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JEC COMPOSITES MAGAZINE / Mutel, Frédérique . N° 152EnergyMention de date : 09-10/2023 Paru le : 25/08/2023 |
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Ajouter le résultat dans votre panierCustom-built advanced winding technology machines bring new possibilities / Humphrey Carter in JEC COMPOSITES MAGAZINE, N° 152 (09-10/2023)
[article]
Titre : Custom-built advanced winding technology machines bring new possibilities Type de document : texte imprimé Auteurs : Humphrey Carter, Auteur Année de publication : 2023 Article en page(s) : p. 21-23 Langues : Anglais (eng) Catégories : Automatisation
Bobinage
Composites à fibres de carbone
Composites à fibres de carbone -- Appareils et matériels
Enroulement filamentaire
Procédés de fabricationIndex. décimale : 668.4 Plastiques, vinyles Résumé : Czech Republic-based CompoTech PLUS spol. s r.o is a composite component design and manufacturing company. It uses proprietary advanced filament laying and axial fibre winding process technologies. They develop and custom manfuacture alternative, lightweight, carbon composites solutiosn to steel and aluminuim. They provide significant design, performance, productivity and cost-saving benefits. Note de contenu : - Robot-assisted automated carbon fibre pallet production
- New automated machine-building capabilities
- Built-in performance and production flexibility
- Robot technology partnership
- Customised control software program
- Future projectsEn ligne : https://drive.google.com/file/d/1DvD2AYPB7Ii_dIRXOz14mmbeSBqoBEC6/view?usp=drive [...] Format de la ressource électronique : Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=40569
in JEC COMPOSITES MAGAZINE > N° 152 (09-10/2023) . - p. 21-23[article]Réservation
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 24157 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible A sustainable future for the composites industry / Guillaume Perben in JEC COMPOSITES MAGAZINE, N° 152 (09-10/2023)
[article]
Titre : A sustainable future for the composites industry Type de document : texte imprimé Auteurs : Guillaume Perben, Auteur Année de publication : 2023 Article en page(s) : p. 24-27 Langues : Anglais (eng) Catégories : Bateaux -- Matériaux
Composites à fibres de verre -- Recyclage
Epoxydes
PyrolyseLa pyrolyse est la décomposition ou thermolyse d'un composé organique par la chaleur pour obtenir d'autres produits (gaz et matière) qu'il ne contenait pas. L'opération est réalisée en l'absence d'oxygène ou en atmosphère pauvre en oxygène pour éviter l'oxydation et la combustion (L’opération ne produit donc pas de flamme). Il s'agit du premier stade de transformation thermique après la déshydratation.
Elle permet généralement d'obtenir un solide carboné, une huile et un gaz. Elle débute à un niveau de température relativement bas (à partir de 200 °C) et se poursuit jusqu'à 1 000 °C environ. Selon la température, la proportion des trois composés résultants est différente.Index. décimale : 668.4 Plastiques, vinyles Résumé : Versatile, light, cheap, durable, and with seeminglylimitless applications, it is no exaggeration to say that GFRP has revolutionised manufacturing across most major industries since its mass commercialisation roughly 50 years ago. Unfortunately, the same durability that makes GFRP the material of choice for so many products has also made the task of finding end-of-life solutions incredibly challenging. Note de contenu : - What options are available for the composites industry ?
- Let's try again
- Pyrolysis and post-treatment
- A fresh go-to-market approach
- APER : a test case in boat recycling
- Closing the loop on the composites industry
- Fig. 1 : Schematic diagram of a pyrolysis system
- Fig. 2 : Glass fibre reinforced epoxy sample before and after pyrolysis ; the GFRP is composed of 10 sheets of woven glass fibres ; after pyrolysis, the fibres are covered with a residual layer of amorphous carbon
- Fig. 3 : Electron microscope images show the reslut when the amorphous carbon is removed, leaving the original fibres clean and intact
- Fig. 4 : Composites recycling's process map
- Fig. 5 : The mobile recycling units will fit into a container like this one, to ensure access to any waste storage locationEn ligne : https://drive.google.com/file/d/1lcwPoyZcSkhLieOJwvCRIv1SH5TIm4i9/view?usp=drive [...] Format de la ressource électronique : Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=40570
in JEC COMPOSITES MAGAZINE > N° 152 (09-10/2023) . - p. 24-27[article]Réservation
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 24157 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible A new paradigm for hydrogen pressure tanks / Gilles Rocher in JEC COMPOSITES MAGAZINE, N° 152 (09-10/2023)
[article]
Titre : A new paradigm for hydrogen pressure tanks Type de document : texte imprimé Auteurs : Gilles Rocher, Auteur Année de publication : 2023 Article en page(s) : p. 39-41 Note générale : Bibliogr. Langues : Anglais (eng) Catégories : Composites à fibres de carbone
Eléments finis, Méthode des
Enroulement filamentaire
Epoxydes
Hydrogène -- Stockage
Récipients sous pression
Réservoirs (récipients)
Stratifiés
Structure biaxialeIndex. décimale : 668.4 Plastiques, vinyles Résumé : Decarbonisation of the transport sector is becoming a pressing matter. Filament wound Type IV hydrogen tanks are reaching their limits, struggling to meet recyclability and conformability criteria from vehicle manufacturers. A paradigm shift is neded which New Generation Tank SA (NGT) whishes to support through its solutions. Note de contenu : - The state of Type IV tank manufacturing processes today
- NGT works to overcome the limits
- Fig. 1 : Fibre micro-structure of a Type IV pressure tank produced through epoxy filament winding with crimp and resin-rich pockets and of a biaxial laminate with even fibre-resin distribution
- Fig. 2 : design for a conventional Type IV pressure tank and NGT's pressure tank
- Fig. 3 : Finite element analysis of NGT pressure tanks for 2-end geometries
- Table 1 : Tank length/diameter ratio and storage efficiency, average for the full product range of an EOM and two Type IV pressure tanks suppliersEn ligne : https://drive.google.com/file/d/1DmDGjTMP60hUGaALIWJ4jn2VX-PO44Eq/view?usp=drive [...] Format de la ressource électronique : Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=40571
in JEC COMPOSITES MAGAZINE > N° 152 (09-10/2023) . - p. 39-41[article]Réservation
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 24157 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible
[article]
Titre : 700 bar H2 tanks : smaller and lighter Type de document : texte imprimé Auteurs : Sébastien Panthu, Auteur ; Carolin Cichosz, Auteur Année de publication : 2023 Article en page(s) : p. 42-44 Langues : Anglais (eng) Catégories : Bobinage
Composites à fibres de carbone
Epoxydes
Hydrogène -- Stockage
Matériaux -- Allègement
Récipients sous pression
Réservoirs (récipients)Index. décimale : 668.4 Plastiques, vinyles Résumé : Voith and Huntsman Advanced Materials have partnered to meet the industry's demand for safe, lightweight, and high-qulaity hydrogen composite pressure vessels. The collaboration aimed to achieve best cost-performance ratio of the pressure vessels by implementing a new mass production process using towpreg material. Note de contenu : - Higher storage density H2 tanks
- Stringent requirements for safe H2 storage
- Development of a new towpreg generation
- Optimised use of towpreg material for cost effective and fully automated production of H2 Type IV tanks
- Plug and drive H2 storage systems meets truck OEM requirements
- Fig. 1 Results apply to type IV 700 bar H2 tanks with new towpreg system Voith Composites Carbon4 Tank GEN II-700 bar type IV hydrogen tank with 15.5 kg H2 Capacity, 2,140 mm length and 555 mm in diameter
- Fig. 2 : Specific winding pattern
- Fig. 3 : Cure simulation pressure vesels
- Fig. 4 : Voith's H2 plug and drive systemEn ligne : https://drive.google.com/file/d/1hR64Og6k1o29cDGcpfUfXQ0XC-0xFw-g/view?usp=drive [...] Format de la ressource électronique : Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=40572
in JEC COMPOSITES MAGAZINE > N° 152 (09-10/2023) . - p. 42-44[article]Réservation
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 24157 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible Integrated lightweight rail vehicle composites structures meet high fire requirements in JEC COMPOSITES MAGAZINE, N° 152 (09-10/2023)
[article]
Titre : Integrated lightweight rail vehicle composites structures meet high fire requirements Type de document : texte imprimé Année de publication : 2023 Article en page(s) : p. 45-47 Langues : Anglais (eng) Catégories : Composites à fibres de carbone
Incendies -- Prévention
Industrie ferroviaire -- Matériaux
Matériaux -- Allègement
Matières plastiques dans les trainsIndex. décimale : 668.4 Plastiques, vinyles Résumé : Four specialised companies, investigated different competitive materials and processes to develop a lightweight car body structure meeting the EN-45545 European railway standard for fire safety. Note de contenu : - Lightening strategy
- Manufacturing process : fine-tuning through a scale demonstrator
- Manfuacturijng process : scale-up and real testing validation
- In summary, advantages offered by this technology
- Fig. 1 : Talgo's 3D CAD of a metal train body structure and Tecnalia's 3D CAD of a simplified one-shot composite structure
- Fig. 2 : Meshing and FEM analysis
- Fig. 3 : Tecnalia's fire-smoke-toxicity tests
- Fig. 4 : Conceptual integration structure and bottom face of the scaled demonstrator of the floor coupler area
- Fig. 5 : Assembly and inner view of the CFRP car body
- Fig. 6 : Full-scale demonstrator of a complete section
- Fig. 7 : Demonstrator exhibited at the JEC World Mobility Planet 2023En ligne : https://drive.google.com/file/d/1xZByBLMu40ZPdv3KR0N1B_qsXEpz_y0u/view?usp=drive [...] Format de la ressource électronique : Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=40573
in JEC COMPOSITES MAGAZINE > N° 152 (09-10/2023) . - p. 45-47[article]Réservation
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 24157 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible
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