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Epoxy/glass and polyimide (LaRC TM PETI-8)/carbon fiber metal laminates made by the VARTM process / Roberto J. Cano in SAMPE JOURNAL, Vol. 47, N° 2 (03-04/2011)
[article]
Titre : Epoxy/glass and polyimide (LaRC TM PETI-8)/carbon fiber metal laminates made by the VARTM process Type de document : texte imprimé Auteurs : Roberto J. Cano, Auteur ; A. C. Loos, Auteur ; Brian J. Jensen, Auteur ; Sean M. Britton, Auteur ; G. Tuncol, Auteur ; K. Long, Auteur Année de publication : 2011 Article en page(s) : p. 50-58 Note générale : Bibliogr. Langues : Américain (ame) Catégories : Aluminium L'aluminium est un élément chimique, de symbole Al et de numéro atomique 13. C’est un métal pauvre, malléable, de couleur argent, qui est remarquable pour sa résistance à l’oxydation13 et sa faible densité. C'est le métal le plus abondant de l'écorce terrestre et le troisième élément le plus abondant après l'oxygène et le silicium ; il représente en moyenne 8 % de la masse des matériaux de la surface solide de notre planète. L'aluminium est trop réactif pour exister à l'état natif dans le milieu naturel : on le trouve au contraire sous forme combinée dans plus de 270 minéraux différents, son minerai principal étant la bauxite, où il est présent sous forme d’oxyde hydraté dont on extrait l’alumine. Il peut aussi être extrait de la néphéline, de la leucite, de la sillimanite, de l'andalousite et de la muscovite.
L'aluminium métallique est très oxydable, mais est immédiatement passivé par une fine couche d'alumine Al2O3 imperméable de quelques micromètres d'épaisseur qui protège la masse métallique de la corrosion. On parle de protection cinétique, par opposition à une protection thermodynamique, car l’aluminium reste en tout état de cause très sensible à l'oxydation. Cette résistance à la corrosion et sa remarquable légèreté en ont fait un matériau très utilisé industriellement.
L'aluminium est un produit industriel important, sous forme pure ou alliée, notamment dans l'aéronautique, les transports et la construction. Sa nature réactive en fait également un catalyseur et un additif dans l'industrie chimique ; il est ainsi utilisé pour accroître la puissance explosive du nitrate d'ammonium.
Composites à fibres
Epoxydes
Fibres de carbone
Fibres métalliques
Hautes températures
Industries aérospatiales
Matériaux -- Fatigue
Moulage par transfert de résine sous vide
Polyimides
Stratifiés
Stratifiés -- Propriétés mécaniques
Titane
VerreIndex. décimale : 668.4 Plastiques, vinyles Résumé : Recent work at NASA Langley Research Center (LaRC) has concentrated on developing new polyimide resin systems for advanced aerospace applications that can be processed without the use of an autoclave. Polyimide composites are very attractive for applications that require a high strength to weight ratio and thermal stability. Vacuum assisted resin trnasfer molding (VARTM) has shown the potential to reduce the manufacturing cost of composite structures. Fiber metal laminates (FML) made via this process with aluminum, glass fabric, and epoxy resins have been previously fabricated at LaRC. In this work, the VARTM process has been refined for epoxy/glass FMLs and extended to the fabrication of FMLs with titanium/carbon fabric layers and a polyimide system developed at NASA, LARC TM PETi-8. Resin flow pathways were introduced into the titanium foils to aid the infiltrationo of the polyimide resin. Injection temperatures in the range of 250-280°C were required to achieve the necessary VARTM viscosities (<10 Poise). Laminate quality and initial mechanical properties will be presented. Note de contenu : INTRODUCTION : Fiber metal laminates - High temperature VARTM
EXPERIMENTAL : Materials - Mechanical testing - Fiber metal laminate VARTM - High temperature VARTM - Flow visualizations
RESULTS AND DISCUSSION : Aluminum/Glass FML : VARTM infiltrations - Flow visualizations - Flow modeling - Foil fatigue testing - VARTM panel fatigue testing - Titanium/Carbon FML : High temperature VARTM - Titanium fatigue testingPermalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=12727
in SAMPE JOURNAL > Vol. 47, N° 2 (03-04/2011) . - p. 50-58[article]Réservation
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 012893 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible High temperature VARTM of phenylethynyl terminated imide (PETI) resins / Sayata Ghose in SAMPE JOURNAL, Vol. 47, N° 2 (03-04/2011)
[article]
Titre : High temperature VARTM of phenylethynyl terminated imide (PETI) resins Type de document : texte imprimé Auteurs : Sayata Ghose, Auteur ; Roberto J. Cano, Auteur ; Sean M. Britton, Auteur ; Kent A. Watson, Auteur ; Brian J. Jensen, Auteur ; John W. Connell, Auteur Année de publication : 2011 Article en page(s) : p. 6-15 Note générale : Bibliogr. Langues : Américain (ame) Catégories : Hautes températures
Industries aérospatiales
Moulage par transfert de résine sous vide
PolyimidesTags : 'Moulage transfert résine sous vide haute température' 'Phényléthynyle terminé imide' 'LARCTM PETI-330' PETI-8' Index. décimale : 668.4 Plastiques, vinyles Résumé : Fabrication of composite structures using vacuum assisted resin transfer molding (VARTM) is generally more affordable than conventional autoclave techniques. Recent efforts have focused on adapting VARTM for the fabrication of high temperature composites. Due to their low melt viscosity and long melt stability, certain phenylethynyl terminated imides (PETI) can be processed into composites using high temperature VARTM (HT-VARTM). However, one of the disadvantages of the current HT-VARTM resin systems has been the high porosity of the resultant composites. For aerospace applications a void fraction of less than 2% is desired. In the current study, two PETI resins, LARCTM PETI-330 and LARCTM PETI-8 have been used to fabricate test specimens using HT-VARTM. The resins were infused into carbon fiber preforms at 260 °C and cured between 316 °C and 371 °C. Modifications to the thermal cycle used in the laminate fabrication have reduced the void content significantly (typically < 3%) for carbon fiber biaxially woven fabric. Photomicrographs of the panels were taken and void contents were determined by acid digestion. For carbon fiber uniaxial fabric, void contents of less than 2% have been obtained using both PETI-8 and PETI-330. Mechanical properties of the panels were determined at both room and elevated temperatures. These include short beam shear and flexure tests. The results of this work are presented herein. En ligne : http://ntrs.nasa.gov/archive/nasa/casi.ntrs.nasa.gov/20100021133_2010021549.pdf Format de la ressource électronique : Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=12725
in SAMPE JOURNAL > Vol. 47, N° 2 (03-04/2011) . - p. 6-15[article]Réservation
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