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inKUNSTSTOFFE INTERNATIONAL > Vol. 108, N° 3 (03/2018) . - p. 33-36
Titre : Efficient heat dissipation : Silicone-based thermal interface materials for electric vehicles Type de document : texte imprimé Auteurs : Julia Henn, Auteur ; Elke Forwerk, Auteur Année de publication : 2018 Article en page(s) : p. 33-36 Langues : Anglais (eng) Catégories : Batteries électriques
Dissipation d'énergie
Polymères -- Propriétés thermiques
Polymères thermoconducteurs
SiliconesLes silicones, ou polysiloxanes, sont des composés inorganiques formés d'une chaine silicium-oxygène (...-Si-O-Si-O-Si-O-...) sur laquelle des groupes se fixent, sur les atomes de silicium. Certains groupes organiques peuvent être utilisés pour relier entre elles plusieurs de ces chaines (...-Si-O-...). Le type le plus courant est le poly(diméthylsiloxane) linéaire ou PDMS. Le second groupe en importance de matériaux en silicone est celui des résines de silicone, formées par des oligosiloxanes ramifiés ou en forme de cage (wiki).
Véhicules électriquesIndex. décimale : 668.4 Plastiques, vinyles Résumé : Efficient thermal management is needed for the drive batteries, electric motors and power electronics in electric vehicles. Due to their wide range of consistencies and their robustness, silicone-based thermal interface materials prove indispensable in this field. Note de contenu : - Thermally conductive silicone products
- Easy application
- Special products for electromobility
- Applications in electric cars
- Silicones also cool electric motors
- Fig. 1. Heat sink pastes displace the air, which is a poor conductor of heat, in the gap be¬tween heat source and heat sink. This creates a thermally conductive coupling
- Fig. 2. Gap fillers Semicosil 961TC and Semicosil 962 TC cure rapidly at ambient temperature, reaching their final modulus after just five hours
- Fig. 3. The thermal resistance Rth measured across the full contact surface A of Semicosil Paste 40TC remains more or less constant, even under periodic thermal cycling
- Fig.4. Mixing viscosity of Silres H 68TC. If the thermally conductive silicone resin Silres H 68TC is heated to the encapsulating temperature of 60°C usually employed in the electric motor sector, itsviscosity drops to values below10,000 mPa.s. At this temperature, the resin can be applied by pouringEn ligne : https://drive.google.com/file/d/1BQpvyJASaPncQZkDnDWVlPdtgGqmnA4w/view?usp=drive [...] Format de la ressource électronique : Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=30260 [article]Réservation
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 19706 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible
[article]
inADHESION - ADHESIVES + SEALANTS > Vol. 15, N° 1/2018 (2018) . - p. 10-12
Titre : Hot spot solution Type de document : texte imprimé Auteurs : Rainer Haslauer, Auteur Année de publication : 2018 Article en page(s) : p. 10-12 Langues : Anglais (eng) Catégories : Assemblages collés
Charges (matériaux)
Composants électriques et électroniques -- Collage
Hydroxyde d'aluminium
Polymères thermoconducteurs
ThermocinétiqueIndex. décimale : 668.3 Adhésifs et produits semblables Résumé : The trend is obvious: Whether in the automotive industry, in communication and power electronics or in the area of eMobility - new appliances and products become progressively smaller. At the same time, more and more functions should be packed into minimal space. But how can electronic components, assemblies and systems be downsized without overheating, losing performance or even cause malfunctions? Note de contenu : - Customized systems technology is key
- Thermal pastes vs. pads and foils
- Apply thermally conductive resins up to 3 times faster
- Fig. 1. In the lighe of continuously smaller assemblies and rising power density, the issue of thermal management becomes more and more important
- Fig. 2. Aluminium hydroxide filler, 2000x resolution
- Fig. 3. Using thermally conductive pastes reduces mechanical stress during assembly, and thus the risk of rejects
- Fig. 4. Piston dispenser Dos P016 TCA
- Fig. 5. Results of the tests series with a highly filled 2°C silicone material (for two weighing samples)En ligne : https://drive.google.com/file/d/1Ou4L6TJdu5dHbicsi2s-TF_Cvu1KMb8_/view?usp=drive [...] Format de la ressource électronique : Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=30227 [article]Réservation
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 19704 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible A question of orientation / Thies Falko Pithan in KUNSTSTOFFE INTERNATIONAL, Vol. 110, N° 1 (01/2020)
[article]
inKUNSTSTOFFE INTERNATIONAL > Vol. 110, N° 1 (01/2020) . - p. 34-36
Titre : A question of orientation : How thermally conductive fillers affect the weld-line strength Type de document : texte imprimé Auteurs : Thies Falko Pithan, Auteur Année de publication : 2020 Article en page(s) : p. 34-36 Langues : Anglais (eng) Catégories : Alumine
Charges (matériaux)
Composites à fibres de verre -- Moulage par injection
Lignes de soudure
Matières plastiques -- Moulage par injection
Nitrure de boreLe nitrure de bore est un composé chimique du bore et de l'azote, de formule chimique brute BN (nombre égal d'atomes de chaque élément). Le nitrure de bore est isoélectronique avec le carbone et, comme ce dernier, existe sous plusieurs formes polymorphiques, dont l'une est analogue au diamant et l'autre au graphite. La forme diamant est l'un des matériaux les plus durs connus et la forme graphite est un lubrifiant apprécié. De plus, ces deux polymorphes possèdent des propriétés d'absorption radar.
PolyamidesUn polyamide est un polymère contenant des fonctions amides -C(=O)-NH- résultant d'une réaction de polycondensation entre les fonctions acide carboxylique et amine.
Selon la composition de leur chaîne squelettique, les polyamides sont classés en aliphatiques, semi-aromatiques et aromatiques. Selon le type d'unités répétitives, les polyamides peuvent être des homopolymères ou des copolymères.
Polymères thermoconducteurs
ThermocinétiqueIndex. décimale : 668.4 Plastiques, vinyles Résumé : The selective integration of thermally conductive plastics into assemblies offers huge advantages in terms of freedom of design and technical functionality. The full potential of these materials is then available for the application, provided that the prerequisites have already been created in the product development phase. This also includes the design of the part regarding the formation of weld lines. The material used determines the ‧effect on the weld-line strength. Note de contenu : - Top priority in parts design
- The fiber orientation is interrupted in the weld line
- Differences in thermally conductive fillers
- Figure : Orientation of the filler boron nitride in the area of the weld line on the bezel of a navigation device
- Fig. 1 : How the development of a weld line affects the material structure
- Fig. 2 : If gating is from one side, the fibers in the outer layer are oriented in the flow direction. Gating from two sides means that the fibers in the weld-seam region are oriented transversely to the flow direction
- Fig. 3 : Influence of the weld-line strength in the case of thermally conductive polyamides compared to glass fiber-reinforced materials thermally conductive fillers have different effects depending on their geometry
- Fig. 4 : SEM study on the filler orientation in the weld seam region Al2O3 and boron nitride. In the weldline area, the BN platelets are oriented transversely to the flow directionEn ligne : https://drive.google.com/file/d/1MQM7jS5RydL28Ut1_IjKmOQ_SwmsLG3f/view?usp=drive [...] Format de la ressource électronique : Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=33836 [article]Réservation
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 21510 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible Silicone-based thermal interface materials for electric vehicles / Peter Walter in ADHESION - ADHESIVES + SEALANTS, Vol. 19, N° 2/2022 (2022)
[article]
inADHESION - ADHESIVES + SEALANTS > Vol. 19, N° 2/2022 (2022) . - p. 22-24
Titre : Silicone-based thermal interface materials for electric vehicles Type de document : texte imprimé Auteurs : Peter Walter, Auteur Année de publication : 2022 Article en page(s) : p. 22-24 Note générale : Bibliogr. Langues : Multilingue (mul) Catégories : Adhésifs dans les automobiles
Adhésifs thermoconducteurs
Polymères thermoconducteurs
SiliconesLes silicones, ou polysiloxanes, sont des composés inorganiques formés d'une chaine silicium-oxygène (...-Si-O-Si-O-Si-O-...) sur laquelle des groupes se fixent, sur les atomes de silicium. Certains groupes organiques peuvent être utilisés pour relier entre elles plusieurs de ces chaines (...-Si-O-...). Le type le plus courant est le poly(diméthylsiloxane) linéaire ou PDMS. Le second groupe en importance de matériaux en silicone est celui des résines de silicone, formées par des oligosiloxanes ramifiés ou en forme de cage (wiki).
Véhicules électriquesIndex. décimale : 668.3 Adhésifs et produits semblables Résumé : Efficient thermal management is needed for traction batteries, electric motors and power electronics in electric vehicles. Silicone-based thermal interface materials are particularly suitable in that role, since they are extremely long-lasting, and their shore hardness values and flow properties are customizable. Note de contenu : - Thermally conductive silicone products
- Easy application
- Optimized for electromobility
- Applications in electric cars
- Silicones also cool electric motors
- Fig. 1 : Gap fillers are used to replace the air - a poor heat conductor - in the gap between the heat source and heat sink, creating a thermally conductive connection
- Fig. 2 : A bead of silicone-based gap filler is applied onto a power electronics module during the dispensing process
- Fig. 3 : If the thermally conductive silicone resin Silres H 68 TC is heated to the encapsulating temperature of 60 °C usually employed in the electric motor sector, its viscosity drops to values below 10,000 mPa.s — at this temperature trickle application is possibleEn ligne : https://drive.google.com/file/d/1qPNQChgvLBW394vrhX6qwgnG_XIdAd6p/view?usp=drive [...] Format de la ressource électronique : Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=37976 [article]Réservation
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 23556 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible Thermal management and intensive orange / Robert Schädel in KUNSTSTOFFE INTERNATIONAL, Vol. 112, N° 5 (2022)
[article]
inKUNSTSTOFFE INTERNATIONAL > Vol. 112, N° 5 (2022) . - p. 21-23
Titre : Thermal management and intensive orange : How the particle size of fillers influences color intensity Type de document : texte imprimé Auteurs : Robert Schädel, Auteur ; Michaela Schopp, Auteur ; Linda Mittelbert, Auteur ; Andreas Köppel, Auteur ; Martin Bastian, Auteur ; Thomas Hochrein, Auteur Année de publication : 2022 Article en page(s) : p. 21-23 Langues : Anglais (eng) Catégories : Charges (matériaux)
Colorimétrie
Matières plastiques -- Coloration
Nitrure de boreLe nitrure de bore est un composé chimique du bore et de l'azote, de formule chimique brute BN (nombre égal d'atomes de chaque élément). Le nitrure de bore est isoélectronique avec le carbone et, comme ce dernier, existe sous plusieurs formes polymorphiques, dont l'une est analogue au diamant et l'autre au graphite. La forme diamant est l'un des matériaux les plus durs connus et la forme graphite est un lubrifiant apprécié. De plus, ces deux polymorphes possèdent des propriétés d'absorption radar.
Orange (couleur)
Polymères thermoconducteurs
Taille des particulesIndex. décimale : 668.4 Plastiques, vinyles Résumé : Fillers and additives are used for targeted modification of the properties of plastics. Apart from the additive’s nature, also its particle size as well as its aspect ratio play an important role. For example, the particle size of hexagonal boron nitride influences color intensity in heat-conducting plastics. Note de contenu : - Boron nitride not only improves thermal conductivity
- Larger particles, more intensive color
- Boron nitride for striking orange
- Table 1 : Results of the color measurements on color bodies with and without boron nitride : RAL 2003 was used as reference colorEn ligne : https://en.kunststoffe.de/a/specialistarticle/thermal-management-and-intensive-o [...] Format de la ressource électronique : Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=37992 [article]Réservation
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Exemplaires (1)
Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 23521 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible Thermally conductive polymers meet LED / Dietmar Drummer in KUNSTSTOFFE INTERNATIONAL, Vol. 107, N° 1-2 (01-02/2017)
PermalinkThermally-conductive structural automotive compounds / Philippe Ciniello in JEC COMPOSITES MAGAZINE, N° 131 (11-12/2019)
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