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JEC COMPOSITES MAGAZINE / Mutel, Frédérique . N° 137AutomotiveMention de date : 11-12/2020 Paru le : 18/11/2020 |
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Ajouter le résultat dans votre panierOne-shot manufacturing of cylindrical lattice structures for satellite applications / Kelly Matthews in JEC COMPOSITES MAGAZINE, N° 137 (11-12/2020)
[article]
Titre : One-shot manufacturing of cylindrical lattice structures for satellite applications Type de document : texte imprimé Auteurs : Kelly Matthews, Auteur ; Brendan Murray, Auteur ; Robert Telford, Auteur ; Bart Smeets, Auteur Année de publication : 2020 Article en page(s) : p. 21-23 Langues : Anglais (eng) Catégories : Composites à fibres de carbone
Fibres continues
Industries aérospatiales -- Matériaux
Matériaux -- Imprégnation
Satellites artificiels
Stratifiés
Structure en treillisIndex. décimale : 668.4 Plastiques, vinyles Résumé : ATG Europe developed a one-shot manufacturing process for uninterrupted prepreg fibre-placed lattice structures consisting of regular and symmetric sytems of hoop and helical ribs that aim to replace current satellite central tube designs. Note de contenu : - Optimised design architecture
- Test campaign
- Mass efficiency
- Other applications
- Fig. 1 : Cylindrical lattice architecture
- Fig. 2 : Intersecting fibs for stable and efficient structure
- Fig. 3 : Integrated patches forlocal attachment points
- Fig. 4 : Transition to laminate region for joining with adjacent structure
- Fig. 5 : Cylindrical lattice post-cure
- Fig. 6 : Manufacturing demonstrator with various design elements
- Fig. 7 : Full-scale 1.5m diameter lattice cylinder in test rigPermalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=35473
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 22572 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible World's first fully-recycled thermoplastic composite application in aerospace / Ferrie W. J. van Hattum in JEC COMPOSITES MAGAZINE, N° 137 (11-12/2020)
[article]
Titre : World's first fully-recycled thermoplastic composite application in aerospace Type de document : texte imprimé Auteurs : Ferrie W. J. van Hattum, Auteur Année de publication : 2020 Article en page(s) : p. 24-26 Langues : Anglais (eng) Catégories : Avions -- Matériaux
Composites à fibres de carbone
Composites à fibres de carbone -- Recyclage
Composites thermoplastiques -- Recyclage
Matériaux -- Allègement
Polysulfures de phénylèneIndex. décimale : 668.4 Plastiques, vinyles Résumé : A rotorcraft access panel made of recycled thermoplastic composites was developed and successfully flight tested. Utilizing a novel recycling route, the panel is lighter and more cost-effective. Note de contenu : - Access panel
- TPC-cycle recycling project
- Value
- Impact
- Further development
- Partners
- Fig. 1 : Access panel demonstrator
- Fig. 2 : TPC-Cycle : a new recycling route for thermoplastic composites
- Fig. 3 : The project partnersPermalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=35474
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 22572 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible From large-scale continuous thermoplastic composites to mass production / Sana Elyas in JEC COMPOSITES MAGAZINE, N° 137 (11-12/2020)
[article]
Titre : From large-scale continuous thermoplastic composites to mass production Type de document : texte imprimé Auteurs : Sana Elyas, Auteur ; Riley Reese, Auteur Année de publication : 2020 Article en page(s) : p. 27-29 Langues : Anglais (eng) Catégories : Composites à fibres
Fibres continues
Matériaux -- Imprégnation
Moulage additif
Structure en treillis
Technique de la productionIndex. décimale : 668.4 Plastiques, vinyles Résumé : Carbon fiber is one of the highest performance materials available, butunless you ride a high-performance bicycle, fly in an aircraft, or drive a Lamborghini, you rarely see it in your everyday life. High-cost manufacturing processes like hand layup and specialized automated systems have kept carbon fiber exclusive to niche applications. Note de contenu : - In carbon fibre we truss
- Arris additive molding
- Arris software
- Gateway to new applications
- Fig. 1 : Carbon-fiber 8 ft. truss manufactured using Additive Molding process
- Fig. 2 : Load-displacement behavior of an 8 ft. carbon fiber truss
- Fig. 3 : Truss fiber alignmentPermalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=35475
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 22572 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible Fully coupled process-structure analysis for automotive center floor panel / Daeryeong Bae in JEC COMPOSITES MAGAZINE, N° 137 (11-12/2020)
[article]
Titre : Fully coupled process-structure analysis for automotive center floor panel Type de document : texte imprimé Auteurs : Daeryeong Bae, Auteur ; Eunmin Park, Auteur Année de publication : 2020 Article en page(s) : p. 30-33 Note générale : Bibliogr. Langues : Anglais (eng) Catégories : Anisotropie
Caractérisation
Composites -- Analyse
Composites à fibres -- Moulage par compression
Distribution et orientation des fibres
Eléments finis, Méthode des
Plancher automobile
Prévision technologiqueIndex. décimale : 668.4 Plastiques, vinyles Résumé : The effect of fibre orientation on fibre-reinforced plastic (FRP) product has become an important issue in the field of composite research.
Accurately predicting non-linear and anisotropic fibre orientation in the product is a big challenge. Since the fibre orientation caused by resin flow or compression during molding process has a great influence on the mechanical performance, it is significant to predict the dseign quality of the product through the structure and crash analysis with consideration of fibre orientation.Note de contenu : - CAE solution
- Characteristics of FRP material
- The integration of compression moulding and structure analysis
- Case study : In-depth structural analysis with AniForm-Digimat-Abaqus
- Fig. 1 : Proposed apporoach : Manufacturing process and structure coupled analysis
- Fig. 2 : Workflow for creating a CFRP material model using Digimat
- Fig. 3 : Calibrated material model after interactive reverse engineering
- Fig. 4 : Fibre orientation and mapped results by Digimat-MAP
- Fig. 5 : Force acting on center floor panel, stress contour results for isotropic model and anisotropic coupled model analysisPermalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=35476
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 22572 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible Composite materials forlighter vehicles / José Carlos Ricciardi in JEC COMPOSITES MAGAZINE, N° 137 (11-12/2020)
[article]
Titre : Composite materials forlighter vehicles Type de document : texte imprimé Auteurs : José Carlos Ricciardi, Auteur ; Jochen Pflug, Auteur ; Tomasz Czarnecki, Auteur Année de publication : 2020 Article en page(s) : p. 34-36 Langues : Anglais (eng) Catégories : Composites à fibres végétales
Composites thermoplastiques
Construction sandwich
Matières plastiques dans les automobiles
Plancher automobile
Polyéthylène téréphtalate
Polypropylène
Structure en nid d'abeillesIndex. décimale : 668.4 Plastiques, vinyles Résumé : The automotive industry has long been seeking to find a cost-effective solution to weight reduction. But it looks like the hunt may be over thanks to the success of an innovative lightweight thermoplastic honeycomb core technology that reduced the weight of Hyundai Creta's trunk floor by 20%. Note de contenu : - A weight and cost-saving solution
- Thermoplastic sandwich panels
- A unique technology
- Improved mechanical performance and sustainability
- So what is next ?
- Sustainability for the future
- Fig. 1 : Hyundai Creta Trunk Floor- made with EcoCore's honeycomb technology
- Fig. 2 : Thermoplastic honeycomb technology reduces the Hyundai Creta's the Hyundai Creta's trunk floor weight by 20%
- Fig. 3 : Cross-section of the foldable Hyundai Creta trunk floor with an integrated hingePermalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=35477
in JEC COMPOSITES MAGAZINE > N° 137 (11-12/2020) . - p. 34-36[article]Réservation
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 22572 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible Degradation mechanism and maintenance of FGFRP hydrochloric acid storage tanks / Masashi Sato in JEC COMPOSITES MAGAZINE, N° 137 (11-12/2020)
[article]
Titre : Degradation mechanism and maintenance of FGFRP hydrochloric acid storage tanks Type de document : texte imprimé Auteurs : Masashi Sato, Auteur Année de publication : 2020 Article en page(s) : p. 52-53 Langues : Anglais (eng) Catégories : Chlorhydrique, Acide
Composites à fibres de carbone
Contrôle technique
Entretien et réparations
Produits chimiques -- Stockage
Réservoirs (récipients)Index. décimale : 668.4 Plastiques, vinyles Résumé : GFRP chemical degradation as a storage tank by storing hydrochloric acid shows very unique mechanism.
Proper diagnosis of GFRP deterioration, and the repair and rework methos based on the technical understanding regarding this mechanism will be quite important for chemical plant safety.Note de contenu : - Usual degradation diagnosis and repair procedure
- Hydrochloric acid storage
- Accident example
- Accurate degradation diagnosis and repair procedures
- Fig. 1 : Normal degradation inspection process for GFRP chemical storage tanks
- Fig. 2 : Typical collapse of the cylindrical hydrochloric acid storage tank
- Fig. 3 : Degradation inspection process for GFRP hydrochloric acid storage tanksPermalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=35478
in JEC COMPOSITES MAGAZINE > N° 137 (11-12/2020) . - p. 52-53[article]Réservation
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 22572 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible Adhesion properties of bonded composite to aluminium joints using peel tests / Sofia Teixeira de Freitas in JEC COMPOSITES MAGAZINE, N° 137 (11-12/2020)
[article]
Titre : Adhesion properties of bonded composite to aluminium joints using peel tests Type de document : texte imprimé Auteurs : Sofia Teixeira de Freitas, Auteur ; Jos Sinke, Auteur Année de publication : 2020 Article en page(s) : p. 54-61 Note générale : Bibliogr. Langues : Anglais (eng) Catégories : Adhésion
AluminiumL'aluminium est un élément chimique, de symbole Al et de numéro atomique 13. C’est un métal pauvre, malléable, de couleur argent, qui est remarquable pour sa résistance à l’oxydation13 et sa faible densité. C'est le métal le plus abondant de l'écorce terrestre et le troisième élément le plus abondant après l'oxygène et le silicium ; il représente en moyenne 8 % de la masse des matériaux de la surface solide de notre planète. L'aluminium est trop réactif pour exister à l'état natif dans le milieu naturel : on le trouve au contraire sous forme combinée dans plus de 270 minéraux différents, son minerai principal étant la bauxite, où il est présent sous forme d’oxyde hydraté dont on extrait l’alumine. Il peut aussi être extrait de la néphéline, de la leucite, de la sillimanite, de l'andalousite et de la muscovite.
L'aluminium métallique est très oxydable, mais est immédiatement passivé par une fine couche d'alumine Al2O3 imperméable de quelques micromètres d'épaisseur qui protège la masse métallique de la corrosion. On parle de protection cinétique, par opposition à une protection thermodynamique, car l’aluminium reste en tout état de cause très sensible à l'oxydation. Cette résistance à la corrosion et sa remarquable légèreté en ont fait un matériau très utilisé industriellement.
L'aluminium est un produit industriel important, sous forme pure ou alliée, notamment dans l'aéronautique, les transports et la construction. Sa nature réactive en fait également un catalyseur et un additif dans l'industrie chimique ; il est ainsi utilisé pour accroître la puissance explosive du nitrate d'ammonium.
Assemblages collés
Assemblages multimatériaux
Composites
Essais de pelageIndex. décimale : 668.3 Adhésifs et produits semblables Résumé : In this research, the adhesion properties of bonded composite-to-aluminium joints are evaluated usinf floating roller peel tests. The tests were performed using two different adhesives and different adhrentd lay-ups : composite-to-aluminium, composite-to-composite, and aluminium-to-aluminium. The results show that floating roller peel tests, widely used in metal bonding, can also be used to assess the adhesion properties of composite bonding and composite-to-aluminium bonding. However, attention should be paid on tests, the failure mode is more important than the failure load. The peel load can only be compared when using the same type of flexible adherend. Even when the adhesion properties are good (cohesive failure), the peel load value can decrease up to a factor of 10 when peeling off a composite flexible adherend instead of an aluminium flexible adherend. Note de contenu : - Materials and specimens : Materials - Specimens
- Experimental procedure
- Results
- Discussion : Peel loads versus fracture surfaces - Effect of the flexible adherend - Effect of the rigid adherend - Effect of the adhesive
- Table 1 : Adhesive curing cycles and peel performance on aluminium-to-aluminium, in accordance with manufacturers' technical data sheets (TDS)
- Table 2 : Nomenclature of the specimens (t - Thickness)
- Table 3 : Average peel loads and failure mechanisms
- Fig. 1 : Peel test panels
- Fig. 2 : Floating roller peel test
- Fig. 3 : Examples ofload-displacement graphs measured during the peel test : FM 73 and EA 9695
- Fig. 4 : Load-displacement curves og the FM 73 specimens and the corresponding failure surfaces of the rigid adherends when peeling off the aluminium and when peeling off the composite
- Fig. 5 : Fracture surfaces at the rigid adherend of the FM 73 specimens when peeling off the composite from the aluminium (A-c)and the composite from the composite (C-c) : 1-CF, 2- ILFC and 3-AF
- Fracture surface of both sides of the FM 73 C-c specimen, flexible member (Fm) and rigid member (Rm) a close to an AF "stripe" and zoom on both sides : 1-CF, 2-ILFC and 3-AF
- Fig. 7 : Load-displacement graphs of EA 9695 peel specimens and corresponding failur surfaces of the rigid adherends when peeling off the alumimium and whenpeeling off the composite
- Fig. 8 : Close up of the fracture surfaces at the rigid adherend of EA 9695 specimens when peeling off the aluminium from the aluminium (A-a) and the aluminium from the composite (C-a) : 1-CF, 3a-AF at the aluminium interface, 3b-AF at the composite interfacePermalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=35479
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 22572 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible Weight and cost reduction with double-doble laminates / Stephen W. Tsai in JEC COMPOSITES MAGAZINE, N° 137 (11-12/2020)
[article]
Titre : Weight and cost reduction with double-doble laminates Type de document : texte imprimé Auteurs : Stephen W. Tsai, Auteur ; William E. Guin, Auteur ; Aniello Riccio, Auteur ; Francesco di Caprio, Auteur ; Thierry Massard, Auteur Année de publication : 2020 Article en page(s) : p. 64-65 Langues : Anglais (eng) Catégories : Coût -- Contrôle
Eléments finis, Méthode des
Industries aérospatiales -- Matériaux
Matériaux -- Allègement
StratifiésIndex. décimale : 668.4 Plastiques, vinyles Résumé : This paper describes an instantaneous method to convert a structure made of a quad laminate into the best double-double laminate with significantly reduced weight and thickness. This method is offered free to interested parties. Double-double is a 4-ply thick laminate building block that can be tapered with ply drops that are not possible with traditionally thick quad laminates. This theoretical taper can be smoothed to facilitate manufacturing, leading to an even more significant cost reduction. Note de contenu : - Conversion process
- NASA example
- University of Campania/CIRA example
- Fig. 1 : Typical quad laminates and their replacement by a double-double laminate
- Fig. 2 : Finite element model used in the adapter evaluation. Note the region of interest and generic load introduction structure considered
- Fig. 3 : Fuselage model and the considered 42 regions and DD optimized configurationPermalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=35480
in JEC COMPOSITES MAGAZINE > N° 137 (11-12/2020) . - p. 64-65[article]Réservation
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 22572 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible
Exemplaires (1)
Code-barres | Cote | Support | Localisation | Section | Disponibilité |
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