 32-46 |
Note générale : |
Bibliogr. |
Langues : |
Américain (ame) |
Catégories : |
Abrasion par jet d'eau AcierL'acier est un alliage métallique utilisé dans les domaines de la construction métallique et de la construction mécanique.
L'acier est constitué d'au moins deux éléments, le fer, très majoritaire, et le carbone, dans des proportions comprises entre 0,02 % et 2 % en masse1.
C'est essentiellement la teneur en carbone qui confère à l'alliage les propriétés du métal qu'on appelle "acier". Il existe d’autres métaux à base de fer qui ne sont pas des aciers comme les fontes et les ferronickels par exemple. Anticorrosion Entretien et réparations Métaux -- Revêtements protecteurs Métaux -- Revêtements:Métaux -- Peinture Surfaces -- Nettoyage
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Index. décimale : |
667.9 Revêtements et enduits |
Résumé : |
Through performance testing and live project cases, this article confirms that when the proper coating technology is implemented, the use of UHP waterjetting can potentially cut cost and time, reduce project uncertainties and assure high durability corrosion protection at the same level (or better) than the durability expected when using abrasive blasting. |
Note de contenu : |
Table 1 : AB High-Durability Scenario — Minimum Degrees of Cleanliness (Common Practice)
Table 2 : UHP High-Durability Scenario — Minimum Degrees of Cleanliness of Article Examples
Table 3 : SNCF Testing – Performance Over Wet Surfaces
Table 4 : Abrasive-Blasting Scenario, 3,000 m2 Block
Table 5 : UHP Waterjetting Scenario, 3,000 m2 Block
Table 6 : UHP Waterjetting vs. AB Scenarios, 3,000 m2 Block — Conclusions
Fig. 1 : Typical surface condition after UHP waterjetting and immediately before painting
Fig. 2 : UHP waterjetting provides the best soluble salts removal performance among surface preparation options
Fig. 3 : IMO PSPC testing — performance check over damp flash-rusted UHP waterjetted carbon steel for over 15 years design life in water ballast tanks. This photo shows panel condition before painting: WJ2-M according to SSPC Vis-4, equivalent to ISO 8501-1’s Wa 2½ M
Fig. 4 : The Dom LuÃs I Bridge in Oporto, Portugal: over a century-old, lead-based paint fully UHP waterjetted to bare metal in 2003. Still in perfect condition today
Fig. 5 : UHP waterjetting of external hull using robotic high-productivity tools. Still, manual UHP waterjetting is necessary to pick up imperfections and excess water and flash rust are always present
Fig. 6 : Snapshots of UHP and painting operations at block stage at Ecovix, clockwise from top left: mist produced inside the chamber while a block is UHP waterjetted; detail of UHP waterjetting underneath the block ; flash-rust tolerance is needed ; the backstage of the chamber, where all UHP pumps and water treatment plant (recycling the water) are located
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En ligne : |
http://www.paintsquare.com/archive/?fuseaction=view&articleid=6141 |
Format de la ressource électronique : |
Web |
Permalink : |
https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=29499 |
in JOURNAL OF PROTECTIVE COATINGS & LININGS (JPCL) > Vol. 34, N° 9 (09/2017) . - p. 32-46
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