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JEC COMPOSITES MAGAZINE / Mutel, Frédérique . N° 135AeronauticsMention de date : 07-08/2020 Paru le : 18/09/2020 |
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Ajouter le résultat dans votre panierVirtual design of a medical auto-injection / Frederik Nordgren in JEC COMPOSITES MAGAZINE, N° 135 (07-08/2020)
[article]
Titre : Virtual design of a medical auto-injection Type de document : texte imprimé Auteurs : Frederik Nordgren, Auteur ; Frank Ehrhart, Auteur ; Ulrich Gollwitzer, Auteur ; Mahender Reddy, Auteur ; Narendra Singh, Auteur Année de publication : 2020 Article en page(s) : p. 18-21 Note générale : Bibliogr. Langues : Anglais (eng) Catégories : Composites à fibres de carbone -- Moulage par injection
Gauchissement (matériaux)
Matériel médical jetable
Mousses plastiques -- Moulage par injection
Simulation par ordinateurIndex. décimale : 668.4 Plastiques, vinyles Résumé : In the quest for a state-of-the-art integrated simulation-driven design solution, Nolato partnered with Altair to explore the benefits of a total virtual product design for their medical self-injector, comprising an electro-mechanical device housed in an injection-moulded fibre-reinforced plastic body. Note de contenu : - Optimization
- Manufacturing by injection moulding
- Main steps of the Nolato project
- Fig. 1 : Everyday, auto-injectors administer life-saving medication in the home without medical staff
- Fig. 2 : Generative design - virtual product design
- Fig. 3 : Virtual product design - simulation cycle for Nolato's medical auto-injector
- Fig. 4 : Virtual product design - Altair's integrated injection moulding simulation solution
- Fig. 5 : Fibre orientation mapping from Altair SimLab flow simulation
- Fig. 6 : Strength analysis - Creating a (non)linear analysis model, considering full anisotropy in elastic and non-elastic regimes
- Fig. 7 : Effect of warpage with and without fibre mapping
- Fig. 8 : Warpage and shrinkage caused by unmatched gate positions affect part assemblyPermalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=35387
in JEC COMPOSITES MAGAZINE > N° 135 (07-08/2020) . - p. 18-21[article]Réservation
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 22570 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible The importance of FRP process specifications / Shuichiro Yoshida in JEC COMPOSITES MAGAZINE, N° 135 (07-08/2020)
[article]
Titre : The importance of FRP process specifications Type de document : texte imprimé Auteurs : Shuichiro Yoshida, Auteur Année de publication : 2020 Article en page(s) : p. 22-23 Langues : Anglais (eng) Catégories : Composites à fibres
Pression
Spécifications
Température
UsinageIndex. décimale : 668.4 Plastiques, vinyles Résumé : Process specifications greatly influence the production method, which is one of the three pillars of FRP (composite) design, together with the final shape and the material. Note de contenu : - Roles of FRP process specifications
- Key parameters in FRP product manufacturing
- Contents of FRP process specifications
- Pressure, temperature and machining
- Layup
- Rework
- Inspection process
- Fig. 1 : Role of FRP process specs
- Fig. 2 : Basic structure of FRP process specsPermalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=35388
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 22570 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible Printing continuous carbon fibre in true 3D / Cody Brown in JEC COMPOSITES MAGAZINE, N° 135 (07-08/2020)
[article]
Titre : Printing continuous carbon fibre in true 3D Type de document : texte imprimé Auteurs : Cody Brown, Auteur Année de publication : 2020 Article en page(s) : p. 24-25 Langues : Anglais (eng) Catégories : Composites à fibres de carbone
Impression tridimensionnelle
Structure en nid d'abeillesIndex. décimale : 668.4 Plastiques, vinyles Résumé : Electroimpact developed a continuous fibre-reinforced thermo-plastic 3D printing system featuring six degrees of freedom. This system enables the tool-less rapid fabrication of aerospace-grade composite parts while providing new design freedom not possible with existing manufacturing methods. Note de contenu : - The dream
- Fundamentals
- SCRAM technology
- The challenge
- The future
- Fig. 1 : Bay door - cutaway shows a combination of printed honeycomb structure and continuous fibre attachment points
- Fig. 2 : Transition duct - single-wall transitioning to a double-wall duct with internal support structurePermalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=35389
in JEC COMPOSITES MAGAZINE > N° 135 (07-08/2020) . - p. 24-25[article]Réservation
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 22570 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible A thermoplastic T-profile with effective lay-up in one shot / Josef Krena in JEC COMPOSITES MAGAZINE, N° 135 (07-08/2020)
[article]
Titre : A thermoplastic T-profile with effective lay-up in one shot Type de document : texte imprimé Auteurs : Josef Krena, Auteur ; Zdenec Padovec, Auteur ; Radek Sedlacek, Auteur ; Tereza Zamecnikova, Auteur Année de publication : 2020 Article en page(s) : p. 27-29 Note générale : Bibliogr. Langues : Anglais (eng) Catégories : Analyse des défaillances (fiabilité)
Eléments finis, Méthode des
Essais dynamiques
Fibres à orientation unidirectionnelle
ProfilésIndex. décimale : 668.4 Plastiques, vinyles Résumé : The range of applications of reinforced thermoplastics is growing, and there is a need to optimize the manufacturing process for these materials. This paper reports on a project conducted by Latecoere and the Czech Technical University in Prague to design and implement a quick process for manufacturing a T-profile with high mechanical performance in a required shape. The part was stamped in a sophoisticated tool, ensuring that the layers were positioned in a way that provides high strength. The stress analysis carried out by the finite element method (FEM) for a typical load was verified by mechanical testing. Note de contenu : - L-profiles versus T-profiles
- Innovative structure
- one-shot process
- Demonstrator
- Experiment
- Comparing the experiment and the FEM results
- Fig. 1 : Positions of the layers inside the profile
- Fig. 2 : Examples of T-profiles and Y-profiles
- Fig. 3 : A rib with a titanium T-profile and an alternative composite T-profile
- Fig. 4 : Failure index according to the maximum stress theory for a given lead applied to the Y-profile
- Fig. 5 : Specimen loaded in the testing machine
- Fig. 6 : Force/displacement graph for both tested profiles
- Fig. 7 : First failure area evaluated from a CT scan
- Fig. 8 : S33 stress field displayed at the surface of the profilePermalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=35390
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 22570 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible Automated adaptive machining of aircraft composite structures / Henrik Schmutzle in JEC COMPOSITES MAGAZINE, N° 135 (07-08/2020)
[article]
Titre : Automated adaptive machining of aircraft composite structures Type de document : texte imprimé Auteurs : Henrik Schmutzle, Auteur Année de publication : 2020 Article en page(s) : p. 30-32 Langues : Anglais (eng) Catégories : Automatisation
Avions -- Entretien et réparations
Maintenance automatisée
UsinageIndex. décimale : 668.4 Plastiques, vinyles Résumé : The use of automation is not widespread in aircraft maintenance due to the challenges that arise from the complexity of the task for structural components. Different composite components are in use for each aircraft type and engine configuration. In different locations. An adaptive automated machining system was developed by Lufthansa Technik AG and iSAM AG to meet this complexity and still meet challenging accuracy requirements. Note de contenu : - Nose radome repairs
- Fan cowl door repairs
- Inlet cowl repairs
- Benefits
- Fig. 1 : Intuitive programming and use of the adaptive robot system
- Fig. 2 : Fan cowl door : removal of the skin and honeycomb material
- Fig. 3 : Nose radome scarling
- Fig. 4 : Nose radome repair variations
- Fig. 5 : CAIRE system during the demonstration phasePermalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=35391
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 22570 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible Out-of-autoclave manufacturing processes for composite aerostructures / Maria Eugenia Rodriguez in JEC COMPOSITES MAGAZINE, N° 135 (07-08/2020)
[article]
Titre : Out-of-autoclave manufacturing processes for composite aerostructures Type de document : texte imprimé Auteurs : Maria Eugenia Rodriguez, Auteur Année de publication : 2020 Article en page(s) : p. 33-36 Langues : Anglais (eng) Catégories : Avions -- Matériaux
Composites à fibres de carbone
Hors autoclave (technologie)
Moulage par transfert de résine sous vide
PréformesObjet constituant la majeur partie d’une pièce à fabriquer et qui nécessite un travail supplémentaire pour devenir une pièce finie. Ce terme s’utilise notamment pour le moulage, l’usinage, la taille d’outils en silex, la fabrication de fibre optique…
StratifiésIndex. décimale : 668.4 Plastiques, vinyles Résumé : Autoclave technology is widely used by Tier 1 and Tier 1 suppliers to manufacture aerostructures for leadint aircraft manufacturers. This technology allows the production of very high-quality lightweight parts because, if the procedure is carried out properly, the autoclave pressure exerts on the carbon fibre laminate a force capable of highly compressing the trapped air and the volatile gases that would otherwise form gaps in the cured resin and thus be problematic in a finished composite part. However, a high specialization is often required to achieve these results in addition to the high cost the process involves, mainly due to the long cycle times and high energy consumption. Note de contenu : - Resin transfer moulding (RTM)
- Collaborative projects
- RTM manufacturing of fuselage frames
- Fig. 1 : Eurecat pilot plant and RTM technology
- Fig. 2 : Composite frame manufacture by RTM technology
- Fig. 3 : Level 3 "curved frame"
- Fig. 4 : Preform manufacturing for the frame demonstrator
- Fig. 5 : Preform debulking for the frame demonstrator
- Fig. 6 : Manufacturing the frame demonstrator by RTM technology
- Fig. 7 : Mould for composite frame manufacturingPermalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=35392
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 22570 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible Overmoulded interfaces for composite aircraft parts / Christophe Roua in JEC COMPOSITES MAGAZINE, N° 135 (07-08/2020)
[article]
Titre : Overmoulded interfaces for composite aircraft parts Type de document : texte imprimé Auteurs : Christophe Roua, Auteur ; Gilles Angin, Auteur ; Arnaud Clou, Auteur Année de publication : 2020 Article en page(s) : p. 37-39 Langues : Anglais (eng) Catégories : Avions -- Matériaux
Composites à fibres -- Surmoulage
Composites à fibres de carbone
Fusion, Points de
Polyaryl éther cétones
Polyéthers cétone cétone
Simulation par ordinateur
Taguchi, Méthodes de (Contrôle de qualité)Index. décimale : 668.4 Plastiques, vinyles Résumé : Using the overmoulding process to manufacture carbon/PAEK aircraft parts requires a better understanding of the cohesion between thermoplastic materials. A characterization method was established and a simulation was performed to determine the influence of process parameters on parts. Note de contenu : - Overmoulding process
- Aeronautic applications
- The overmoulding challenge in the aeronautic industry
- Characterization test for an overmoulded interface
- Composite choice
- Specific coupon
- Investigation of process parameters
- Influence of process parameters on interface failure
- Flow simulation
- Results analysis
- Fig. 1 : Injection onto a composite part ; added function
- Fig. 2 : One-shot carbon/PEKK overmoulded part (2015)
- Fig. 3 : Double cantilever beam test
- Fig. 4 : COGIT's specifically-designed overmoulded G1c coupon (raw materials : carbon/PEKK)
- Fig. 5 : Results of combination (260°C ; 400°C ; 1200°C
- Fig. 6 : Results of combination (235°C ; 380°C ; 700 bar)
- Fig. 7 : Micrographic section at the interface
- Fig. 8 : Flow simulation at 30% filling time ; the white dotted line shows the temperature measurement point
- Fig. 9 : Temperature (°C) versus time (s), at themeasurement point for eachset of parameters (235°C ; 380°C ; 700 bar) in yellow and (260°C ; 400°C ; 1200 bar) and melting point
- Table 1 : Taguchi L4 table with the range of selected parameters and experimental results for four combinations of overmoulded couponsPermalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=35393
in JEC COMPOSITES MAGAZINE > N° 135 (07-08/2020) . - p. 37-39[article]Réservation
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 22570 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible The bondline control technology / Lennert Heilmann in JEC COMPOSITES MAGAZINE, N° 135 (07-08/2020)
[article]
Titre : The bondline control technology Type de document : texte imprimé Auteurs : Lennert Heilmann, Auteur Année de publication : 2020 Article en page(s) : p. 40-43 Langues : Anglais (eng) Catégories : Assemblages collés
Avions -- Matériaux
Composites à fibres de carbone
Contrôle technique
Essais de pelage
Traîtements de surfaceIndex. décimale : 668.4 Plastiques, vinyles Résumé : The Bondline Control Technology (BCT comprise several innovative methods that substantiate proper bond quality in adhesive joints. It unlocks the use of adhesive bonding in safety-critical applications and offers a variety of benefits for lab testing, production and bonded repair of FRPs. Note de contenu : - Novel proof test
- Robust surface pre-treatment
- Applications in material and process qualification
- Applications in parts manufacturing
- Applications in FRP repair
- Fig. 1 : Cross-sectional view of the BCT peel test
- Fig. 2 : Test results of defective bonds : BCT vs. DCB
- Fig. 3 : Test results of DCB specimens. Reference vs. BCT pre-treatment
- Fig. 4 : Topology of a surface pre-treated via the BCT, laser scanning confocal microscope image
- Fig. 5 : Illustration of a co-bonded joint formed via the BCT
- Fig. 6 : Bondline Control Specimen in the peeled and non-peeled state
- Fig. 7 : Application of the BCT on a stepped CFRP surface in a repair scenarioPermalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=35394
in JEC COMPOSITES MAGAZINE > N° 135 (07-08/2020) . - p. 40-43[article]Réservation
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 22570 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible Aeronautics : now what ? / Régis Voillat in JEC COMPOSITES MAGAZINE, N° 135 (07-08/2020)
[article]
Titre : Aeronautics : now what ? Type de document : texte imprimé Auteurs : Régis Voillat, Auteur Année de publication : 2020 Article en page(s) : p. 51-52 Langues : Anglais (eng) Catégories : Composites à fibres naturelles
Industries aérospatiales -- Matériaux
Matériaux hybrides
Satellites artificielsIndex. décimale : 668.4 Plastiques, vinyles Résumé : Together with the European Space Agency (ESA), Bcomp developed the first natural fibre reinforced satellite panel to make space exploration cleaner and safer. As a finalist for the JEC Innovation Awards, the satellite panel showcases the versatility of powerRibs and ampliTex sustainable lightweighting technologies. Note de contenu : - Improving safety
- Tested for space
- High potential for the future
- Fig. 1 : Bio-composite demonstrator satellite panels
- Fig. 2 : Atmospheric re-entry simulation on material samples
- Fig. 3 : Demonstrator mounted with heavy masses in a test configurationPermalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=35395
in JEC COMPOSITES MAGAZINE > N° 135 (07-08/2020) . - p. 51-52[article]Réservation
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 22570 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible Lightweight liner-less carbon composite subscale cryotank / Jim Kim Myeong in JEC COMPOSITES MAGAZINE, N° 135 (07-08/2020)
[article]
Titre : Lightweight liner-less carbon composite subscale cryotank Type de document : texte imprimé Auteurs : Jim Kim Myeong, Auteur Année de publication : 2020 Article en page(s) : p. 58 Langues : Anglais (eng) Catégories : Composites à fibres de carbone
Composites à fibres multidirectionnelles
Epoxydes
Matériaux -- Allègement
Réservoir cryogéniqueIndex. décimale : 668.4 Plastiques, vinyles Résumé : We developed a liner-less carbon composite cryotank to achieve a goal of over 25% weight reduction for space-purpose product in place of the existing fuel tank. Note de contenu : - Development background
- Main characteristics
- Main advantages
- Potential applications
- Figure : Development stages of the carbon composite subscale cryotankPermalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=35396
in JEC COMPOSITES MAGAZINE > N° 135 (07-08/2020) . - p. 58[article]Réservation
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 22570 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible Developing CFRP components for machine tools / Richard Schares in JEC COMPOSITES MAGAZINE, N° 135 (07-08/2020)
[article]
Titre : Developing CFRP components for machine tools Type de document : texte imprimé Auteurs : Richard Schares, Auteur ; Marco Bangert, Auteur ; Malena Schulz, Auteur Année de publication : 2020 Article en page(s) : p. 59-61 Note générale : Bibliogr. Langues : Anglais (eng) Catégories : Composites à fibres de carbone
Machines-outilsIndex. décimale : 668.4 Plastiques, vinyles Résumé : The number of innovations in the design of a machine tool structure has flattened out over recent years. This indicates not only a high maturity index of the technology itself, but also the extensive development efforts needed in this industry. Still, new differentiating features are welcome - changing the material of structural components is one opportunity. Note de contenu : - Need for simulation tools
- Optimization problem
- Optimizing stiffness and damping
- Simulation for machine tool applications
- Fig. 1 : Boring tool for the machining of pump or transmission housings, here a conventional metal design
- Fig. 2 : Stiffness and damping ratio of an exemplary CFRP laminate as a function of fibre orientation (ADAM73, AVK14)
- Fig. 3 : Scheme of a genetic algorithm for optimization of fibre layups
- Fig. 4 : Part damping optimization using a genetic algorithm under consideration of a maximum deformationof the CFRP tool
- Fig. 5 : Displacement in static and dynamic case at 1se Eigen frequency for different fibre layups (experimental validation pending)Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=35397
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 22570 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible Optimization approach for designing composite components / Marco Povolo in JEC COMPOSITES MAGAZINE, N° 135 (07-08/2020)
[article]
Titre : Optimization approach for designing composite components Type de document : texte imprimé Auteurs : Marco Povolo, Auteur Année de publication : 2020 Article en page(s) : p. 64-65 Langues : Anglais (eng) Catégories : Composites
Conception technique
Eléments finis, Méthode des
Simulation par ordinateurIndex. décimale : 668.4 Plastiques, vinyles Résumé : Thanks to the high computing power available today, finite element analysis (FEA) is now accessible and fast, so that hundreds or thousands of numerical simulations can be performed in cascade in a short time. This opens the door to totally different approaches for the design of composite components, e.g. using an optimization approach already in the early design stages. Note de contenu : - The traditional approach
- The optimization design approach
- Fig. 1 : Comparison of the traditional and optimization design approaches
- Fig. 2 : Example of a product made with an optimization approachPermalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=35398
in JEC COMPOSITES MAGAZINE > N° 135 (07-08/2020) . - p. 64-65[article]Réservation
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 22570 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible
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Code-barres | Cote | Support | Localisation | Section | Disponibilité |
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22570 | - | Périodique | Bibliothèque principale | Documentaires | Disponible |