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JEC COMPOSITES MAGAZINE / Mutel, Frédérique . N° 112AeronauticsMention de date : 04-05/2017 Paru le : 15/04/2017 |
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Ajouter le résultat dans votre panierNew HCL press for the moulding of composite materials / Javier Acosta in JEC COMPOSITES MAGAZINE, N° 112 (04-05/2017)
[article]
Titre : New HCL press for the moulding of composite materials Type de document : texte imprimé Auteurs : Javier Acosta, Auteur Année de publication : 2017 Article en page(s) : p. 23-24 Langues : Anglais (eng) Catégories : Composites
Matériaux -- Allègement
Matières plastiques -- MoulageTags : 'Presse verticale' 'Hydraulic composite lightweight' Index. décimale : 668.4 Plastiques, vinyles Résumé : The new HCL - Hydraulic Composite Lightweight - concept developed by Fagor Arrasate is an update to the short stroke presses that were built in 1980's, designed to be able to mould different types of composite materials. Thus, it can be used in SMC, GMT, D-LFT, HP-RTM and CRTM moulding processes, as well as many other processes using vertical presses. Note de contenu : - Up to 40% height reduction
- Extremely precise control
- Reduced energy consumption
- FIGURES : 1. Slide locking system - 2. Force and parallelism cilinders integrated in the bolster - 3. Comparison between traditional and short stroke press - 4. HCL presses offer a parallel deformation of the slideEn ligne : https://drive.google.com/file/d/1n8pSzfyK6uH0ECvmUrx9CuvF3ZVGShrY/view?usp=drive [...] Format de la ressource électronique : Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=28422
in JEC COMPOSITES MAGAZINE > N° 112 (04-05/2017) . - p. 23-24[article]Réservation
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 18856 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible
[article]
Titre : Nonwoven biocomposites : tailor-made multifunctional materials for the automotive industry Type de document : texte imprimé Auteurs : Justin Merotte, Auteur ; Alain Bourmaud, Auteur ; Antoine Le Duigou, Auteur ; Christophe Baley, Auteur ; Karim Behlouli, Auteur Année de publication : 2017 Article en page(s) : p. 28-30 Note générale : Bibliogr. Langues : Anglais (eng) Catégories : Composites à fibres -- Moulage par compression
Composites à fibres végétales
Composites à fibres végétales -- Propriétés mécaniques
Isolation acoustique
Matériaux -- Allègement
Matériaux -- Propriétés acoustiques
Matières plastiques dans les automobiles
Nontissés
PolypropylèneIndex. décimale : 668.4 Plastiques, vinyles Résumé : During the past few years, environmental concerns have drastically increased the technical requirements for automotive parts. Composite materials are becoming more and more popular because they provide solutions that help decrease CO2 emissions by reducing parts weight. Note de contenu : - Fig. 1. Door panel compression moulded from a natural fibre nonwoven material
- Fig. 2. Photograph of a nonwoven material showing the semi-product's macrostructure
- Fig. 3. Schematic representation of the compression moulding process and its different steps
- Fig. 4. SEm micrographs of a composite microstructure as a function of the porosity level
- Fig. 5. a) Evolution of the sound absorption coefficienc (SAC) with frequency for different porosity levels ; b) tensile properties of biocomposite as a function of porosityEn ligne : https://drive.google.com/file/d/1GhqHx39qU5PTzRKXhaf3nNc07f1RB6DX/view?usp=drive [...] Format de la ressource électronique : Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=28425
in JEC COMPOSITES MAGAZINE > N° 112 (04-05/2017) . - p. 28-30[article]Réservation
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 18856 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible New simulation app for hygrothermal knock-down analysis / Sijmon van der Wal in JEC COMPOSITES MAGAZINE, N° 112 (04-05/2017)
[article]
Titre : New simulation app for hygrothermal knock-down analysis Type de document : texte imprimé Auteurs : Sijmon van der Wal, Auteur Année de publication : 2017 Article en page(s) : p. 33-34 Langues : Anglais (eng) Catégories : Avions -- Matériaux
Composites à fibres -- Détérioration hygrothermique
Composites à fibres -- Propriétés mécaniques
Humidité -- Absorption:Eau -- Absorption
Logiciels
Micromécanique (physique du solide)
ThermodynamiqueIndex. décimale : 668.4 Plastiques, vinyles Résumé : One of the major challenges in aerospace composite design is the accurate prediction of working stress and strain knock-down in hygrothermal conditions. It is a complex analysis field, where the composite material's mechanical response is directly related to changes is the polymer matrix equation of state, and commonly used micromechanics. This complex relation requires rigorous modelling and extensive calculations. Composite Agency has developed a new simulation app for this purpose: CheFEM. The chemical-physical basis of the tool and its use are described briefly in this article. Note de contenu : - User tweaking
- Thermodynamic output
- Mechanical output
- Failure envelopes
- FIGURES : 1. The CheFEM use interface, with unexposed pristine Fiberite 934 defined in layer 1, and exposed fillef Fiberite 934 defined in layer 2 - 2. CheFEM thermodynamic output with a selection of parameters for layer 2 - 3. Tsai-Wu failure envelopes generated by CheFEM. Inlay image : CheFEM data can be imported in other FEA package for further fracture and application-oriented analysis
- TABLE : CheFEM mechanical output for RTD and RTW conditionsEn ligne : https://drive.google.com/file/d/1U_cx7ro9iEuEsFfcJD5gATnlGAQolWb2/view?usp=drive [...] Format de la ressource électronique : Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=28427
in JEC COMPOSITES MAGAZINE > N° 112 (04-05/2017) . - p. 33-34[article]Réservation
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 18856 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible Stack drilling with diamond tool materials / Matthew Goulbourn-Lay in JEC COMPOSITES MAGAZINE, N° 112 (04-05/2017)
[article]
Titre : Stack drilling with diamond tool materials Type de document : texte imprimé Auteurs : Matthew Goulbourn-Lay, Auteur Année de publication : 2017 Article en page(s) : p. 37-40 Langues : Anglais (eng) Catégories : Aluminium L'aluminium est un élément chimique, de symbole Al et de numéro atomique 13. C’est un métal pauvre, malléable, de couleur argent, qui est remarquable pour sa résistance à l’oxydation13 et sa faible densité. C'est le métal le plus abondant de l'écorce terrestre et le troisième élément le plus abondant après l'oxygène et le silicium ; il représente en moyenne 8 % de la masse des matériaux de la surface solide de notre planète. L'aluminium est trop réactif pour exister à l'état natif dans le milieu naturel : on le trouve au contraire sous forme combinée dans plus de 270 minéraux différents, son minerai principal étant la bauxite, où il est présent sous forme d’oxyde hydraté dont on extrait l’alumine. Il peut aussi être extrait de la néphéline, de la leucite, de la sillimanite, de l'andalousite et de la muscovite.
L'aluminium métallique est très oxydable, mais est immédiatement passivé par une fine couche d'alumine Al2O3 imperméable de quelques micromètres d'épaisseur qui protège la masse métallique de la corrosion. On parle de protection cinétique, par opposition à une protection thermodynamique, car l’aluminium reste en tout état de cause très sensible à l'oxydation. Cette résistance à la corrosion et sa remarquable légèreté en ont fait un matériau très utilisé industriellement.
L'aluminium est un produit industriel important, sous forme pure ou alliée, notamment dans l'aéronautique, les transports et la construction. Sa nature réactive en fait également un catalyseur et un additif dans l'industrie chimique ; il est ainsi utilisé pour accroître la puissance explosive du nitrate d'ammonium.
Assemblages multimatériaux
Avions -- Conception et construction
Composites à fibres de carbone
Dépôt chimique en phase vapeur
Diamants industriels
Titane
TrousIndex. décimale : 668.4 Plastiques, vinyles Résumé : The aerospace industry has pioneered the use of carbon fibre reinforced polymers (CFRP) for numerous years, in many shapes, sizes and types. For applications where CFRP alone might fail, further materials such as aluminium and/or titanium are combined to make a multi-material stack. In a safety-conscious industry, mechanical fastening is the method of choice for joining components. This results in the requirement to produce many thousands of holes per aircraft. Hole production to tight tolerances, typically H8, and high economic efficiency requirements mean CFRP alone is a significant challenge. When adding dissimilar materials in a stack format, hole production becomes highly problematic. Note de contenu : - CFRP, titanium and aluminium
- Thermal expansion rates
- 3D geometries of PCD
- Solid PCD solutions
- Aerospace industry
- FIGURES : 3. CFRP/Al stack results - Total holes drilled Red denotes tool fail due to hole quality issue. Green denotes tool still producing holes within quality tolerance - 4. Development of cutting edge rounding witho holes drilles - a comparison betweenCVD coated tool and AD-Planar solid PCD - 5. Development of wear through CVD coating of tool CVD-2 - 6. Aero-dianamics tools, from left to right, AD-Chevron, Ad-Cone and AD-Planar - 7. Development of feed force for all tested tools in triple stack material, CFRP/Ti/Al - 8. End face views of tools. From left to right ; new AD-Cone tools, used AD-Cone tool after 90 holes, used veined tool after 50 holes
En ligne : https://drive.google.com/file/d/1LNpjIpF6Vw6jXpgOq2rzl-Lpk_s5Wu9J/view?usp=drive [...] Format de la ressource électronique : Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=28435
in JEC COMPOSITES MAGAZINE > N° 112 (04-05/2017) . - p. 37-40[article]Réservation
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 18856 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible Skin-stringer component with self-healing functionalities / X. Tsilimigkra in JEC COMPOSITES MAGAZINE, N° 112 (04-05/2017)
[article]
Titre : Skin-stringer component with self-healing functionalities Type de document : texte imprimé Auteurs : X. Tsilimigkra, Auteur ; S. Tsantzalis, Auteur ; A. Kotrotsos, Auteur ; G. Sotiriadis, Auteur ; V. Kostopoulos, Auteur ; S. Florez, Auteur ; A. W. Bosman, Auteur Année de publication : 2017 Article en page(s) : p. 41-42 Langues : Anglais (eng) Catégories : Avions -- Matériaux
Composites -- Propriétés mécaniques
Contraintes (mécanique)
Encapsulation
Matériaux -- Imprégnation
Matériaux autoréparants
Polyméthacrylate de méthyleLe poly(méthacrylate de méthyle) (souvent abrégé en PMMA, de l'anglais Poly(methyl methacrylate)) est un polymère thermoplastique transparent obtenu par polyaddition dont le monomère est le méthacrylate de méthyle (MMA). Ce polymère est plus connu sous son premier nom commercial de Plexiglas (nom déposé), même si le leader global du PMMA est Altuglas International9 du groupe Arkema, sous le nom commercial Altuglas. Il est également vendu sous les noms commerciaux Lucite, Crystalite, Perspex ou Nudec.
ScandiumIndex. décimale : 668.4 Plastiques, vinyles Résumé : Skin-stiffened composites have been extensively used in aerospace to produce lightweight structures. Stringer debonding is one of the most critical types of damage in this type of structure. Implementing a self-healing functionality within the bond line would benefit the service life of the component by repairing it when damage occurs. Note de contenu : - Extrinsic and intrinsic sampling
- Experiment settings
- Monitoring
- FIGURES : 1. Skin-stringer a) schematic, b) composite component - 2. Skin-stiffened composite integrated with a supramolecular prepreg - 3. a) Anvil schematic, b) air gun during the impact event, and c) compression after impact test - 4. C-Scann figures from skin-stringer composite componente integrated with a) capsules and b) supramolecular prepreg - 5. a) Compressive load values due to capsules integration or c) supra prepreg and the respective healing efficiencies b), d)En ligne : https://drive.google.com/file/d/1wcaG0JgY78sySGujYId4HiyoPVWb59t1/view?usp=drive [...] Format de la ressource électronique : Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=28436
in JEC COMPOSITES MAGAZINE > N° 112 (04-05/2017) . - p. 41-42[article]Réservation
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 18856 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible
[article]
Titre : Date Palm fibre composites : A novel and sustainable material for the aerospace industry Type de document : texte imprimé Auteurs : Mohamad Midani, Auteur Année de publication : 2017 Article en page(s) : p. 45-47 Note générale : Bibliogr. Langues : Anglais (eng) Catégories : Avions -- Matériaux
Composites à fibres végétales
Essais dynamiques
Fibres végétales -- Propriétés mécaniques
Palmiers et constituants
Traction (mécanique)Index. décimale : 668.4 Plastiques, vinyles Résumé : Date palm fibres represent a solution to the challenges facing the natural fibre composite industry. The fibres extracted from the fronds, which have high strengh and stiffness and are widely available, are most of the time regarded as agriculture waste. As natural fibre composites are now substituting high-performance materials and applications, a case study on the use of natural fibre composites in the aerospace industry is disussed in this paper. The fibre properties were benchmared against flax, hemp and glass fibres, showing the great potential of such fibre. Composites from date palm fibres were then developed, and preliminary results showed an emerging candidate that will revolutionize the natural fibre composite industry. Note de contenu : - Benchmarking
- Boeing-Cayley case study
- Date palm fibre composites
- FIGURES : 1. Breakdown of palm-tree by-products - 2. Traditional and modern applications of palm tree by-products - 3. Specific tensile strength and modulus of various fibre types - 4. World production and price of various fibre types - 5. Overhead locker and sidewall panels made of woven flax composites - Micro-fibrillated date Date Palm fibers and compositeEn ligne : https://drive.google.com/file/d/146P9lBT2KLjAQT2VtzZ424bJj1xIBHD_/view?usp=drive [...] Format de la ressource électronique : Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=28437
in JEC COMPOSITES MAGAZINE > N° 112 (04-05/2017) . - p. 45-47[article]Réservation
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 18856 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible Optimisation of sandwich composite structures for space applications / Cédric Julien in JEC COMPOSITES MAGAZINE, N° 112 (04-05/2017)
[article]
Titre : Optimisation of sandwich composite structures for space applications Type de document : texte imprimé Auteurs : Cédric Julien, Auteur ; François-Xavier Irisarri, Auteur ; Dimitri Bettebghor, Auteur ; Florian Lavelle, Auteur ; Kévin Mathis, Auteur Année de publication : 2017 Article en page(s) : p. 51-53 Note générale : Bibliogr. Langues : Anglais (eng) Catégories : Composites
Construction sandwich
Industries aérospatiales -- MatériauxIndex. décimale : 668.4 Plastiques, vinyles Résumé : With the increasing use of advanced composite materials in launcher strutures comes the issue of the optimum design of composite structures. Over the past years, the space industry has been experiencing an important change. What was a steady-state dominated by a handful of major companies and institutions now has to face a new impulsion coming from disruptive companies all over the world. The space economy is growiing; private players, applications and projets are multiplying. Note de contenu : - Still looking for the best design pratice
- A novel tool covering the whole design process
- Overview of the optimisation strategy
- A three-step approach
- Optimisation of a dual lauch system
- Promising results
- FIGURES : 1. View of a typical spatial structure application - 2. Workflow of the XComp optimisation tool - 3. View of a stacking sequence table - 4. Geometry of the A5 SyldaEn ligne : https://drive.google.com/file/d/1XIj1E6ivnc9Z1G_pbzdjK3IfEx0z9j0j/view?usp=drive [...] Format de la ressource électronique : Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=28439
in JEC COMPOSITES MAGAZINE > N° 112 (04-05/2017) . - p. 51-53[article]Réservation
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 18856 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible Testing nano-scale reinforced resin-infused carbon fibre composites / Mark Eaton in JEC COMPOSITES MAGAZINE, N° 112 (04-05/2017)
[article]
Titre : Testing nano-scale reinforced resin-infused carbon fibre composites Type de document : texte imprimé Auteurs : Mark Eaton, Auteur ; Sam Evans, Auteur ; Rhys Pullin, Auteur ; Wayne Ayre, Auteur ; Martin Williams, Auteur ; Simon Jenkins, Auteur Année de publication : 2017 Article en page(s) : p. 59-61 Note générale : Bibliogr. Langues : Anglais (eng) Catégories : Avions -- Matériaux
Charges (matériaux)
Composites à fibres de carbone -- Propriétés mécaniques
Contraintes (mécanique)
Epoxydes
Essais de résilience
Essais dynamiques
Nanoparticules
Nanotubes de carbone à parois multiplesUn nanotube de carbone multifeuillet est constitué de plusieurs feuillets de graphènes enroulés les uns autour des autres. Il existe deux modèles pour décrire la structure des nanotubes multifeuillets :
- le modèle poupée russe: les plans de graphène sont arrangés en cylindres concentriques ;
- le modèle parchemin: un seul feuillet de graphène est enroulé sur lui-même, comme une feuille de papier.
Technique des plasmasIndex. décimale : 668.4 Plastiques, vinyles Résumé : Incorporating nano-scale particles into composite materials can significantly enhance their properties. Cardiff University and Haydale Limited have been evaluating the use of plasma-processed nano-scale fillers to improve the consistency of material properties. Promising results have demonstrated enhanced material properties and scalability of the process with potential for application in lightweight aircraft structures. Note de contenu : - Materials and manufacture
- Materials testing
- Component-level manufacture
- FIGURES : 1. Compression after impact (CAI) test setup - 2. Double cantilever beam (DCB) testing with the imetrum crack length gauge - 3. Normalized properties of Haydald Ltd. functionalised nano-reinforced composites - 4. Component-level demonstrator (550mm x 900) reinforced with I-section stiffenersEn ligne : https://drive.google.com/file/d/1E-W5K5KayZodZbnzbXgSy3sokWePd9DM/view?usp=drive [...] Format de la ressource électronique : Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=28455
in JEC COMPOSITES MAGAZINE > N° 112 (04-05/2017) . - p. 59-61[article]Réservation
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[article]
Titre : A step toward all-thermoplastic wind blades Type de document : texte imprimé Année de publication : 2017 Article en page(s) : p. 62-63 Langues : Anglais (eng) Catégories : Eoliennes -- Matériaux
Matériaux -- Allègement
Thermoplastiques -- RecyclageIndex. décimale : 668.4 Plastiques, vinyles Résumé : The European WALiD project (Wind Blade Using Cost-Effective Advanced Composites Lightweight Design) is intended to change the current paradigm in offshore wind blade design by changing the design, materials and processes. The final goal is a blade that is even lighter, more cost-effective and also recyclable, thanks to the use of thermoplastics. Note de contenu : - A complete paradigm change
- Some of the solutions
- Prospects
- FIGURES : 1. Blade design - 2. Fibre placement testing by Coriolis composies at CompositAdour's facilities - 3. The WALID demonstrator using AFP - 4. Loiretech's heating mouldEn ligne : https://drive.google.com/file/d/1fEMC-QCgcmMm8DgVXIW1Hwy37mgCipmC/view?usp=drive [...] Format de la ressource électronique : Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=28456
in JEC COMPOSITES MAGAZINE > N° 112 (04-05/2017) . - p. 62-63[article]Réservation
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 18856 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible Reinforcing composites - carbon nanotubes break new ground / Jens Schneider in JEC COMPOSITES MAGAZINE, N° 112 (04-05/2017)
[article]
Titre : Reinforcing composites - carbon nanotubes break new ground Type de document : texte imprimé Auteurs : Jens Schneider, Auteur Année de publication : 2017 Article en page(s) : p. 64-65 Langues : Anglais (eng) Catégories : Composites thermoplastiques
Composites thermoplastiques -- Propriétés mécaniques
Epoxydes
Matériaux -- Imprégnation
NanotubesIndex. décimale : 668.4 Plastiques, vinyles Résumé : Hamburg University of Technology has analysed hotmelt epoxy prepreg systems modified by an industrially-available masterbatch containing single-wall carbon nanotubes. Ultra-low loadings of 0.01 and 0.05 wt.% of nanotubes significantly improved the fracture properties of modified CFRP. Note de contenu : - The potential of nanotubes in reinforcing composites
- Improved fracture properties
- High potential for carbon nanotubes also in high-volume materials
- FIGURES : 1. Ultrasonic C-scan (defect echo) of impacted specimens for delamination area determination : neat, 0,01 wt % and 0,05 wt % - 2. Comparison of delamination areas due to 28.3 J impact damage for all modifications - 3. Comparison of compression after impact strength for neat and single wall carbon nanotube modifief CFRP - 4. Short-beam strength of polymer matrix composite materials reinforced with TUBALL single wall carbon nanotubesEn ligne : https://drive.google.com/file/d/1rc-2Gi5srgMK5pX-GTIicGAOgMnjLFQv/view?usp=drive [...] Format de la ressource électronique : Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=28457
in JEC COMPOSITES MAGAZINE > N° 112 (04-05/2017) . - p. 64-65[article]Réservation
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 18856 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible Closing the loop for the thermoplastic composites / Falk Ansorge in JEC COMPOSITES MAGAZINE, N° 112 (04-05/2017)
[article]
Titre : Closing the loop for the thermoplastic composites Type de document : texte imprimé Auteurs : Falk Ansorge, Auteur Année de publication : 2017 Article en page(s) : p. 48-49 Langues : Anglais (eng) Catégories : Avions -- Matériaux
Composites à fibres de carbone
Polyéther éther cétoneIndex. décimale : 668.4 Plastiques, vinyles Résumé : The intent ot "Think ThermoPlastic" is an integrated concept to position the Toho Tenax Group as a responsible partner to the industry. The development of carbon fibre-based lightweight, high-performance composites mainly targets the weight reduction of aircraft. Note de contenu : - Closed-loop concept
- "Green" CFRTP
- 3D stamp forming process
- Compression moulding
- Recycled compound
- FIGURES : 1. (from top to bottom) : Tenax TPWF chips, Tenax TPCL crushed, Tenax compound PEEK CF 30 - 2. Award-winning Tenax recycling solutionsEn ligne : https://drive.google.com/file/d/1WGZdo0Ft_fAZkgLdSyACVsZWKox5lKip/view?usp=drive [...] Format de la ressource électronique : Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=28548
in JEC COMPOSITES MAGAZINE > N° 112 (04-05/2017) . - p. 48-49[article]Réservation
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 18856 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible
Exemplaires (1)
Code-barres | Cote | Support | Localisation | Section | Disponibilité |
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18856 | - | Périodique | Bibliothèque principale | Documentaires | Disponible |