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[article]
Titre : Breaking the ice : The innovative world of icephobic coatings Type de document : texte imprimé Auteurs : Cynthia A. Gosselin, Auteur Année de publication : 2024 Article en page(s) : p. 38-41 Note générale : Bibliogr. Langues : Américain (ame) Catégories : Glaciophobie
Hydrophobie
Interfaces (Sciences physiques)
Interfaces liquide-liquide
Interfaces solide-liquide
Revêtements antigelIndex. décimale : 667.9 Revêtements et enduits Résumé : Anyone who has had the pleasure of scraping ice off a car windshield, looking nervously at beautiful but deadly ice spears hanging from winter rooftops, or waiting on a slow and interminably long aircraft deicing line at an airport has dreamed of having some sort of coating that would eliminate inconvenient ice and snow accumulation. The desire to triumph over ice and snow accumulation has, in fact, been the focus of significant technical work that has been going on since the 1940s in an attempt to make all kinds of surfaces iceand snowphobic.
Icephobicity is defined as the ability of a solid surface to repel ice or prevent ice-film formation due to topographical structures at the ice-surface interface. Ice-repelling characteristics are attributed to the surface structure (sometimes called surface roughness) and/or low surface energy leading to poor ice adhesion allowing for easy removal.Note de contenu : - Fig. 1 : Hydrophobicity as defined by liquid contact angle
- Fig. 2 : Schematic of a superhydrophobic surface
- Fig. 3 : Ice adhesion depends upon the detachment mode, deformability in shear mode, and hydrophobicity in tensile mode
- Fig. 4 : Schematic illustrating water droplet behavior on surfaces with and without a magnetic field applied. The water droplet on the MAGSS surface forms a magnetic liquid-water interface with lower interfacial strength than solid/water interfaces
- Fig. 5 : A) Water allowed to freeze on an uncoated copper plate is difficult to remove–even after scraping. (B) Placing a magnet beneath the copper plate and coating the top with ferrofluid delayed water freezing and reduced the ice/surface interfacial strength to the point that ice was easily removed from the surface (or slid off if the panel was tilted even 2.5°)En ligne : https://drive.google.com/file/d/1VXqHT0gHatjPzSHPw82ls8pf2VNWjwZC/view?usp=drive [...] Format de la ressource électronique : Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=40428
in COATINGS TECH > Vol. 21, N° 1 (01-02/2024) . - p. 38-41[article]Exemplaires
Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité aucun exemplaire Durability enhancement of icephobic fluoropolymer film / R. Jafari in JOURNAL OF COATINGS TECHNOLOGY AND RESEARCH, Vol. 13, N° 3 (05/2016)
[article]
Titre : Durability enhancement of icephobic fluoropolymer film Type de document : texte imprimé Auteurs : R. Jafari, Auteur ; Gelareh Momen, Auteur ; M. Farzanch, Auteur Année de publication : 2016 Article en page(s) : p. 405-412 Note générale : Bibliogr. Langues : Américain (ame) Catégories : Adhésion
AluminiumL'aluminium est un élément chimique, de symbole Al et de numéro atomique 13. C’est un métal pauvre, malléable, de couleur argent, qui est remarquable pour sa résistance à l’oxydation13 et sa faible densité. C'est le métal le plus abondant de l'écorce terrestre et le troisième élément le plus abondant après l'oxygène et le silicium ; il représente en moyenne 8 % de la masse des matériaux de la surface solide de notre planète. L'aluminium est trop réactif pour exister à l'état natif dans le milieu naturel : on le trouve au contraire sous forme combinée dans plus de 270 minéraux différents, son minerai principal étant la bauxite, où il est présent sous forme d’oxyde hydraté dont on extrait l’alumine. Il peut aussi être extrait de la néphéline, de la leucite, de la sillimanite, de l'andalousite et de la muscovite.
L'aluminium métallique est très oxydable, mais est immédiatement passivé par une fine couche d'alumine Al2O3 imperméable de quelques micromètres d'épaisseur qui protège la masse métallique de la corrosion. On parle de protection cinétique, par opposition à une protection thermodynamique, car l’aluminium reste en tout état de cause très sensible à l'oxydation. Cette résistance à la corrosion et sa remarquable légèreté en ont fait un matériau très utilisé industriellement.
L'aluminium est un produit industriel important, sous forme pure ou alliée, notamment dans l'aéronautique, les transports et la construction. Sa nature réactive en fait également un catalyseur et un additif dans l'industrie chimique ; il est ainsi utilisé pour accroître la puissance explosive du nitrate d'ammonium.
Angle de contact
Durée de vie (Ingénierie)
Glaciophobie
Hydrophobie
Métaux -- Revêtements protecteurs
Polytétrafluoréthylène
Pulvérisation cathodique
Technique des plasmas
Traîtements de surfaceIndex. décimale : 667.9 Revêtements et enduits Résumé : An icephobic and superhydrophobic surface was made by the sputtering of fluoropolymer material (PTFE or Teflon®) on anodized aluminum alloys. The study of this superhydrophobic coating under atmospheric icing conditions showed a 3.5 times reduction of its ice adhesion strength. To evaluate the longevity of such coated surfaces and to assess their potential outdoor applications, their durability was studied after several icing/de-icing cycles. However, these coatings showed weak stability after several icing/de-icing cycles. Plasma argon pretreatment of the anodized aluminum surface was used before sputtering to increase adhesion strength between the anodized aluminum surface and Teflon-like coating. Ice adhesion and contact angle measurements of the pretreated Teflon-like coating indicated clearly that the instability was associated with the low cohesion strength of the Teflon-like film. In order to improve the cohesive strength of the coating, the input power of the discharge was increased during the sputtering process. XPS, SEM, and contact angle analyses showed that an increase in input power renders the Teflon-like coating more stable. The results of ice adhesion measurement showed low variation in ice adhesion strength on such surfaces after 15 icing/de-icing cycles. This coating also showed an excellent stability under UV irradiation and condensation. DOI : 10.1007/s11998-015-9759-z En ligne : https://link.springer.com/content/pdf/10.1007%2Fs11998-015-9759-z.pdf Format de la ressource électronique : Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=26282
in JOURNAL OF COATINGS TECHNOLOGY AND RESEARCH > Vol. 13, N° 3 (05/2016) . - p. 405-412[article]Réservation
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Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité 18071 - Périodique Bibliothèque principale Documentaires Disponible Spray-on coating solution makes ice slide off / Kevin Golovin in ADHESIVES & SEALANTS INDUSTRY (ASI), Vol. 23, N° 6 (06/2016)
[article]
Titre : Spray-on coating solution makes ice slide off : Researchers have developed a new coating that could make ice simply slide off of equipment and car windshields Type de document : texte imprimé Auteurs : Kevin Golovin, Auteur Année de publication : 2016 Langues : Américain (ame) Catégories : Automobiles -- Glaces et pare-brise
Dépôt par pulvérisation
Glaciophobie
Revêtements anti-adhésionIndex. décimale : 668.3 Adhésifs et produits semblables Résumé : On your car windshield, ice is a nuisance. On an airplane, a wind turbine, an oil rig or power line, it can be downright dangerous. In addition, removing it with the methods available today—usually chemical melting agents or labor-intensive scrapers and hammers—is difficult and expensive.
That could soon change thanks to a durable, inexpensive ice-repellent coating developed by University of Michigan (U-M) researchers. Thin, clear and slightly rubbery to the touch, the spray-on formula could make ice slide off equipment, airplanes, and car windshields with only the force of gravity or a gentle breeze. This could have major implications in industries like energy, shipping and transportation, where ice is a constant problem in cold climates.
The new coating could also lead to big energy savings in freezers, which today rely on complex and energy-hungry defrosting systems to stay frost-free. An ice-repelling coating could do the same job with zero energy consumption, making household and industrial freezers up to 20% more efficient. The coating is detailed in a recent paper* published in the journal Science Advances.En ligne : http://www.adhesivesmag.com/articles/94689-spray-on-coating-solution-makes-ice-s [...] Format de la ressource électronique : Web Permalink : https://e-campus.itech.fr/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=26348
in ADHESIVES & SEALANTS INDUSTRY (ASI) > Vol. 23, N° 6 (06/2016)[article]Exemplaires
Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité aucun exemplaire