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Auteur James K. Sutter
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NASA Glenn Research Center - Cleveland - Ohio - United States
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Evaluation of sandwich structure bonding in out-of-autoclave (OOA) processing / Tan-Hung Hou in SAMPE JOURNAL, Vol. 47, N° 1 (01-02/2011)
[article]
Titre : Evaluation of sandwich structure bonding in out-of-autoclave (OOA) processing Type de document : texte imprimé Auteurs : Tan-Hung Hou, Auteur ; James M. Baughman, Auteur ; Thomas J. Zimmerman, Auteur ; James K. Sutter, Auteur ; John M. Gardner, Auteur Année de publication : 2011 Article en page(s) : p. 32-39 Note générale : Bibliogr. Langues : Américain (ame) Catégories : Aluminium L'aluminium est un élément chimique, de symbole Al et de numéro atomique 13. C’est un métal pauvre, malléable, de couleur argent, qui est remarquable pour sa résistance à l’oxydation13 et sa faible densité. C'est le métal le plus abondant de l'écorce terrestre et le troisième élément le plus abondant après l'oxygène et le silicium ; il représente en moyenne 8 % de la masse des matériaux de la surface solide de notre planète. L'aluminium est trop réactif pour exister à l'état natif dans le milieu naturel : on le trouve au contraire sous forme combinée dans plus de 270 minéraux différents, son minerai principal étant la bauxite, où il est présent sous forme d’oxyde hydraté dont on extrait l’alumine. Il peut aussi être extrait de la néphéline, de la leucite, de la sillimanite, de l'andalousite et de la muscovite.
L'aluminium métallique est très oxydable, mais est immédiatement passivé par une fine couche d'alumine Al2O3 imperméable de quelques micromètres d'épaisseur qui protège la masse métallique de la corrosion. On parle de protection cinétique, par opposition à une protection thermodynamique, car l’aluminium reste en tout état de cause très sensible à l'oxydation. Cette résistance à la corrosion et sa remarquable légèreté en ont fait un matériau très utilisé industriellement.
L'aluminium est un produit industriel important, sous forme pure ou alliée, notamment dans l'aéronautique, les transports et la construction. Sa nature réactive en fait également un catalyseur et un additif dans l'industrie chimique ; il est ainsi utilisé pour accroître la puissance explosive du nitrate d'ammonium.
Assemblages collés
Colles:Adhésifs
Composites -- Collage
Construction sandwich
Hors autoclave (technologie)
Industries aérospatiales
Matériaux -- Imprégnation
Structure en nid d'abeillesIndex. décimale : 668.4 Plastiques, vinyles Résumé : The out-of-autoclave-vacuum-bag-only (OOA-VBO) process is low in capital expenditures compared to the traditional autoclave, however, the material challenges for OOA-VBO workable material systems are high. Presently there are few such aerospace grade prepreg materials available commercially. In this study, we evaluated processing and properties of honeycomb sandwich structure (HC/SS) panels fabricated by co-curing composite face sheet with adhesives by the OOA-VBO process in an oven. The prepreg materials were IM7/MTM 45-1 and T40-800B/5320. Adhesives studied were AF-555M, XMTA-241/PM15, FM-309-1M and FM-300K.
Aluminum H/C cores with and without perforations were included. It was found that adhesives in IM7/MTM 45-1/AF-555M, T40-800B/5320/FM 309-1M and T40-800B/5320/FM-300K panels all foamed but yielded high flatwise tensile (FWT) strength values above 8,275 kPA (1,200 psi). IM7/MTM 45-1/XMTA-241/PM15 did not foam, yet yielded a low FWT strength.
SEM photomicrographs revealed that the origin of this low strength was poor adhesion in the interfaces between the adhesive and face sheet composite due to poor wetting associated with the high initial viscosity of the XMTA-241/PM15 adhesive.Note de contenu : - EXPERIMENTAL : Preparation of H/C core sheets - Thermal pre-treatment of AF-555M films - Viscosity measurement - Fabrication of honeycomb sandwich structure (HC/SS) panel - Measurement of flatwise tensile (FWT) strength - Optical micrographic examination
- RESULTS AND DISCUSSION : Adhesive bonding characteristics of as-received vs. pretreated AF-555M - Adhesive bonding characteristics of XMTA-241/PM15 - Adhesive bonding characteristics of FM 309-1M and FM-300KEn ligne : http://ntrs.nasa.gov/archive/nasa/casi.ntrs.nasa.gov/20100036526_2010039433.pdf Format de la ressource électronique : Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=12738
in SAMPE JOURNAL > Vol. 47, N° 1 (01-02/2011) . - p. 32-39[article]Réservation
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 012723 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible Face-sheet analysis ant thermo-physical property characterization of OOA and autoclave panels / S. G. Miller in SAMPE JOURNAL, Vol. 48, N° 5 (09-10/2012)
[article]
Titre : Face-sheet analysis ant thermo-physical property characterization of OOA and autoclave panels Type de document : texte imprimé Auteurs : S. G. Miller, Auteur ; R. D. Lort, Auteur ; James K. Sutter, Auteur ; L. I. Pelham, Auteur ; L. S. McCorkle, Auteur ; D. A. Scheiman, Auteur Année de publication : 2012 Article en page(s) : p. 56-61 Note générale : Bibliogr. Langues : Américain (ame) Catégories : Autoclave (technologie)
Caractérisation
Composites à fibres de carbone
Construction sandwich
Epoxydes
Hors autoclave (technologie)
Matériaux -- Imprégnation
Polyimides
Structure en nid d'abeillesIndex. décimale : 620.1 Mécanique de l'ingénieur (mécanique appliquée) et matériaux Résumé : Increased application of polymer matrix composite (PMC) materials in large vehicle structures requires consideration of non-autoclave manufacturing. The NASA Composites for Exploration project, and its predecessor, Lightweight Spacecraft Structures and Materials project, were tasked with the development of materials and manufacturing processes for structures that will perform in a heavy-lift-launch vehicle environment. Both autoclave and out-of-clave processable materials were considered. Large PMC structures envisioned for such a vehicle included the payload shroud and the interstage connector. In this study, composite sandwich panels representing 1/16th segments of the barrel section of the Ares V rocket fairing were prepared as 1.8m x2.4m sections of the 10m diameter arc segment. IM7/977-3 was used as the face-sheet prepreg of the autoclave processed panels and T40-800B/5320-1 for the out-of -autoclave panels. The core was 49.7 kg/p2 (3.1 lb/ft3) aluminum honeycomb. Face-sheets were fabricated by automated tape laying 153 mm wide unidirectional tape. This work details analysis of the manufactured panels where face-sheet quality was characterized by optical microscopy, cured ply thickness measurements, acid digestion, and thermal analysis. Note de contenu : - EXPERIMENTAL : Panel fabrication - Face-sheet characterization core and adhesive removal - Optical microscopy - Void analysis - Dynamic mechanical analysis
- RESULTS AND DISCUSSION : IM7/977-3 - Cured Ply Thickness (CPT) - DMA - 3.2T40-800B/5320-1 - Void analysis - Cured Ply ThicknessPermalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=16081
in SAMPE JOURNAL > Vol. 48, N° 5 (09-10/2012) . - p. 56-61[article]Réservation
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 14093 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible